Hvor er den der "ammemafia" ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

918 visninger
14 svar
26 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. august 2016

jjuhl

Profilbillede for jjuhl

Jeg er efterhånden blevet lidt nysgerrig på hvor den der "ammemafia" befinder sig henne?? Og hvad dækker begrebet over??? Er det sundhedspersonalet, eller er det privat personer??

Personligt er jeg aldrig stødt på den. Fik selvfølgelig råd og vejledning omkring at amning var det bedste men fik samtidig at vide at en god mor ikke sad i brysterne. Ammerådgiveren fik mig da til at ligge på alle fire og slå til mine bryster  ( farvel værdighed) men jeg havde jo selv søgt hendes hjælp. Aldrig har jeg mødt pres da jeg måtte kaste håndklædet i ringen og give mme. Er da samtidig blevet spurgt om hvorfor jeg ikke ammede men aldrig fordømmende. Har en veninde som meget gerne skulle kunne amme da hun selv var multi allergiker som barn, hun føler nærmest at hun skal forsvare hendes valg.. 

Findes der en ammemafia, eller er det vores egen usikkerhed der gør rådene og vejledningen til en løftet pegefinger??

Hvad er jeres erfaringer??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2016

Rauw

Jeg tror ammemarfiaen er den der gruppe af køer i mødregruppen der ser ned på og angriber den mor der giver hendes baby flaske og spydigt siger ting som "hvis du hader dit barn hvorfor så få et?" "Du ved godt dit barn sikkert får kræft og dør, chancen er 50% hvis man ik ammer" "gode mødre ammer altså, no offence" det er ikke mindre provokerende bare fordi man siger no offence  Og nå ja, jordemoderen der forsøgte at nive i mine nippels fordi hun vidste bedre, efter jeg havde fortalt hende at jeg ville give flaske og ikke amme. Folk er syge. Men der er tosser på begge sider af vejen, jeg var ude med en veninde og vi sidder på en bænk ude foran babysam og giver vores babyer mad, hun ammer og jeg gir flaske, og så kommer der en sur mand ud fra harald Nyborg og går over og siger direkte til hende at "det der er fandme for klamt"  omg så luk dog røven. Så længe man giver sin baby mad skal andre da ikke blande sig! Sjovt nok er det jo de samme mænd der brokker sig hvis babyen skriger to min fordi den er sulten. Man kan simpelthen bare ikke vinde. 

Anmeld Citér

9. august 2016

Ciss

Jeg tror, det er lidt som man er heldig til.

Jeg måtte efter store kampe delamme og efter hånden gå helt over til mme.

Dette skete med begge børnene.

Jeg har opplevet flere gange, at folk jeg næsten ikke kendte kommentede og blandede sig, når jeg sad og gav flaske til babyen. Det er utrolig så mange inkompetente "ammeeksperter" jeg har mødt. De fortalte så om, hvem jeg burde snakke med, hvad jeg burde gøre, og hvad jeg ikke burde gøre. For "Alle kan jo amme, hvis de bare gør de riktige ting". "Man skal bare vide, hvordan man får gang i mælkeprodukstionen,  så går det af sig selv". Osv.  Der var ikke nogen af dem, som fandt på at spørge mig, hvor lenge jeg havde kæmpet eller hvilken indsats, jeg havde gjort. Det virkede på mig, som om jeg automatisk var sat i en bås med titlen " Har ikke prøvet hårdt nok eller forstået,  hvor viktigt det er." 

Jeg har aldrig opplevet pres fra helsepersonale. De har altid været støttende og hjælpsomme. Det er de aller fleste privatmennesker også. Så er der bare enkelte, som åbenbart har en kæphest og ikke har situationfornemmelse nok til at forstå, at de går langt over stregen. Måske har jeg bare været uheldig, at jeg har mødt flere af slagsen

Men de gør det tungt, når man fra før ligger nede og har opplevet det som et nederlag at måtte opgive amningen. 

Mit råd til folk vil være at det er ok at spørge ind til, hvordan det går og hvordan man har det, men lad være med at grave og udspørge og give råd med mindre flaskemoren selv lægger op til det.

Anmeld Citér

9. august 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg har heldigvis ikke mødt "ammemafiaen" i virkeligheden. Synes folk har været meget forstående overfor jeg gav flaske.... 

Men på nettet til gengæld... Pyh, der kan være nogle, som er stride (Men er det ikke altid sådan?). 

Og så tror jeg måske også, at det kan handle om ens dårlige samvittighed, så bliver det ligesom forstærket, hvis folk lige kommer med en kommentar...

Anmeld Citér

9. august 2016

migxher

Ja jeg tror ofte det er egen usikkerhed som du selv nævner.

