Hej
Jeg håber I kan hjælpe mig, da jeg og resten af familien er i vildrede og bekymrede.
Det drejer sig om min søster, der har en datter på 2½. hun er sammen med faren, men de har haft en meget turbulent forhold og det er det til tider stadigvæk, hvor de skændes meget. Min søster har altid haft meget uro og svært ved at finde sig selv og hvile i sig selv. Da hun blev uplanlagt gravid, var hun i tvivl om, hvorvidt hun skulle beholde barnet og havde fået tid til en abort. Resultatet blev at hun valgte barnet og hende og faren fandt sammen et par måneder inden fødslen og er stadig sammen i dag.
Problemet er, at vi i familien ikke føler at deres datter, har det godt. Vi troede, at min søsters uro ville foretage sig, nu hun blev mor, men dette er desværre ikke tilfældet. Og det går desværre udover min niece. De har ikke det store overskud til hende og skælder hende meget ud. Min niece udvikler sig rigtig hurtigt og flot, så der er ingen problemer. Det er mere når det kommer til tryghed og forståelse at der opstår problemer. Det er som om hun ikke bliver forstået, men set som en træls unge. Der er ingen forståelse for, at min niece har brug for at koble af og f.eks. bare være hjemme. Altid skal hun slæbes rundt og hun kan tage sin lur i bilen. Hun er utrolig mor-syg, men det er som om min søster ikke formår at bort fra sit eget behov for, at være sig selv og lade op. Hun tøver derfor ikke med at sende hende ud og sove ved mormor eller farmor, som glædeligt vil have hende. Det er bare så tydeligt at pigen vil være ved sin mor. Hun snakker om sin mor hele tiden og opsøger hende rigtig meget. Når hun ikke vil sove om aftenen er hun træls.
Jeg er selv mor, så kender godt det med, at det kan blive for meget, det er ikke det og selvfølgelig skal de so forældre have ro indimellem. Men det her er på et niveau, hvor jeg ser en lille pige, der ikke får opfyldt sit basale behov for tryghed og forståelse fra sine forældre. Jeg får helt ondt i maven, når vi er sammen med dem. Når man nævner om min niece virker træt og har brug for bare at være hjemme f.eks., får man at vide at det har de også. Det er som om at det ikke siver ind.
Jeg ved ikke, hvad vi skal gøre og hvem vi skal tage kontakt til? Jeg mener at min søster burde have noget hjælp til at finde roen i sig selv, og derved få mere overskud til sin datter.
Jeg er i tvivl om hvorvidt, min søster ville tage imod hjælpen. Hun er meget stædig, har ingen tro på sig selv og er generelt meget usikker.
Jeg er ikke i tvivl om hun elsker sin datter over alt på jorden og hun er den bedste moster i verden. Det er bare svært at give noget, når man ikke har.