Bikini til små børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juli 2016

fo82

Roselil skriver:

Jeg er imod det. For mig handler det om, at jeg ikke synes børn skal sættes i "bås" som dreng/pige så længe de er så små. Det begrænser deres mulighed for at udfolde al deres potentiale. En lille pige er præcis så fladbrystet som en dreng, hvorfor dække over noget der ikke er der? Det sætter barnet i en bestemt kategori, pige/kvinde med de dertil kulturelle forventninger der er til det køn. F.eks. En der er omsorgsfuld, dygtig til sprog, pæn og forsigtig, bange for edderkopper, kan lide mange sko, kan lide at pynte sig, har brug for beskyttelse, er dårlig til matematik, dårlig til at finde vej, kan ikke køre bil, kan ikke bære tunge ting, sladrer, bitcher, kan ikke gribe en bold osv. Osv. 

Bikinien er jo selvfølgelig bare en del af det.

hvis man får en pige der kan lide matematik, klatre i træer, spille bold og hader lyserød og er dårlig til "venindesladder" så har man allerede sat nogle forventninger op for barnet, at det ikke er "rigtigt" ikke er en "ordentlig" pige...

Hm... Det var godt nok mange intentioner til så lidt stof?!

jeg har lidt svært ved din "frygt" for at "sætte i bås".... Man kan jo ikke ændre køn på barnet når det nu rent faktisk er født som dreng eller pige, eller jo - men der skal de være fyldt 18 og selv ønske det...

uanset hvor meget man ønsker ligestilling ned i en tidlig alder, så er ligestilling ikke noget vi skal lade børnene spekulere over, og bikini eller ej, hvis pigebarnet vil lege med biler, så gør hun det alligevel, det er ikke tøjet der sætter grænser for det...

min venindes datter leger med alt fra biler til dukker og mors make up... Det har hun altid gjort... Alligevel vil hun gerne klædes fint og i pigetøj...

pointen: pas nu på med at kønsneutralisere børn for meget, de finder selv ud af det...

vil ungen have bikini på - så fred være med det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2016

Aristocats

Jeg har intet imod det, men jeg ser nok bare ikke nødvendigheden i det. 

Anmeld Citér

30. juli 2016

lineog4

Helt ærligt - jeg synes det ser helt tosset ud. Intet forkert i det, men bare tosset. Kan ikke lade være med at grine når jeg ser den lillepige på 2 år hvor man ikke er i tvivl om mor og far har ville klæde prinsessen på, håret er sat, hun har fået lille armbånd og lyserød bikini og så sidder toppen oppe under armene og man kan se brystvorterne 

Jeg ser intet seksuelt i det og har mor oplyst så vær så artig. Men argumentet: min datter vil er jeg lidt luren ved. Hvis min datter på 13 vil gemmes fuldt make up i skolen får hun nej, vil hun har en kropsnær bluse der stopper lige under brysterne og shorts hvor halvdelen af ballen kan ses får hun også nej - børnene kan have ønsker men hos lig bestemmer de ikke påklædningen, jeg har vetoret så længe jeg betaler 

Anmeld Citér

30. juli 2016

Kattha

Jeg kan ikke rigtig lide det. I hvert fald ikke til mit barn. 

Kan godt være man fødes som hun-og hankøn, men dreng/pige mand/kvinde er nogle socialbetingede kategorier, som vi trækker ned over vores børn. Det er selvfølgelig helt normalt og uundgåeligt, men synes godt man kan vente så længe som muligt. 

Min datter synes da også min bh'er er sjove og lægger dem til, men har forklaret hende at hun må vente til hun får bryster. Hun vil også gerne prøve mors mascara og øreringe, men det er kun mors. At et barn gerne vil have noget for at ligne de voksne, er altså ikke i min verden en naturlig grund til at give dem det.

At jeg så alligevel køber en lyserød kjole og en glimmer sløjfe, eller hvad ved jeg, er jo først og fremmest mit eget behov, når jeg ikke kan styre mig. Men synes ellers et barn skal være et barn, og tildækning af kroppen på en strand ud fra fordeling dreng/pige er fuldstændig unødvendigt, og er et af de områder hvor jeg kan begrænse det. For det er ikke bare en kjole eller et par bukser, men handler decideret om at tildække kønsdelene, hvilket jo er en tidlig seksualisering af kroppen.

Så når min datter en dag spørger om en bikinitop, så må hun vente til der er noget at dække, ligesom med mange andre af mors ting.

Anmeld Citér

30. juli 2016

StineW79

Profilbillede for StineW79

Thea ville rigtig gerne have en bikini da hun var 5 år, jeg sagde nej, fordi jeg syntes det ik dækker nok for solen.

Da hun blev 6 år, var hun helt ulykkelig over at alle hendes veninder havde en bikini og hun ik havde. Vi endte med at købe en fin bikini i h&m med katte på. Hun gider så nærmest kun bruge underdelen.

Nu hvor hun snart bliver 8 år, har 3-4 bikinier, som hun er meget glade for, men hun har også 2 badedragter, og en heldragt, som hun som regl bruger når der er meget sol.

Vi bruger kun badedragter/ heldragter med uv beskyttelse, for at beskytte mod solen, hvis vi er ude i solen i mange timer. Hun vil forresten lige så gerne rende uden badetøj, på offentlige strande osv.

Hjemme i haven render hun gerne rundt uden tøj eller i sin bikini.

