Hej med jer
Jeg har en 4 årig dreng, som er meget småtspisende. Han har faktisk været småtspisende siden han var et år gammel. Det mad han indtager begrænser sig til rugbrød, havregryn, rugfras, mælk samt det meste frugt og nogle grøntsager. Udover det så elsker han selvfølgelig alt det usunde som slik, kage, saftevand, chips, tørret frugt og sådan nogle ting som vi begrænser meget herhjemme, fordi han ikke spiser noget mad. Han spiser ikke kød, fisk, kartofler, ris og så videre og så videre, hvilket jo er de ting vi får til aftensmad herhjemme, og også det de får til frokost i børnehaven (de får varm mad 4 gange om ugen). Af samme grund spiser han aldrig det frokost og aftensmad, der bliver serveret (og jeg mener virkelig INGENTING) Børnehaven kommenterer på, at han næsten ingenting spiser af de varme mad, og derfor får han et stykke rugbrød med smør. Herhjemme prøver vi at lade være at servere et alternativ til ham, fordi vi gerne vil have, at han spiser sin mad, men mange dage ender jeg med at give ham havregryn eller rugbrød så han ikke skal gå sultent i seng. Han er normalvægtig, men jeg kan se, at han mangler vitaminer på grund af, at han tit har sorte rander under øjnene på trods af, at han sover meget, og er meget ude.
Vi har specielt problemer med alt det usunde herhjemme. Han får kun slik eller kage om fredagen herhjemme til disneysjov og dette synes vi er meget hyggeligt. Vi kan også godt finde på at give ham en is i weekenden hvis det er efter maden, og vi synes han har spist fint i løbet af dagen. Vi ser dog vores familie meget, og når vi er hos dem bliver der altid serveret snacks før maden, snacks efter maden og dessert/slik. Hvis vi kommer om dagen bliver der også serveret usunde snacks som han virkelig kan spise meget af. De får også tit kage i børnehaven i forbindelse med fødselsdage. Det tager jo hans appetit. Jeg synes, at alt det kage og slik fylde tror meget i hans kost, hvis vi for eksempel spiser hos min mor lørdag og mine svigerforældre søndag får han slet ingen rigtig mad hele weekenden bortset fra morgenmad, fordi han ved, at når han er der så behøver han ikke at spise noget mad, fordi der altid er slik/Chips/kage som han kan spise sig mæt i. Vi har prøvet at forklare problematikken til vores familier, men de synes det "er synd for ham" og irriterende at "de ikke kan stille de ting på bordet som de har lyst til". Jeg har så foreslået om der kan blive stillet sunde snacks på bordet som frugt, grønt og nødder, men den eneste der respekterer dette er min storesøster. Jeg ved godt, at det er lidt meget at forvente at folk tager hensyn til os på den måde, jeg synes bare, at det er så belastende at besøge folk når jeg skal stresse over at min søn ikke får noget mad. Det fylder meget i mit hoved. Bedsteforældrene serverer gerne massere af Chips og lignende for ham før maden, og bagefter sidder de så og hakker på ham fordi han ikke spiser noget aftensmad
Vi har en gang oplevet at min mor skulle passe han i 2 timer, og da vi kom havde han spist ikke mindre end 4 is, Chips samt brød med nutella, han vat simpelthen så dårlig bagefter på grund af alt det sukker, og intet mad i hans lille mave 
Det blev vist lidt langt og forvirrende,men håber, at der er nogle der har nogle gode råd/erfaringer i kan hjælpe mig med. Han har en lillebror på halvandet, der spiser alt hvad det bliver serveret, og meget af det.