Anonym skriver:
Jeg bor sammen med min kæreste der har 2 børn fra et tidligere forhold. Den ældste er en dreng på syv og, og den yngste er en pige på fire år.
Vi køre 7-4 ordning. De er 7 dage hos deres mor og 4 dage hos os.
Hjemme hos moren bliver der ingen grænser sat. Hjemme hos os er der nogle flere regler.
På trods af at børnenes mor ikke kører med opdragelse er drengen stort set altid meget velopdragen og gør hvad der bliver sagt. Ved pigen er det en hel anden snak. Hun er uhøflig, råber og skriger, bliver voldelig hvis hun ikke får sin vilje. Hun gør alt hvad hun ikke må. Det er jo egentlig forståeligt nok nu hvor børnene må alt hjemme hos deres mor.
Jeg kan komme med nogle eksempler på hvad hun kan finde på.
Hun kan som sagt være meget voldelig. Vi har en hund som er meget stille og rolig og har aldrig knurret af mennesker. Der var en episode hvor pigen ikke ville have sin trøje på. Vi var ude i vores have og der var ret koldt. Pigen sad ved siden af vores hund på græsset. Hun tog trøjen og slog vores hun med den. Vi sagde til hende at det skulle hun stoppe med med det samme. Så gjorde tog hun fat i hundens hale og rev i den. Efter det tog vi hende ind.
Trods hun lige er fyldt fire bruger hun stadig ble. Vi vil rigtig gerne gøre hende renlig - det betyder ikke noget for moren. Forleden dag da min kæreste var ved at gøre børnene klar til at komme i seng sparkede pigen sin storebror ret hårdt. Min kæreste havde lige taget bleen af pigen og storebror spurgte om hun ikke ville prøve at komme på toilettet. Det ville hun selvfølgelig ikke så hun blev sur. Han spurgte så igen og hun sagde NEJ og sparkede ham over benet.
Min kæreste har MANGE gange sagt til sin ex at hun blev nød til at opdrage på dem og sætte grænser. Hun siger bare at det skal hun nok, men der sker ingen ændringer.
Vi har snakket med en af pædagogerne fra børnehaven om problemet. Hun sagde at hvis fx at pigen slår vores hund skal vi sige til hunden: "det var da irriterende at (pigens navn) slog dig. Det var ikke sødt gjort. Tror du hun kan sige undskyld?" Jeg tænker lidt at det er lidt strengt over for pigen. Selvfølgelig er det mere strengt at slå men altså...
I børnehaven er hun en helt anden person som gør alt hvad der bliver sagt og er aldrig voldelig.
Jeg er anonym af hensyn til min familie!
Råd til hvordan vi kan tackle de her problemer?
På forhånd tak!!
Hvor lang tid siden er mor og far gået fra hinanden?
Hvor længe har I kørt den her ordning (10/4)?
Jeg tænker ikke adfærden skyldes ingen opdragelse - synes mere det lyder som at pigen har nogle frustrationer.
mor kan ikke være helt dårlig når hendes dreng på 7 ikke har noget problematisk adfærd.
mit råd:
Jeg ville se på hver situation i stedet for at tænke "det er fordi mor ikke opdrager". Prøv at arbejde på at give hende andre værktøjer end at slå når hun bliver frustreret. Snak med mor uden at give hende skylden, så der er en rød tråd. Spørg mor hvordan i sammen kan hjælpe hende? Og husk på at hun kun er 4 år - det kan være rigtig svært at forstå de følelser man går rundt med og endnu sværre at håndtere/styre.
Når hun reagerer ved at slå, så sig fra og vent med at tage snakken til hun er kølet ned. Og spørg så hvad det skete? Prøv også selv at sætte ord på hvad der skete. Og giv hende alternativer.
lad det med toilettet ligge i en periode - det lyder ikke til hun har lyst/interesse/overskud lige nu. Respekter når hun siger nej.
mht. hundsituationen så ville jeg ikke sige som pædagogerne foreslog. Børn kan hurtigt høre det som at det er dem og ikke handlingen der var "irriterende". Men ellers synes jeg det er en god ide at sætte ord på det, jeg ville blot ikke bruge disse ord eller afkræve en undskyldning.