Graviditet udenfor livmoderen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB

Ud fra det du beskriver tænker jeg da, at det er mærkeligt at det ligefrem skulle være en graviditet udenfor livmoderen. 

Mig bekendt er en graviditet udenfor livmoderen forbundet med vanvittige smerter og/eller blødning. Ikke bare lidt niv, som mere lyder som ligamentsmerter. 

Du er gravid, stort tillykke Om det er en slowstarter, eller du måske ikke er så langt henne, eller noget helt tredje, kan ingen spå om. Du må få taget nye blodprøver og få sammenholdt med de gamle, så lægen kan se om HCG stiger som det skal eller ej.

men gravid, det er du jo!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2016

Kristinaaa

EBK skriver:

Ud fra det du beskriver tænker jeg da, at det er mærkeligt at det ligefrem skulle være en graviditet udenfor livmoderen. 

Mig bekendt er en graviditet udenfor livmoderen forbundet med vanvittige smerter og/eller blødning. Ikke bare lidt niv, som mere lyder som ligamentsmerter. 

Du er gravid, stort tillykke Om det er en slowstarter, eller du måske ikke er så langt henne, eller noget helt tredje, kan ingen spå om. Du må få taget nye blodprøver og få sammenholdt med de gamle, så lægen kan se om HCG stiger som det skal eller ej.

Tak <3 

Jeg tror heller ikke det er en graviditet udenfor livmoderen, for jeg har ikke nogle smerter. Jeg er mere bekymret for at barnet ikke er levedygtigt og det lave HCG niveau er et tegn på en abort der er på vej.. Men jeg vil glæde mig over at der er noget derinde og at det bliver der ved med <3

Anmeld Citér

13. oktober 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Kristinaaa skriver:

Tak <3 

Jeg tror heller ikke det er en graviditet udenfor livmoderen, for jeg har ikke nogle smerter. Jeg er mere bekymret for at barnet ikke er levedygtigt og det lave HCG niveau er et tegn på en abort der er på vej.. Men jeg vil glæde mig over at der er noget derinde og at det bliver der ved med <3

Og det er det eneste du kan gøre.. Ventetiden er hård, men nyd alligevel at du er gravid!  Stort tillykke!

Anmeld Citér

13. oktober 2016

Kristinaaa

EBK skriver:

Og det er det eneste du kan gøre.. Ventetiden er hård, men nyd alligevel at du er gravid!  Stort tillykke!

Tusind tak 

Anmeld Citér

13. oktober 2016

Tascha26

Kristinaaa skriver:

Det er lige blevet bekræftet af lægen at jeg er gravid. Ifølge mine egne beregninger er jeg 5+4 idag. Mit HCG niveau er ret lavt i forhold til hvad det burde være når jeg er 5+4 henne og det kan godt være et tegn på at fosteret ikke er levedygtigt. Jeg skal have taget endnu en blodprøve på mandag for at se om det er steget over weekenden  

Okay, alt held og lykke.. håber det bedste og at HCG stiger som det skal.

Anmeld Citér

13. oktober 2016

Kristinaaa

Tascha25 skriver:

Okay, alt held og lykke.. håber det bedste og at HCG stiger som det skal.

Tak 

Anmeld Citér

13. oktober 2016

ErDuHerIkkeSnart

EBK skriver:

Jeg er ked af at skulle skrive det, for selvfølgelig er der ingen grund til at male fanden på væggen, men du tager ganske meget fejl. Et for langsomt stigende HcG kan netop være en central indikation på en mulig graviditet udenfor livmoderen - og det behøver langt fra altid at medføre smerter de første mange uger af en gravidtet.

De voldsomme smerter du har hørt om, forekommer når fx en æggeleder eller andet bliver ødelagt som konsekvens af graviditeten udenfor livmoderen. Jeg har eksempelvis ved min ene graviditet udenfor livmoderen været så langt om 10+2, før den blev opdaget. 

