Hvordan investerer du i dine børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.491 visninger
42 svar
57 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. oktober 2016

Anonym trådstarter

Kender i det at piske sig selv og barnet op og tage hele vejen i alt slags vejr til svømmehallen en søndag morgen hvor man ellers kunne have ligget og sovet sødt og sparet sig besværet, hvor hverdagene ellers er hårde nok. Men man gør det, fordi man ved, at det er en fantastisk ting for barnet at gå til svømning.

Eller at man aften efter aften trofast læser op til tre godnathistorier for hvert barn, fordi man ved, at det virkelig betyder noget for barnet og giver dem en god start i skolen.

Eller at man kører et helt bundt ivrige drenge fra nord til syd hver weekend fordi man ved, at ens dreng lever og ånder fodbold.

Eller at man tager til ridning og strigler og sadler og løber ved siden af hesten fordi man ved, at barnets øjne stråler som små stjerner bare ved tanken.

Eller at man tager en fridag for at gå ned af strøget med sin datter, så hun kan få en helt særlig dag og alenetid med sin mor.

Og al det betyder mindre tid til mor, men man håber, at de små frø man sætter i barnet, giver afkast senere.

Kender i det?  og hvad gør i?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. oktober 2016

Anonym

Det lyder som et stramt program for en fantastisk mor  Stor rose til dig:-)

Min datter er kun 9 måneder så det er endnu begrænset, hvor meget vi kan lave af fritidsaktiviteter m.v.

Men forsøger at give hende korte dage i institution, holder hende gerne en dag hjemme ekstra hvis hun er syg, lejer/spiller/danser/synger så meget hun gider og hver aften fylder jeg det store kar op med vand som er det hun elsker allermest - at bade

Men når hun bliver større er min weekend helt dedikeret til hende. Det er min tid også nu, men jeg elsker bare at bruge tid sammen med hende og glæder mig til de mange aktiviteter vi skal i gang med når hun bliver større - forudsat at hun gider Min mand er meget hjemmehygge så det er kun et plus hvis hun får lyst til at lave en masse aktiviteter  

Anmeld Citér

16. oktober 2016

SH-Baby

Profilbillede for SH-Baby
Anonym skriver:

Det lyder som et stramt program for en fantastisk mor  Stor rose til dig:-)

Min datter er kun 9 måneder så det er endnu begrænset, hvor meget vi kan lave af fritidsaktiviteter m.v.

Men forsøger at give hende korte dage i institution, holder hende gerne en dag hjemme ekstra hvis hun er syg, lejer/spiller/danser/synger så meget hun gider og hver aften fylder jeg det store kar op med vand som er det hun elsker allermest - at bade

Men når hun bliver større er min weekend helt dedikeret til hende. Det er min tid også nu, men jeg elsker bare at bruge tid sammen med hende og glæder mig til de mange aktiviteter vi skal i gang med når hun bliver større - forudsat at hun gider Min mand er meget hjemmehygge så det er kun et plus hvis hun får lyst til at lave en masse aktiviteter  

Hvis jeg må komme med et lidt udfordrende spørgsmål ift. at dedikere hele din weekend til din datter  Omend det lyder super hyggeligt og dejligt, hvordan/hvornår vil du så nå at handle, lave mad, støvsuge, gøre rent, ordne vasketøj og samtidig nå 117 familie-tamtam-arrangementer og også nå at ligge lidt på sofaen og lade op til den kommende uge?

Personligt ville jeg ønske, at jeg havde lidt mere af din tilgang til det.  At jeg var bedre til at sidde på gulvet og lege, eller hvad de nu finder på. Men jeg vil bare også gerne nå de andre ting, og et pænt hus betyder meget for mig, så jeg har svært ved at sige 'det gør vi i morgen'. Og det er umuligt at nå det hele efter ungerne er lagt i seng. 

Så til TS: Ja det kender jeg, og vi tager gerne fx i zoo og til gymnatisk i hallen. Men der er også weekender, hvor vi laver ingenting, eller der bliver gjort rent og lavet praktiske ting. For de skal også lære, at tingene ikke bare sker af sig selv. 

