Heksemutter skriver:
Når jeg læser dine indlæg, så synes jeg egentlig at din kæreste lyder ret usympatisk, men det kan jo hurtigt komme til at virke lidt skrappere på skrift end i virkeligheden 
Men nogle mennesker er jo bare ikke så gode til at sætte sig i andres sted, om han er sådan generelt, aner jeg jo ikke. Nu skriver du, at du meget hurtigt gav dig omkring det med dåben, er det et generelt sådan det plejer at være?
Jeg vil faktisk også anbefale parterapi. Jeg kan godt forstå, at du synes det er lidt drastisk ,men jeg tror, at det ofte er bedre at forebygge end at behandle. Og man kunne godt forestille sig, at det her kun bliver værre, når jeres barn kommer til verden, og der nok kommer til at være rigtigt meget I er uenige om.
Jeg har selv et rigtig godt og stabilt parforhold gennem 7 år, men I perioder kan vi godt have lidt svært ved at finde hinanden - især det første år efter vi fik barn sammen. Der hjalp det rigtig med et par sessioner hos en psykolog, for man får bare hørt hinanden på en anden måde. Jeg tror vi var afsted 3 gange dengang og siden har vi haft et enkelt besøg en gang imellem, når vi har været kørt lidt fast. For os har det ihvertfald været rigtig godt givet ud.
Herhjemme er det i øvrigt mig, der godt kan tromle min kæreste lidt i det daglige, da jeg generelt har en mening om alt og er god til at argumentere. Vi har snakket en del om det, og fundet frem til nogle ting, der gør at min kæreste føler sig bedre hørt - f.eks. skal vigtige diskussioner ikke tages med det samme, men skrives i kalenderen et par dage i forvejen. Det lyder måske skørt, men han har bare brug for at gå og tænke over det et par dage og finde ud af hvad han egentlig mener i ro og mag inden han skal diskutere det med mig.
Måske I også kan finde sådanne løsninger, hvis I får snakket ordentligt sammen omkring det?
Ja, altså det fremstår jo nok lidt mere sort/hvidt herinde, men det er som sådan ikke helt forkert at opfatte ham som lidt usympatisk lige præcis med den problematik jeg skriver om. Det er jo i bund og grund også det jeg føler, men heldigvis er han væsentlig anderledes når vi ikke diskuterer, og har ligeså mange sympatiske sider.
Nej, jeg giver mig ikke altid. Men jeg oplever at jeg ender ud i ubehagelige diskussioner med ham, hvis jeg bliver stædig og holder på mine meninger. Jeg er derfor ligeså god til at give efter, da jeg på nogle områder er ret konfliktsky, vedmindre jeg føler mine værdier bliver "krænket". Så siger jeg min mening.
Jeg synes bestemt også parterapi lyder som en rigtig god løsning, men jeg er nok bare ikke så meget for at bruge det forebyggende. Det er måske en fejl, men jeg vil hellere selv prøve at løse problemerne, om ikke andet gøre en indsats for det. Vi har det nemlig rigtig godt sammen og har ikke nogle større problemer. Diskussionerne kommer måske 5-6 gange om året, når et stort emne vi er uenige om dukker op.
Det lyder super fint med jeres ordning, det er en god ide
Jeg tror at jeg til at starte med skal gøre ham opmærksom på at oplever vores diskussioner problematiske, før jeg kaster os ud i alt muligt andet. Jeg har nemlig på fornemmelsen af at han ikke ser de samme problemer som mig.
Tusind tak for dit svar