Vi ved allesammen noget om en masse ting, bare ikke de samme ting. Men jeg kan godt forstå, du gerne vil vide mere.
Jeg ved meget om samfundsmæssige emner, fordi det interesserer mig, så jeg får lyst til at vide mere og opsøge viden. Så det er vigtigt at finde emner, som kan gøre netop dig nysgerrig.
Og så skal du lære at være kritisk og ikke stille dig tilfreds med én vinkel på et emne. Det er altid godt, når man har en samtale, at man ikke kun kender den vinkel som fx tv2 har valgt, fordi så vil samtalen dø meget hurtigt, fordi man blot kan viderebringe enkelte informationer, men egentlig ikke forstår sammenhængen. Se ikke kun nyhederne - det vil give dig et forvrænget billede af virkeligheden. Opsøg ægte viden i debatprogrammer, bøger, på (saglige) sider på nettet og lyt opmærksomt, når folk omkring dig taler om samfundet. Måske endda skriv det ned, hvis emnet fanger din interesse og Google det hjemme.
Vi har fx i dag haft en timelang snak om omlægning til bæredygtigt landbrug i Danmark, mens vi gik en tur. Ellers er aktuelle emner fx flygtningekrisen og Christiania. Men man kan ikke danne sig et reelt overblik, hvis man ikke dykker lidt mere med i emnet end nyhederne gør.
Stil dig fx nogle spørgsmål, google svaret og læs: Eksempel: hvordan startede flygtningekrisen? hvem flygter de fra? hvorfor flygter de hele vejen til Danmark? hvilke forpligtelser har Danmark? Hvad er de forskellige partiers holdning? Hvad sker der, når de søger asyl? hvor mange får egentlig asyl og hvorfor? Og så videre..
På den måde får du baggrunden med OG til sidst kan du selv danne dig en mening. Og så vil det give meget mere mening for dig at lytte til debatprogrammer eller lignende.
Den måde kan bruges på alle emner. Lav en brainstorm på de emner, der tiltaler dig.
Anmeld
Citér