Medicin mod gravidkvalme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.673 visninger
11 svar
2 synes godt om
7. august 2016

NypåVej7årSenere

Hej,

så er jeg 7+1 og mega mega kvalme ramt. Voldsomt svært ved at spise og kan næsten ikke fungere normalt. Jeg er i forvejen lige på grænsen til undervægtig - inden graviditeten forsøgte jeg i mange mange måneder at tage på, men min krop gad ikke... Dog er jeg sund og rask og indtil nu har jeg spist masser og spist sundt. Sidste gang jeg blev gravid for 8 år siden tabte jeg 9 kilo og var indlagt to gange med kvalme og væskemangel. Denne gang er jeg fast besluttet på at spise meget uanset hvad, men hold nu op det er svært!

Min læge har foreslået en særlig slags stærke B-vitaminer, som jeg dog først kan få om en uge. Han har også foreslået anti-histaminer der hedder Prometazin. De skulle være brugt gennem de sidste 50 år og gennemtestede for gravide. Men alligevel er jeg lidt bekymret for ideen om medicin så tidligt i fosterets udvikling. Tænker dog, at det måske alligevel samlet set er bedre for den lille, hvis det betyder jeg kan spise mere og røre mig mere..  Og er især fristet lige nu da jeg har besøg fra udlandet hele næste uge og holder stor fest lørdag for en del venner, som ikke ved jeg er gravid.. Har altså særligt brug for at kunne fungere pt.

Har nogle af jer erfaring med medicin mod gravidkvalme eller nogel tanker om det? Tak! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2016

Louise&Mia

Jeg startede ud med kvalme og opkast i uge 4. Er nu 15+1 og er stadig sygemeldt 

Stærke B6-vitaminer og seabands har slet ingen effekt på mig, men Emperal (recept fra lægen) har holdt mig oprejst indtil nu 

Har det stadig for dårligt til at arbejde, men jeg overlever dagene og kan fungere nogenlunde normalt, hvis jeg spiser hver 2. time og hviler konstant. Hehe 

Og Emperal er ikke skadeligt for fosteret.

Anmeld Citér

10. august 2016

BE86

Da jeg ventede min datter der kunne jeg kaste op 20 gange dagligt. Jeg fik på recept nogle kvalmestillende piller som jeg tog hver dag i mange uger. 

De hjalp mig rigtig meget da jeg slet ikke hang sammen og tabte 6 kg i starten SF min graviditet. 

Prøv og hør din læge om det kan lade sig gøre. 

Anmeld Citér

10. august 2016

NypåVej7årSenere

BE86 skriver:

Da jeg ventede min datter der kunne jeg kaste op 20 gange dagligt. Jeg fik på recept nogle kvalmestillende piller som jeg tog hver dag i mange uger. 

De hjalp mig rigtig meget da jeg slet ikke hang sammen og tabte 6 kg i starten SF min graviditet. 

Prøv og hør din læge om det kan lade sig gøre. 

Tak for svar. Det lyder forfærdeligt! Indtil videre er det lykkedes mig ikke at kaste op. Men har det så forfærdeligt og kan næsten intet spise. Er så bekymret for at jeg taber mig igen.

Må jeg spørge hvilke piller du fik? Antihistaminer? Og i så fald hvilke?

Tak!

Anmeld Citér

10. august 2016

NypåVej7årSenere

Louise&Mia skriver:

Jeg startede ud med kvalme og opkast i uge 4. Er nu 15+1 og er stadig sygemeldt 

Stærke B6-vitaminer og seabands har slet ingen effekt på mig, men Emperal (recept fra lægen) har holdt mig oprejst indtil nu 

Har det stadig for dårligt til at arbejde, men jeg overlever dagene og kan fungere nogenlunde normalt, hvis jeg spiser hver 2. time og hviler konstant. Hehe 

Og Emperal er ikke skadeligt for fosteret.

Tak for svar. Håber du snart får det bedre! 

Dejligt at du har fundet noget der virker for dig. Jeg vil kigge på det. Tak!

Anmeld Citér

11. august 2016

BE86

NypåVej7årSenere skriver:

Tak for svar. Det lyder forfærdeligt! Indtil videre er det lykkedes mig ikke at kaste op. Men har det så forfærdeligt og kan næsten intet spise. Er så bekymret for at jeg taber mig igen.

Tak!

Jeg kan ikke huske hvad de hedder da det er 5 år siden. Men de virkede rigtig godt for mig. Men hvis du kun har kvalmen og ikke opkast, så ved jeg ikke om du Skal se om du kan finde en anden måde at stilne kvalmen. Jeg fik dem fordi jeg kastede op. 

Anmeld Citér

16. august 2016

NypåVej7årSenere

TAk for det. Jeg kaster lidt op, men kan som regel holde det under kontrol. Problemet er mere, at jeg har så svært ved at spise og fungere. Lige nu prøver jeg med stærke B-vitaminer og håber at de vil have en effekt.

Anmeld Citér

22. august 2016

NasimG

Jeg kastede nogen gang op til 20 gange om dagen da jeg var gravid. Lægen gav mig nogen søsyg tabletter som kunne købes i håndkøb. De hed vist postafen. Han sagde også at de var brugt i mange år og det var ikke kendt for at skade fostret. Dem tog jeg igennem hele graviditeten.

Anmeld Citér

23. august 2016

NypåVej7årSenere

NasimG skriver:

Jeg kastede nogen gang op til 20 gange om dagen da jeg var gravid. Lægen gav mig nogen søsyg tabletter som kunne købes i håndkøb. De hed vist postafen. Han sagde også at de var brugt i mange år og det var ikke kendt for at skade fostret. Dem tog jeg igennem hele graviditeten.

Uh, det lyder væmmeligt! Lyder fint med tabletterne. Hjalp de noget?

Jeg har taget stærk B-vitamin i 2 uger og mærker ikke den store forskel. Selvom der indimellem er nogle bedre dage, det dejligt. Er nu i uge 10,  så håber det vender snart. Sidste gang tog det 7 måneder, men man skal jo være heldig nogle gange... 

Anmeld Citér

23. august 2016

70121416

NypåVej7årSenere skriver:

Tak!

Hej ts. 

Uh hvor jeg husker det, alle mine tre graviditeter at har været sådan fra uge 6+ til uge 20 også med indlæggelse. 

Medicinen hedder Zofran og/eller ondansetron. Det tog alt mit, gjorde så jeg kunne være til, få spist og drukket. 

Alt andet hjalp ikke på mig, det er dit kvalmecenter som skal lammes, det er nemlig koblet på din livmoder 

ring til lægen med det samme. Zofran kan fås i smelt tablet, som lægges under tungen, så ikk du skal have vand ned. 

De lå på mit natbord, og jeg tog den hver morgen ca 30 min før jeg stod op. 

Rigtig god bedring 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.