Anmeld Citér

16. oktober 2016

lineog4

Egentlig et skægt og tankevækkende spørgsmål for ville gerne svare: investere, nej jeg hr det som falder naturligt og fordi jeg elsker at være sammen med mine børn. Og det gør jeg for en stor del også, jeg elsker at tage i børneteater og gør det ofte (bruger desværre lidt for mange penge på set også), jeg elsker musik og er frivillig i en kulturforenig der laver arrangementer foe børn hver søndag (vi er der absolut ikke hver søndag). Jeg kan godt lide at spille spil (men gør det nogle gange fordi jeg burde). Jeg kan lide at læse højt (men gør det nogle gange fordi jeg burde). Jeg kan lide at tage i svømmehallen men finder sjældent tid så har meldt hele flokken til svømning  samler kastanier men når aldrig til kastaniedyrene, køber krea ting men så ligger de i skuffen osv. 

Og så er der investeringen, for puha vores hverdag er tæt pakket med fritidsaktiviteter for alle 3, det er kun fredag og søndag der ikke er fast aktivitet (så kan der så være stævner, forestillinger, parade, ekstra øvelse osv.) og det er jo nok en tilsidesættelse af mig selv for at investere i deres fremtid.

Så er det vel egentlig også en investering i familien at jeg arbejder fuldtid og studerer ved siden af - have jeg ikke børn kunne jeg godt have hevet teltpælene op og prøvet lykken. 

Men nej i bund og grund går jeg ikke rundt og tænker jeg investerer i mine børn, jeg Lan mærke især nu hvor de er blevet ældre at jeg har glemt mig selv lidt af vejen (fx har jeg meldt mig til yoga og ikke nået det endnu), men jeg elsker at være mor, er oplevelsesnarkoman og det må meget gerne være oplevelser på børnenes præmisser, så en tur på Glyptoteket er lige så meget for mig som for dem, børneteater er fantastisk osv. I torsdags var vi fx inde og se Shrek the musical og i Tivoli, det var da lige så meget for min skyld, når vi skal på brandstationen på onsdag er jeg nok mere interesseret end dem osv. 

Så det primære som kan kaldes investering er ventetiden - vente på de skal til fodbold, vente på de kommer hjem fra drama, køre til Amager i morgen fordi min datter skal på dramacamp pg så der faktum at de fleste af mine penge går på børberelaterede ting

Anmeld Citér

16. oktober 2016

Anonym

Jeg kender dét at støtte ungerne i det, de kan lide at gøre, at tilbringe tid med dem enkeltvis og sammen, og at have brugt timer på transport og deltagelse i alle mulige arrangementer. Jeg mener, at det er en del af dét at være forælder, og jeg har ikke tænkt på det som tid, der går fra mig. At være sammen med ungerne er jo også at være mig og at bruge tid på mig som mor.

Jeg kender ikke til tanken om, at det er en investering, der skal give afkast senere. Sådan har jeg ikke set på mine børn. Jeg ville gerne være med dem i nuet og støtte dem i det, de kunne lide, bare fordi de kunne lide det. Ikke fordi, det skulle kunne betale sig i det lange løb. 

Jeg synes, et godt børneliv handler om at nyde at være i nuet og at gøre noget, man kan lide, bare fordi. Også selv om det ikke giver et konkret afkast senere. 

Anmeld Citér

16. oktober 2016

ErDuHerIkkeSnart

Jeg kender selvfølgelig til at ville alt godt for mit barn, inklusiv at sætte egne lyster til side for at lave aktiviteter der gør dem glade.

Men jeg synes at det virker lidt misforstået at tonse rundt og forsøge at "investere" i dem, hvis tid, lyst og overskud egentlig dikterer noget andet.

Børn behøver ikke i min optik at blive aktiveret 24/7 - så jeg var da helt sikkert blevet hjemme i regnen i stedet for at tvinge os op og ud. Og hvis jeg ikke orker at læse tre godnathistorier, jamen så læser jeg da bare en enkelt, osv.

Det er jo en misforståelse af "kausaliteten" at tro, at fordi man gør mere af det der "er godt for børn", så vil de nødvendigvis få det bedre. Gør de I har lyst til som familie - lav de ting sammen som I har energi til, når tid og lyst tillader det. Og så nyd hinanden stille og roligt resten af tiden, uden at piske rundt.

Anmeld Citér

16. oktober 2016

Anonym

Anonym skriver:

Kender i det at piske sig selv og barnet op og tage hele vejen i alt slags vejr til svømmehallen en søndag morgen hvor man ellers kunne have ligget og sovet sødt og sparet sig besværet, hvor hverdagene ellers er hårde nok. Men man gør det, fordi man ved, at det er en fantastisk ting for barnet at gå til svømning.

