Min veninde er meget lykkelig for tiden, og det får jeg og en anden fælles veninde at vide over fællesbeskeder tre-fire gange dagligt. Hun er ret nyforelsket efter et svært brud for et par år siden, og hun har fået nyt, spændende arbejde.
Jeg glæder mig på hendes vegne og under hende virkelig alt det bedste. Er jeg et lille menneske, når jeg alligevel bliver lidt træt af daglige beskeder som "Jeg græd af lykke i dag!", "Jeg synes, jeg har opnået ALT her i livet!", "Har jeg husket at fortælle jer, at jeg er smaskforelsket?" osv. - på anden/tredje måned?
Jeg har det selv ok, men er dog plaget af bekymringer om kronisk sygdom og om jeg kan fortsætte på fuld tid ret meget længere. Vores anden veninde er arbejdsløs, single og graver sig lidt ned i perioder, hvor hun er modløs. Ingen af os svælger i at fortælle om bekymringer og modgang, men vi er dog alle klar over, at vi - de to af os - ikke synes, livet kører helt på skinner. Og nogle dage bliver jeg bare lidt træt af al den lykke-snak, som man jo ikke kan besvare med andet end "Dejligt at høre!" osv.
Min veninde er ikke overfladisk eller ubetænksom "normalt". Det er bare blevet, som om hun slet ikke bidrager med andet end opdateringer om sin glæde. Og jeg har overhovedet ikke lyst til at forstyrre idyllen ved at fortælle, at jeg går og ruger over noget svært - så synes jeg, jeg kommer til at fremstå som stakkels eller sur.
Vores fælles veninde er holdt op med at kommentere. Jeg svarer heller ikke hver gang længere. Er det ok, og er det forståeligt, jeg bliver lidt træt? Eller er det dårligt venindeskab at reagere sådan? Hvis hun var nede med flaget og skrev om dét, ville jeg jo støtte hende og rumme det hele tiden.
Anmeld
Citér