Jeg ville kigge rigtig meget på det "faglige" niveau. Nu er det ikke fordi jeg går vanvittig meget ind for det med at små børn skal lære en masse ala skolen. Men fx min søns børnehave. De har et tema hver måned. Fx en måned er det krop og bevægelse. I den her måned er det kulturelle udtryksformer, hvilket i den her uge giver udslag i "kulturdage": mandag malede hvert barn sit flag, og alle disse flag er børnehaven pyntet op med. Igår fik børnene mad fra Libanon og min søn kom hjem og fortalte at grunden til at barn x og y boede i Danmark var fordi der var krig i deres eget land. I dag har de haft besøg af nogle fra asylcentret, der optrådte med musik. Og i morgen kulminerer det i fællesspisning med forældre og søskende, hvor vi skal synge sange og have mad med fra hver vores hjemland
og det er bare den her uge .
I næste uge skal min søns gruppe på et museum.
Og de begynder i næste uge på deres "skolemapper", hvor de øver at stave deres navn, og laver små opgaver, som optakt til at til april rykker de i mini-sfo.
Eksempelvis fejrer de også hårdest på den måde, at børnene medbringer nogle råvarer og så er de med til at lave mad ud fra det.
De har ugentlige dage hvor de hjælper i køkkenet, sprogdage osv. En fast dag om ugen er de på tur, og ellers er de udenfor på børnehavens legeplads hver dag.
Derudover ville jeg se på om det er rimeligt at hun skal se voksne tale sådan til andre børn. Og rimeligheden i at grunden til hun nok trives er fordi hun er en robust pige. Alle børn skal kunne rummes!
Og når overskuddet til at tage ud af huset er lig nul, ja det er jo heller ikke gode tegn.
Anmeld
Citér