Eller at man aften efter aften trofast læser op til tre godnathistorier for hvert barn, fordi man ved, at det virkelig betyder noget for barnet og giver dem en god start i skolen.

Eller at man kører et helt bundt ivrige drenge fra nord til syd hver weekend fordi man ved, at ens dreng lever og ånder fodbold.

Eller at man tager til ridning og strigler og sadler og løber ved siden af hesten fordi man ved, at barnets øjne stråler som små stjerner bare ved tanken.

Eller at man tager en fridag for at gå ned af strøget med sin datter, så hun kan få en helt særlig dag og alenetid med sin mor.

Og al det betyder mindre tid til mor, men man håber, at de små frø man sætter i barnet, giver afkast senere.

Kender i det?  og hvad gør i?

"Eller at man tager en fridag for at gå ned af strøget med sin datter, så hun kan få en helt særlig dag og alenetid med sin mor. Og at det betyder mindre tid til mor ..." 

Det lyder som et offer, du bringer. Jeg ville nyde sådan en dag og tænke, den også var helt særlig for mig, og at jeg var heldig at få alenetid med min datter. Hvis du vender den om, betyder det så også mindre tid til datter, at hun er på strøgtur med mor? Hvis du og din mand eller veninde går i biografen sammen, betyder det så også mindre tid til dig? 

Man skulle da helst nyde tiden sammen med sin familie uden at tænke på, at det går fra ens solotid. 

Anmeld Citér

16. oktober 2016

ErDuHerIkkeSnart

PS: Og hvis vi endelig skal blive i "investeringstanken (som jeg ikke bryder mig om - jeg vil leve nu i stedet for i en potentiel fremtid, som jeg alligevel ikke kender eller kan kontrollere), så er der da i øvrigt rigtig god grund til at "investere" i mor-tid også, så alt ikke går op i børn.

Jeg elsker at stjæle tid til mig selv, om det er yoga eller en bytur med veninderne - og jeg bliver en langt bedre mor og kæreste af det

Anmeld Citér

16. oktober 2016

lineog4

Anonym skriver:

Jeg kender dét at støtte ungerne i det, de kan lide at gøre, at tilbringe tid med dem enkeltvis og sammen, og at have brugt timer på transport og deltagelse i alle mulige arrangementer. Jeg mener, at det er en del af dét at være forælder, og jeg har ikke tænkt på det som tid, der går fra mig. At være sammen med ungerne er jo også at være mig og at bruge tid på mig som mor.

Jeg kender ikke til tanken om, at det er en investering, der skal give afkast senere. Sådan har jeg ikke set på mine børn. Jeg ville gerne være med dem i nuet og støtte dem i det, de kunne lide, bare fordi de kunne lide det. Ikke fordi, det skulle kunne betale sig i det lange løb. 

Jeg synes, et godt børneliv handler om at nyde at være i nuet og at gøre noget, man kan lide, bare fordi. Også selv om det ikke giver et konkret afkast senere. 

Kan godt se med begrebet investering er der også en tanke om afkast. 

Men egentlig så kan jeg godt forstå brugen af begrebet lidt - for jeg oplever min ypperste opgave som mor udover at elske dem, leve knuet osv som ikke er en opgave, men er en naturlig ting for mig. Men den ypperste opgave er at jeg sørger for så få døre er lukkes i løbet af deres opvækst. Nogle bliver lukkede min datter bliver ikke professionel fodboldspiller for hun er 13 og har aldrig gået til fodbold  så når jeg rummer alle deres aktiviteter i hverdagen så sørger jeg for åbne døre og vel også en investering?

Anmeld Citér

16. oktober 2016

Leneur

Altså jeg elsker at være sammen med min datter men elsker også min alenetid, for det giver mig et større overskud til at være noget for min datter, når jeg ikke kun er mor. Vil ikke sige jeg investerer min tid i min datter, for nyder tiden sammen med hende, lige meget om det er stille hygge, et spil, være kreativ, gå en tur eller stå og fryse mens hun er til fodbold. Den tid jeg har sammen med hende, kommer jo aldrig nogensinde tilbage, så jeg nyder det og regner da med at det jeg gør nu, vil komme tifold tilbage i den forstand at hun som voksen stadig vil være det nysgerrige, høflige, sjove, intelligente og empatiske menneske hun allerede viser gode takter til nu, så nej jeg investerer ikke min tid i hende. Jeg elsker min tid sammen med hende. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.