Det med at der sku være noget seksuelt ifh til bikini, syntes jeg simpelhen er noget pjat! Vh stine

Anmeld Citér

30. juli 2016

Liv_86

Roselil skriver:

Jeg er imod det. For mig handler det om, at jeg ikke synes børn skal sættes i "bås" som dreng/pige så længe de er så små. Det begrænser deres mulighed for at udfolde al deres potentiale. En lille pige er præcis så fladbrystet som en dreng, hvorfor dække over noget der ikke er der? Det sætter barnet i en bestemt kategori, pige/kvinde med de dertil kulturelle forventninger der er til det køn. F.eks. En der er omsorgsfuld, dygtig til sprog, pæn og forsigtig, bange for edderkopper, kan lide mange sko, kan lide at pynte sig, har brug for beskyttelse, er dårlig til matematik, dårlig til at finde vej, kan ikke køre bil, kan ikke bære tunge ting, sladrer, bitcher, kan ikke gribe en bold osv. Osv. 

Bikinien er jo selvfølgelig bare en del af det.

hvis man får en pige der kan lide matematik, klatre i træer, spille bold og hader lyserød og er dårlig til "venindesladder" så har man allerede sat nogle forventninger op for barnet, at det ikke er "rigtigt" ikke er en "ordentlig" pige...

Fair nok at du er imod det men kan simpelhen ikke lade være med at grine af resten. 

Om en pige er forsigtig eller ej, har vel mere noget at gøre med hvordan man er som person. Drenge kan sørme også være forsigtige. 

Edderkopper, ej altså skal man nu være bange for det når man er pige. Her hjemme er det mig der fanger edderkopperne og kæresten der flygter. For et par uger siden var min datter og jeg på ferie med min far. Der lå en død fugl på havebordet. Min gamle far kunne ikke lide at fjerne den og spurgte om jeg ikke var bedre til det. Så ud fra det du skriver er jeg så ikke en rigtig eller ordentlig pige/kvinde? Jeg føler mg nu ellers ret kvindelig. 

Jeg er også ret god til at køre bil, herhjemme er det også mig der hænger ting op på væggene og jeg kan også godt spille bold. Men det er dog ikke min favorit aktivitet. Og je kan løfte tunge ting, hvis jeg skal og jeg er god til matematik. 

Synes måske ikke helt man kan sige, som du siger hvordan en dreng eller pige er. Tænker det er mere måden hvordan man som forældre opdrager på end at barnet får en bikini på. 

Hvis forældrene selv er pisse bange for edderkopper (for at tage et eksempel) ja så bliver børnene det altså også, uanset køn! 

Anmeld Citér

30. juli 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Liv_86 skriver:

Fair nok at du er imod det men kan simpelhen ikke lade være med at grine af resten. 

Om en pige er forsigtig eller ej, har vel mere noget at gøre med hvordan man er som person. Drenge kan sørme også være forsigtige. 

Edderkopper, ej altså skal man nu være bange for det når man er pige. Her hjemme er det mig der fanger edderkopperne og kæresten der flygter. For et par uger siden var min datter og jeg på ferie med min far. Der lå en død fugl på havebordet. Min gamle far kunne ikke lide at fjerne den og spurgte om jeg ikke var bedre til det. Så ud fra det du skriver er jeg så ikke en rigtig eller ordentlig pige/kvinde? Jeg føler mg nu ellers ret kvindelig. 

Jeg er også ret god til at køre bil, herhjemme er det også mig der hænger ting op på væggene og jeg kan også godt spille bold. Men det er dog ikke min favorit aktivitet. Og je kan løfte tunge ting, hvis jeg skal og jeg er god til matematik. 

Synes måske ikke helt man kan sige, som du siger hvordan en dreng eller pige er. Tænker det er mere måden hvordan man som forældre opdrager på end at barnet får en bikini på. 

Hvis forældrene selv er pisse bange for edderkopper (for at tage et eksempel) ja så bliver børnene det altså også, uanset køn! 

Du har misforstået mit indlæg jeg mener ikke at piger partout er sådan eller skal være sådan. Det er generelle kulturelle forventninger til piger jeg her taler om. Jeg ved da godt at mange ikke har alle af  disse forventninger, men der ligger ofte meget skjult i underbevidstheden hos folk. Dette med kønsforestillinger er så indgroet i os, at det er virkelig svært at nedbryde.

derfor synes jeg vi har pligt til, på vores køns vegne, at være opmærksomme når vi presser kønsstereotype forventninger ned over hovedet på små piger og derfor er en bikini ikke bare en bikini..

Anmeld Citér

30. juli 2016

LBK

Billefamilien skriver:

Hej��

For nogle dage siden snakkede jeg med en af mine veninder om hvorvidt små børn/børn skal have lov til at have bikini på. Hun synes bestemt ikke de skal have hvor jeg synes det er okay.

jeg husker debatten der var sidste år med mascha Vangs datter der havde bikini på. Mange var utrolig meget imod det.

Jeg har den holdning at hvis børn gerne vil have bikini på er det vel fordi de gerne vil være som mor/storesøster/papmor osv osv. 

Nu har heg ingen døtre endnu, men er gravid med en pige. Hvis hun en dag om nogle år gerne vil have en bikini så får hun en bikini!��

Hvad er jeres mening? ��

Mine piger på 3 og 5 har en bikini hver. Det kan jeg ikke se noget problem i

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.