Mor og meget mere skriver:
Bimbo er jo ikke et kønsneutralt begreb, så det er et farvet spørgsmål, du stiller - svarende til, om man forventer flere mandlige end kvindelige vatpikke. Dine spørgsmål er i det taget lidt ledende efter min opfatttelse.
Jeg mener absolut, der udstilles lige så mange småtbegavede mænd som kvinder i medierne - den afgørende forskel er for mig at se, at en kvinde godt kan være sexet OG dum (og spille på det). En ubegavet mand er bare ubegavet og fremstilles ikke som attraktiv. Dét kan man jo godt gøre sig visse overvejelser omkring.
Tak, det var lige det jeg er interesseret i. Jeg mangler lidt et ord for den type mænd, der også spiller på at være sexede og lækre, men dumme. Som "den dumme blondine" typen, så derfor blev det lige til bimbo, tænkte folk bedre ville kunne se for sig hvad jeg mener med det. Men forstår godt hvad du mener.
Men at du har bemærket en forskel i mediernes fremstilling af disse mænd og kvinder er faktisk afgørende for hvad jeg ville vide. Kunne du måske uddybe hvilke overvejelser du evt gør omkring dette?
Er det pga forskellige forventninger til mænd og kvinder? Altså det er lettere at grine af en dum kvinde og være underholdt, fordi hun jo stadig har en af sine andre "vigtige egenskaber" - sin skønhed. Mens det er mere irriterende og foruroligende når mænd virker dumme - for de burde vide ting, det forventes af dem? Og det så er det kønssyn medierne gør brug af og videregiver?
Mit umiddelbare indtryk var nemlig at der er en forskel på hvordan medierne fremstiller dem, og hvordan folk opfatter dem. Vil derfor høre om folk ubevidst (eller bevidst) reagerer forskelligt på denne type mennesker, afhængig af om de er mænd eller kvinder. En lille og afgrænset case study omkring sexisme.
Ved ikke om det helt giver mening. Er også et sidespring ift min opgave, men ville altså hjælpe alligevel. 
Anmeld
Citér