Vegansk kæreste

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.896 visninger
19 svar
78 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. oktober 2016

Anonym trådstarter

Ja som overskriften siger er min kæreste veganer. Jeg er ikke vegansk, men jeg accepterer hans valg om at være det. Vi har et barn sammen på 9 måneder. Hun er begyndt på at spise rigtigt mad. Min kæreste synes hun skal leve vegansk fra nu, men jeg synes hun selv skal have vælge om hun vil leve vegansk eller ikke-vegansk når hun er gammel nok til det. Min kæreste synes som sagt at hun skal være vegansk allerede nu, men det synes jeg altså ikke. Min kæreste tager mange forskellige vitaminpiller og proteinpiller for at få dækket alle de proteiner og vitaminer som han ikke får fra den mad han spiser. jeg synes ikke at et barn på ni måneder allerede skal have adskillige piller når hun stadig er så lille. 

Hvem "holder I med", og hvad synesI?

På forhånd tak!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2016

Anonym

Anonym skriver:

Ja som overskriften siger er min kæreste veganer. Jeg er ikke vegansk, men jeg accepterer hans valg om at være det. Vi har et barn sammen på 9 måneder. Hun er begyndt på at spise rigtigt mad. Min kæreste synes hun skal leve vegansk fra nu, men jeg synes hun selv skal have vælge om hun vil leve vegansk eller ikke-vegansk når hun er gammel nok til det. Min kæreste synes som sagt at hun skal være vegansk allerede nu, men det synes jeg altså ikke. Min kæreste tager mange forskellige vitaminpiller og proteinpiller for at få dækket alle de proteiner og vitaminer som han ikke får fra den mad han spiser. jeg synes ikke at et barn på ni måneder allerede skal have adskillige piller når hun stadig er så lille. 

På forhånd tak!

Øhh... Den er ikke svær! Man lader ikke et lille menneske blive stor, stærk og modstandsdygtig på planter og vitaminpiller! Aldrig, aldrig om jeg ville gå med til det! Det er bare min holdning.. 

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Julletullemor

Anonym skriver:

På forhånd tak!

Jeg synes det er super ærgerligt, at I ikke har haft den snak inden I fik et barn sammen.. 

Når det så er sagt - Sundhedsstyrelsen fraråder veganerkost til børn under 2 år. Selvom veganerkost på nogle områder kan være sundere end "almindelig" kost, så er det alt for let at komme i underskud af meget vigtige vitaminer og mineraler, uanset om man tager tilskud eller ej. 

Anmeld Citér

14. oktober 2016

tarkoflen

Den var ikke gået herhjemme. Børn har brug for byggesten så de kan vokse og udvikle sig. 

Jeg er klar over at børn kan vokse op veganske, men det kræver virkelig meget af begge forældre at sørge for at barnet får det de skal bruge. Måske l kan lave en mellemvej, hvor nogle dage er veganske og nogle dage er ikke? Og når barnet skal gå i institution, tror jeg ikke de kan opfylde en vegansk kost. 

Lang historie kort, jeg holder med dig

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Anonym

Anonym skriver:

På forhånd tak!

Tal med lægen og sundhedsplejersken, som kan forklare jer om vigtigheden af sund kost for et lille barns helbred og trivsel. Der kan efter min mening overhovedet ikke være tvivl om at jeres barn ikke skal leve vegansk og proppes med piller for at dække de naturlige behov. Det skal da have alt det bedste og sundeste af naturlige veje, så det har de bedste betingelser for at vokse og undgå sygdomme osv. Er da ked af at sige det, men synes din kærestes ønske er uansvarligt.

Anmeld Citér

14. oktober 2016

modesty

På forhånd tak!

Så lille et barn skal selvfølgelig have rigtige proteiner i sin kost. Det er en forudsætning for at vokse og trives. At vi så har et lidt forskruet syn på HVOR mange proteiner og hvilken slags det er nødvendigt at spise er en anden sag. Men selvfølgelig skal så lille et barn have noget kød i sin kost.

Og jeg er også enig i hvad en anden skriver, at det er mærkeligt at I ikke har taget den snak for lang tid siden...

Google lidt og find noget information til din kæreste. Der må være MASSER af solide kilder som fraråder veganerkost til så små børn. Og læge og SP, ja.

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Jeg ville helt sikkert være imødekommende og finde en mellemvej. Jeg kan godt forstå, at en veganer har svært ved at identificere sig med at ens barn spiser kød. Når det er sagt, så skal et lille barn ikke have trukket den beslutning ned over hovedet. I hvert fald ikke når begge forældre ikke ønsker at gå all-in på at få dækket de rigtige behov (og jo, det kan godt lade sig gøre via vegansk kost - minus b12 vitamin, som man skal have som tilskud). Det et nemlig et omfattende projekt.

Det vigtigste argument er for mig, at mange veganerer vil reagere fysisk voldsomt, hvis de spiser kød. Det kan faktisk nærme sig symptomerne på en allergisk reaktion. Det vil sige, at det på sigt kan skabe problemer for barnet, hvis det selv ønsker at spise kød.

Jeg ville som sagt vælge en mellemvej. Spise vegetarisk til dagligt med masser af plantebaseret protein og sundt fedt og så tilbyde (økologisk, frilands) kød engang imellem. Fx også på besøg hos andre, så barnet ikke vokser op og konstant skal "kræve" kosthensyn. Det synes jeg ikke er fair at bringe et lille barn ind i.

Og så synes jeg, I skal have talt alvorligt sammen uden at bebrejde hinanden for jeres synspunkter. Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke allerede er afklaret for længst.

Anmeld Citér

14. oktober 2016

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Kan I ikke vælge, barnet er vegetar eller pesketar og dermed kan få mælkeprodukter, æg og fisk? 

Min søn er vegetar og har været det længe, og han spiser masser af bønner, linser mm. Han er Derudover laktoseintolerant, så får heller ingen mælkeprodukter men spiser æg. 

Så længe hun får proteiner, vitaminer og mineraler gennem sund og nærende mad, kan jeg ikke se problemet i at være vegetar - men veganer gør det lige en tand sværere at få dækket behovet.

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Babilooo

Aldrig om jeg ville tillade det.! Det frarådes for så små børn.

og mht institution .. skal der så være specielle hensyn..? Det er da udgangpunkt for mobberi.

Som en også skriver så fratager I barnet muligheden for at spise kød/ vælge kød senere da barnet så ikke er vænnet il at spise kød. Fra mit synspunkt er det meget egoistisk.

der er børn som dør eller bliver meget syge af vegansk kost:

http://www.dagens.dk/nyheder/et-aarig-pige-indlagt-paa-hospitalet-efter-vaere-opfostret-med-vegansk-kost

Jeg vil sige, at I skal præsentere barnet for blandet kost og så kan barnet ved 10-13 års alderen selv vælge. 

Anmeld Citér

14. oktober 2016

Anonym

Jeg synes det er vanvittigt at tillade vegansk kost til børn. Min steddatter blev som baby død-syg pga morens veganerflip. Det sætter barnets sundhed- og udvikling på spil. Der må du stå fast. Argumenter og experter er der nok af til at bakke dig op. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.