Tja, jeg ville godt nok også have det svært med, at få et barn, hvis jeg ikke var klar. Jeg synes du prøver at tale det lidt ned i dit indlæg, i og med, at du vurderer at han "sagtens kan klare det", men i bund og grund har din kæreste altså ret - man bliver bundet på hænder og fødder og kan slet ikke de samme ting, som før man fik barn.
Og den kan jeg altså godt forstå er svær at sluge, når man ikke selv har valgt det til.
Nu har du jo valgt at beholde barnet, og så er der jo ikke så meget mere at sige til det - det er helt og holdent din beslutning. Men jeg synes du skal give din kæreste plads til at være ked af det og sur og hvad han nu ellers føler og ikke forvente, at han skal udvise samme glæde over graviditeten som dig.
Hvis I begge gerne stadig vil forholdet, ville jeg nok også vælge at få et par sessioner hos en parterepeut. For at være sikre på, at I begge to føler jer hørt af den anden part og lægge nogle strategier for, hvordan det her skal komme til at fungere.
Og til sidst lige en sidebemærkning, for jeg synes altid folk siger, at når først barnet er der så fortryder man ikke:
Jeg kender en fyr, som tod i samme situation som din kæreste for nogle år siden - hun blev gravid og valgte at beholde barnet til trods for, at han ikke ønskede at blive far. De er stadig sammen og han er virkelig en god far for det her barn, meget ansvarlig, omsorgsfuld og involveret i barnets liv. Men hvis man spørger ham, om han så ikke er glad for at kæresten i sin tid valgte barnet til, så er han slet ikke i tvivl - han elsker selvfølgelig barnet højt, men han fortryder hver eneste dag, at han er blevet far. Det var bare ikke det liv han ønskede sig, og det er udelukkende pligtfølelse, der får ham til at blive i det.
Så det er altså ikke alle mænd, der bare vender på en tallerken og bliver glade for at have fået barnet, når først det er der. Jeg håber selvfølgelig ikke, at det bliver tilfældet for din kæreste.
Enig. Så enig.
Jeg synes det er så synd at trække et barn ned over hovedet på en mand, som absolut ikke ønsker det, og så er der ikke rigtigt nogen anerkendelse fra TS om, at manden jo går gennem en form for sorgprocess.
Han bliver jo frarøvet det liv, han havde planlagt, og skal pludselig tage stilling til bleskift, barnevogn, vugge, en masse nye udgifter, manglende søvn osv.
Det kan kun give nogle skår i tilliden og nok også i kærligheden, at man på den måde bliver far, selv om man klart siger at man ikke er klar.
Det var helt sikkert også noget jeg ville tage fat i allerede nu, hvis jeres forhold skal klare sig helt igennem det.