Hvad er fair?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juli 2016

Kamilla-m

Anonym skriver:

Ej, jeg har altså ikke oprettet tråden med henblik på at få ret i, at han skal betale en masse - Jeg synes faktisk, at jeg skriver ret tydeligt, at jeg selvfølgelig ikke forventer en 50/50-fordeling, netop fordi jeg får børnepenge

Jeg tænker bare, hvis det fortsat er sådan, at de får tøj med herfra, og han dermed ikke skal betale dette? Vi har et o.k. samarbejde, så det virker umiddelbart lidt fjollet at sige, at han skal ud at investere i en masse tøj, når de har en fuld garderobe her

Jeg skriver ogsp at han selv skal stå for det 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2016

lineog4

Nu ved jeg ikke hvor godt jeres samarbejde er, men er det godt så er er mest fair jo egentlig der oprettes en fælles konto hvor børneydelsen sættes ind og I så regner på hvor meget mere skal der bruges i forhold til institution, tøj, fritidsinteresser mm. Og så sættes det ind og I enten vælger en køber eller I begge kan eller....? 

Hvis ikke det er en mulighed så lav et hurtigt regnskab: du får så og så meget i ydelse, du bruger så og så meget, aftal om ungerne skal have alt tøj med til dagene hos far eller om han køber og det fælles således "kun" er overtøj, sko, gymnastiktøj mm. Og find så ud af hvad er fair. 

Personligt synes jeg det er fair måske at aftale far køber noget alla regntøj, sandaler og gummistøvler og betaler for arrangementer der er i hans uger, så der ikke skal være penge imellem jer. Jeg ved godt du får ydelsen og det dækker en del hvis ikke alt hvis du får en del tilskud til institution, men synes stadig godt far kan give en skærv med til de store indkøb også fordi der jo er en grund til du får tilskud til institution.

Anmeld Citér

30. juli 2016

Rauw

Mamman skriver:

Dækker din børnefamilieydelse alt det??? - alene betalingen hér udgør 1700 kr om måneden.... Det kan dårligt nok dækkes af børnefamilieydelsen

Jeg er ligesom ts, studerende på su. Så inst er kun 270kr pr måned. Jeg har omkring 6000 udbetalt i bfy. Det dækker fint tøj og sko. 

Anmeld Citér

30. juli 2016

Smil

Profilbillede for Smil
Anonym skriver:

Min x og jeg har, fremover, vores 2 børn næsten lige meget. De har bopæl her. Indtil videre har jeg stået for ALLE udgifter, og han har betalt bidrag. Fremover taler vi om, at han skal ophøre med børnebidraget i henhold til statsforvaltningens vejledninger om samme, når man har børnene stort set lige meget. Ud af en 14 dages periode har jeg dem 2 dage mere end ham, så det er sådan det er fordelt

Men hvad vil det være fair, at han skal betale? Jeg forventer ikke, at han har udgifter til børnene for de der 2400 om måneden, for han har jo også øget udgifter til kost til børnene osv.

Det er mig der pt. betaler: Institution, tøj inkl. overtøj og sko, madkasser, drikkedunke, nye tasker og den slags de får brug for, de har ikke en fritidsinteresse, men det var planen de skulle efter ferien og jeg skulle betale, og når der er arrangement i institution, er det mig der medbringer det man nu skal have med. Så alt i alt betaler jeg alt, hvilket jo også er fair, når jeg modtager børnepenge og børnebidrag.

Men hvad så fremover? Pt. betaler jeg meget lidt for institution, da jeg er studerende. Men næste sommer har jeg forhåbentlig job, og dermed fuld pris på institution.

Jeg tænker naturligvis ikke, at udgifterne skal fordeles 50/50, i og med jeg modtager børnepengene, men hvad vil det så være rimeligt, at han betaler for?

Ved ikke om det her overhovedet kan lade sig gøre i "virkeligheden", men kunne du ikke notere alle de udgifter du har til børnene - når du så får børnepenge trækker du dette fra dine udgifter og restancen deles i to? Med udgifter mener jeg det ud over kost - så udgifter til tøj, sko, fritidsinteresser, institution og den slags. På den måde tager man hensyn til at du modtager børnenepengene :-) 

Anmeld Citér

30. juli 2016

Zelinasmor

Hvorfor deler i ikke børnefamilieydelsen imellem jer og så deles om at betale alting? Fritidsinteresser, institution osv? Og så betaler tøj, sko osv hver især? Sådan gør min søster og hendes eks som har 7/7  

Anmeld Citér

31. juli 2016

sne190810

sådan helt generelt og objektivt ville jeg mene, at den som modtager BUY sørger for de sådan helt basale "større ting" er i orden - sådan sæsonting som vintersko, overtøj der passer til årstiden, - altså ting som følger barnet lige meget om det er hos far, mormor eller en helt tredje person de er hos. Hvis det giver mening

Så kan man som samværsforældre altid selv have lyst og frirum til at købe ekstra af al ting, som de fleste også gør fordi det er lidt lettere ikke at slæbe ting frem og tilbage som. 

Hvis man syntes det er svært at jonglere med, syntes jeg en vildt god ide er at sætte BUY ind på en fælles konto, hvor man så kan enten splitte pengene 50/50 og derefter også alle udgifter 50/50, eller man kan tillade begge at kunne hæve beløb til indkøb af noget til fællesbarnet. Og alt efter tilliden mellem forældrene kunne man lave en aftale om at gemme boner for dokumentation overfor hinanden. Men det kræver en godt samarbejde. 

Institution vil jeg også mene at BUY-forældren står for, i hver fald så længe det ikke hedder fuld pris - de fleste enlige får en del i tilskud (netop fordi de er enlige og for det meste derfor har lavere indkomst end et par) . Men hvis det er fuld pris i hhv. Vuggestue/børnehave, syntes jeg det er fair man splitter den op. 

Men altså, jeg er skide ambivalent med de ydelser mellem de såkaldte A og B forældre (bopælsforæædre og samværsforældren), for selvfølgelig skal man begge bidrage til ens barn, men for suvlan det skaber bare SÅ mange konflikter mange steder.. Nogle gange når jeg hører om folk, der går så sindssygt højt op i hvem der betaler hvad, hvor lidt, hvor meget osv. Har jeg lyst til at skrige, at det jo ikke er det som skal betyde noget! Det er overhoved ikke møntet på dig TS, blev bare lige lidt OFF-topic ift din tråds oprindelige spørgsmål. Jeg syntes bare det er ærgerligt hvor meget samarbejde, god tone og alm pli penge kan smadrer mellem forældre, når det egentlig er deres levende børn som det handler om i det store og hele. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.