Anmeld Citér

13. oktober 2016

ErDuHerIkkeSnart

Kristinaaa skriver:

Ja, selvfølgelig. Grunden til jeg ikke har fået mere at vide, er nok fordi blodprøven jeg fik taget idag, først og fremmest skal bekræfte at jeg overhovedet er gravid. Hvis jeg er det, så tror jeg at de nok skal informere mig om hvordan og hvorledes hvis det er en udenfor livmoderen..

"Selvfølgelig" er du gravid, når du har testet positivt. Svag streg eller ej, så reagerer dine graviditetstests jo på dannelsen af HcG. Det er præcis det sammen som blodprøverne leder efter, her kan man blot måle det præcise niveau og således også se om stigningerne er tilstrækkelige. HcG dannes når man er gravid, uanset om man er det indenfor eller udenfor livmoderren.

Og du har ret i at der ikke er nogen grund til at antage, at det nødvendigvis er udenfor livmoderen. Det forekommer mig dog lidt uprofessionelt af din læge at nævne risikoen overfor dig, uden at følge ordentligt op. Man kan håbe på at du er kortere henne end du tror og at HcG derfor ikke er så højt som det burde være på nuværende tidspunkt. Når du dog nævner at du har testet positivt allerede den 6/10, synes jeg at der er god grund til at din læge holder godt øje med dig. 

Jeg håber at tiden frem mod afklaring vil gå hurtigt for dig og at alt er i orden. Ventetiden er mega barsk, det er simpelthen så urimeligt ikke at vide om man er købt eller solgt. Mange tanker herfra!

Anmeld Citér

13. oktober 2016

Babybee

Kristinaaa skriver:

Min læge nævnte idag at jeg måske var gravid udenfor livmoderen og efter at have læst om det vil jeg gerne høre om nogle har oplevet dette og hvordan det foregik.

Jeg testede svagt positivt 6/10 (6 dage siden) efter en udebleven menstruation. 7/10 var jeg ved læge, hvor jeg også testede svagt positivt. Efterfølgende har jeg taget tests helt frem til idag som stadig kun er svage positive. 

Det skal lige nævnes at jeg har ømme bryster som normalt ved en graviditet og lille smule kvalme. En gang imellem får jeg sådan nogle stik i underlivet. De gør lidt ondt, men slet ikke særlig slemt. 

Jeg er også fornyligt blevet behandlet for klamydia. 

Nogen der har oplevet lignende? 

i de tre graviditeter jeg har haft udenfor livmoren havde jeg symptomer, ved de to første var stregen også relativt svag, og ved nr 1+3 forsvandt symptomerne pludselig omkring uge 5 og jeg abortere nr. 1 over et par mdr, og nr. 2 over 1 uge, som ved alm. abort.
Den sidste GUL blev symptomerne tiltagende, og HCG steg som det "burde" og eskalerede med mega smertehelvede i uge 7, samt akut operation...

Såe ja har lidt forskellige erfaringer med det, og kan jo desværre ikke relatere/samligne det med en almindelig graviditet...

Anmeld Citér

13. oktober 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg er ked af at skulle skrive det, for selvfølgelig er der ingen grund til at male fanden på væggen, men du tager ganske meget fejl. Et for langsomt stigende HcG kan netop være en central indikation på en mulig graviditet udenfor livmoderen - og det behøver langt fra altid at medføre smerter de første mange uger af en gravidtet.

De voldsomme smerter du har hørt om, forekommer når fx en æggeleder eller andet bliver ødelagt som konsekvens af graviditeten udenfor livmoderen. Jeg har eksempelvis ved min ene graviditet udenfor livmoderen været så langt om 10+2, før den blev opdaget. 

Okay 

Jeg er ikke læge, og jeg har gudskelov ingen erfaring med graviditet udenfor livmoderen. 

Det var bare ikke lige dét første scenarie jeg ville bringe på banen, hvis jeg var lægen, at det ligefrem skulle være en graviditet udenfor livmoderen. Et lavt stigende HCG kan jo være tegn på andre ting.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.