Roselil skriver:
Jeg er imod det. For mig handler det om, at jeg ikke synes børn skal sættes i "bås" som dreng/pige så længe de er så små. Det begrænser deres mulighed for at udfolde al deres potentiale. En lille pige er præcis så fladbrystet som en dreng, hvorfor dække over noget der ikke er der? Det sætter barnet i en bestemt kategori, pige/kvinde med de dertil kulturelle forventninger der er til det køn. F.eks. En der er omsorgsfuld, dygtig til sprog, pæn og forsigtig, bange for edderkopper, kan lide mange sko, kan lide at pynte sig, har brug for beskyttelse, er dårlig til matematik, dårlig til at finde vej, kan ikke køre bil, kan ikke bære tunge ting, sladrer, bitcher, kan ikke gribe en bold osv. Osv.
Bikinien er jo selvfølgelig bare en del af det.
hvis man får en pige der kan lide matematik, klatre i træer, spille bold og hader lyserød og er dårlig til "venindesladder" så har man allerede sat nogle forventninger op for barnet, at det ikke er "rigtigt" ikke er en "ordentlig" pige...
Fair nok at du er imod det men kan simpelhen ikke lade være med at grine af resten.
Om en pige er forsigtig eller ej, har vel mere noget at gøre med hvordan man er som person. Drenge kan sørme også være forsigtige.
Edderkopper, ej altså skal man nu være bange for det når man er pige. Her hjemme er det mig der fanger edderkopperne og kæresten der flygter. For et par uger siden var min datter og jeg på ferie med min far. Der lå en død fugl på havebordet. Min gamle far kunne ikke lide at fjerne den og spurgte om jeg ikke var bedre til det. Så ud fra det du skriver er jeg så ikke en rigtig eller ordentlig pige/kvinde? Jeg føler mg nu ellers ret kvindelig.
Jeg er også ret god til at køre bil, herhjemme er det også mig der hænger ting op på væggene og jeg kan også godt spille bold. Men det er dog ikke min favorit aktivitet. Og je kan løfte tunge ting, hvis jeg skal og jeg er god til matematik.
Synes måske ikke helt man kan sige, som du siger hvordan en dreng eller pige er. Tænker det er mere måden hvordan man som forældre opdrager på end at barnet får en bikini på.
Hvis forældrene selv er pisse bange for edderkopper (for at tage et eksempel) ja så bliver børnene det altså også, uanset køn!