Jeg ser ofte amme mafia udtrykket komme på banen i debatter hvis man på nogen måde hentyder til eller taler for at amning frem for flaske, og at modermælk trods alt er bedst. Som om pro amning = man hader og kører hetz på flaske. Sådan oplever jeg det slet ikke. Jeg har skam selv en dreng der er flaske barn, men satser stærkt på at amme den lille ny vi venter.

jeg synes det er på sin plads at sundhedspersonalet fremhæver amning, opfordre til det og oplyser om de risikoer det trods alt kan være ved ikke at amme. Modermælk er og bliver nu engang bedst, hvor erstatning er næstbedst, men et glimrende alternativ man kan give sit barn med god samvittighed. Så selvfølgelig er amning det sundhedspersonalet skal tage udgangspunkt i. På en pæn måde vil jeg lige fremhæve! Og respektere hvis en mor ikke vil amme. Jeg synes på ingen måde det er iorden at presse en mor til at amme. Og man skal heller ikke ammw for enhver pris. Men jeg har nu aldrig oplevet et pres eller blive dunket i hovedet for at give flaske.

Anmeld Citér

9. august 2016

migxher

Og så synes jeg slet ikke der er nok faglig opbakning til amning. Jeg så gerne mere uddannelse til sundhedsplejersker og enhver nybagt mor burde få en uddannet ammevejleder til rådighed på barselsgangen. Ofte ved personalet slet ikke nok om amning og de tror jeg bidrager til mange mislykkes amme forløb 

Anmeld Citér

9. august 2016

SofiaMik

Jeg har som ammemor oplevet, at folk altid har en mening om amning. Mange dumme spørgsmål som tyder på, at folk ikke ved noget om amning. F eks. Hvordan ved du, om han/hun får nok? Jeg synes, at du ammer hele tiden?  Han/hun er sulten, når babyen er ved at lære sine hænder at kende. Skal du ikke amme?  når babyen skriger eller sover osv. Hvorfor ikke give en flaske? Vil du ikke lade far få lov? Du har godt nok meget fløde i babserne eller du har en slank baby...

Alle spørgsmål som kan indikere, at folk synes baby spiser for lidt eller for meget og derved går lige i det følsomme moderhjerte.

Især når man er til flere fester feks fødselsdage, barnedåb osv. Og det bliver aften, hvor man ofte har en baby limet til brystet det meste af aftenen, som er helt normalt men straks bliver anfægtet.

Vil bare sige, at det også er svært at være ammemor.

Anmeld Citér

9. august 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
SofiaMik skriver:

Jeg har som ammemor oplevet, at folk altid har en mening om amning. Mange dumme spørgsmål som tyder på, at folk ikke ved noget om amning. F eks. Hvordan ved du, om han/hun får nok? Jeg synes, at du ammer hele tiden?  Han/hun er sulten, når babyen er ved at lære sine hænder at kende. Skal du ikke amme?  når babyen skriger eller sover osv. Hvorfor ikke give en flaske? Vil du ikke lade far få lov? Du har godt nok meget fløde i babserne eller du har en slank baby...

Alle spørgsmål som kan indikere, at folk synes baby spiser for lidt eller for meget og derved går lige i det følsomme moderhjerte.

Især når man er til flere fester feks fødselsdage, barnedåb osv. Og det bliver aften, hvor man ofte har en baby limet til brystet det meste af aftenen, som er helt normalt men straks bliver anfægtet.

Vil bare sige, at det også er svært at være ammemor.

Jeg kunne godt forestille mig, at folk kan komme med mange spørgsmål og være dømmende. 

Det er synd, at folk ikke bare kan passe deres...Om man giver flaske eller ammer....det bestemmer man jo selv, så længe barnet får mad. Hvad der fungerer for en, fungerer muligvis ikke for andre, og det er det, som jeg synes, mange har tendens til at tro...

Jeg vil dog også sige, at folk har meget fokus på, hvor meget baby spiser, når man giver flaske. Netop fordi man ved, hvor meget barnet får. Det har jeg i hvert fald prøvet...   

Og så er jeg glad for, jeg som sådan ikke har oplevet nogle være negativ overfor folk der er ammer eller giver flaske... 

Anmeld Citér

9. august 2016

lilledittemor

Jeg har aldrig ammet - fravalgte det før fødslerne og fik derefter piller til at stoppe mælkeproduktionen.

Jeg har mødt ufattelig mange dumme kommentarer... 

Folk har en grund til at gøre som de gør og andre må da hjertens gerne spørge ind til det, men deres belærende kommentarer behøver jeg ikke.

I mit tilfælde er det helt sikkert ikke pga. usikkerhed. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.