Hvornår fortæller man storesøster det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

599 visninger
13 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. august 2016

NypåVej7årSenere

Hej alle,

Har brug for råd om hvornår jeg skal fortælle min 7-årige datter at jeg er gravid. Jeg er i uge 9 og ville egentlig vente til uge 12 for at være mere "sikker". Men på den anden side har jeg det så super skidt at jeg tænker at hun må mærke en underlig "stemning" og være lidt ked af, at hun ikke ser mere til mig. Hun har ikke sagt noget. Men jeg overvejer at fortælle hende det nu, så hun kan forstå hvorfor mor er lidt "sammenbidt" ved måltiderne og tit er i seng.. Det er dog ikke super usædvanligt for mig at sove lidt om dagen, da jeg er ved at komme mig over en langtids sygdom. Så det virker ikke så underligt på hende, som det måske ville på andre.

Hvad synes I? Hvornår fortalte I det?

Tak!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2016

MissTas

NypåVej7årSenere skriver:

Hej alle,

Har brug for råd om hvornår jeg skal fortælle min 7-årige datter at jeg er gravid. Jeg er i uge 9 og ville egentlig vente til uge 12 for at være mere "sikker". Men på den anden side har jeg det så super skidt at jeg tænker at hun må mærke en underlig "stemning" og være lidt ked af, at hun ikke ser mere til mig. Hun har ikke sagt noget. Men jeg overvejer at fortælle hende det nu, så hun kan forstå hvorfor mor er lidt "sammenbidt" ved måltiderne og tit er i seng.. Det er dog ikke super usædvanligt for mig at sove lidt om dagen, da jeg er ved at komme mig over en langtids sygdom. Så det virker ikke så underligt på hende, som det måske ville på andre.

Tak!

Vores datter fik det at vide da jeg var i uge 4 testede positivt 3+3 vi kunne ikke se hvorfor vi skulle vente når det var så stor en glæde som vi så gerne ville dele med hende.. Hun er knapt 5 år jeg er i uge 26 nu

Anmeld Citér

17. august 2016

Loa

Vi ventede til efter NF, hvis nu der skulle ske noget, så er det super synd at sådan en lille størrelse skal forholde sig til det.

Der er trods alt også kun 3 uger til for dit vedkommende.

Jeg havde også meeeega meget kvalme og ubehag men så tog hendes far bare lidt mere over i den periode, inden vi kunne fortælle hvorfor jeg havde det sådan...

Anmeld Citér

17. august 2016

God-mor

Vent til efter NF. Jeg er i uge 8 nu, og vi venter til efter NF med at fortælle det til hende og dermed får familien det heller ikke at vide før. Jeg blev scannet 6+2 hvor der kun kunne ses fostersæk og blommesæk men intet foster, og venter nu på en scanning på fredag. Er glad for vi ikke har sagt noget til vores datter endnu, hvis det viser sig at være en graviditet som er gået i stå.

Anmeld Citér

17. august 2016

Mo9ca

Hej alle,

Tak!

Først og fremmest, tillykke med graviditeten.

Dernæst fortalte vi det først den dag jeg havde været til nf. skanning da vi var hunderæd for at det lille liv derinde var gået til grunde. Vores børn er 10 og 9 og det ville ikke være til at bære også at skulle tackle deres sorg i tilfælde af at det ikke gik som det skulle.

Ikke at det vil ske for dig, det er heldigvis fåtallet det sker for, men hvorfor løbe risikoen?

Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå at du gerne vil fortælle det. Specielt når hun har den alder. Så forstår hun det jo på en helt anden måde end når de er f.eks. 3-4 år.

Mvh. M

Anmeld Citér

17. august 2016

NypåVej7årSenere

Tak for svar. Ja, det er meget at udsætte hende for den risiko. Men synes også, at det er virkelig hårdt for hende ikke at forstå hvorfor mor er anderledes end normalt. Overvejer en af de såkaldte "trygheds scanninger" privat også fortælle hende det.

Anmeld Citér

17. august 2016

Mo9ca

Tak for svar. Ja, det er meget at udsætte hende for den risiko. Men synes også, at det er virkelig hårdt for hende ikke at forstå hvorfor mor er anderledes end normalt. Overvejer en af de såkaldte "trygheds scanninger" privat også fortælle hende det.

Det lyder som en god ide. Når man er over 9 uger og man ser hjerteblink skulle risikoen for sa. være helt nede på 2-3 pct. Held og lykke med det.

Mvh. M

Anmeld Citér

17. august 2016

Ciss

Hej og til lykke.

Om det ikke virker, som om hun bemærker noget, ville jeg vente til efter uge 12. Men hvis hun spørger om noget eller virker urolig for dig, så ville jeg have sagt det.

Uanset ville jeg sige det til hende, før jeg sagde det til andre, så hvis du tror, at din mor eller en kollega eller en anden i omgangskredsen er blevet mistænksom,  siden du ikke har det så godt, ville jeg også overveje at sige det til hende.

Anmeld Citér

17. august 2016

ESV

Hej alle,

Tak!

Altså vi sagde det først til vores datter efter NF hun er 6 år. Jeg ville ikke risikere at sige det og så at der var noget galt med barnet og både håndtere egen sorg og hendes + alle hendes spørgsmål. Hun fik af vide jeg var træt fordi det var rigtig travlt på mit arbejde i den tid og når jeg ikke spiste pga kvalme sagde jeg til hende at jeg næsten lige havde spist rugbrød fordi jeg var så sulten at jeg ikke kunne vente til maden var færdig. Vi fortalte hende efterfølgende sandheden om både træthed og hvorfor jeg ikke havde spist. Men det eneste hun hæftede sig ved var glæden over endelig at skulle være storesøster som hun havde plaget om i 3 år.

forresten tillykke med graviditeten 

Anmeld Citér

17. august 2016

NypåVej7årSenere

Ciss skriver:

Hej og til lykke.

Om det ikke virker, som om hun bemærker noget, ville jeg vente til efter uge 12. Men hvis hun spørger om noget eller virker urolig for dig, så ville jeg have sagt det.

Uanset ville jeg sige det til hende, før jeg sagde det til andre, så hvis du tror, at din mor eller en kollega eller en anden i omgangskredsen er blevet mistænksom,  siden du ikke har det så godt, ville jeg også overveje at sige det til hende.

Tak for input. Må se tiden lidt an.

Vi har fortalt det til nogle stykker. Men er sikker på, at vi kan regn med at de ikke siger det videre. Glæder mig bare virkelig til alle kan vide det... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.