Da jeg læste dit indlæg, tænkte jeg at jeg godt kan relatere til det meste, selv om det nok er lidt anderledes.. undskyld det er så langt.
Jeg har kendt min kæreste i ca 14 år, vi er hinandens store kærlighed fra første blik, men har dog kun været kærester i 4 år, og har nu en datter på 2. Jeg har haft mine kampe med vægten pga pco, og tog ca 28kg på under graviditeten. Så selvtilliden, der i forvejen ikke har været god, har virkelig lidt under det. Det er nu sådan,at vi har haft lidt udfordringer - min kæreste var utro med sin eks helt i starten af vores forhold (vi har begge været sammen med vores ekser i årevis, og havde svært ved de omvæltninger der fulgte med at pludselig flytte fra dem og sammen, så jeg tilgav). Men jeg havde desværre læst en besked på hans tlf til hende, som jeg den dag i dag ønsker jeg ikke havde. På et andet tidspunkt havde han sagt en lidt kritisk ting omkring sex, som jeg tog meget værre end det var ment (han mente det faktisk pga af sine rygsmerter). Og i mit hoved smeltede de to ting sammen, så efter graviditeten, da selvtilliden var i bund, og hverdagen havde sneget sig ind på os, fyldte det lige pludselg rigtig meget hos mig. Jeg ville ikke have han skulle røre ved mig - fik nærmest tårer i øjnene hver gang, for selv om jeg havde lyst, så var der noget der bare blokerede, og tankerne om at jeg var dårlig i sengen, utiltrækkende, mens hun så ikke havde været (fjolllet ja, efter flere år), gjorde at jeg bare ikke kunne noget, og ville bare væk.
Jeg begyndte at tænke over om det nu var det her jeg ville, om jeg kunne blive ved sådan, om hvad jeg skulle gøre hvis jeg flyttede, lagde lidt teoretiske planer.. Jeg havde nævnt for ham nogle gange hvor dårligt jeg havde det, men sidste gang fortalte jeg så præcis hvad jeg tænkte, med hvor ondt det havde gjort, mine tvivl, og planer for fremtiden.. Jeg var samtidig begyndt på min egen kamp, og mangler da også kun at tabe de sidste 5kg - en kamp kun for min egen skyld, for at JEG igen kunne lide mig selv og synes jeg er lækker i MINE øjne. (f'ck ham, tænkte jeg i mine sure og triste øjeblikke, jeg gør det!)
Det jeg vil sige er, at du skal snakke med ham omkring hvordan du har det helt præcist. Med det han sagde, og med at du vil have han støtter dig i din kamp mod vægten. Han vil utvivlsom ikke miste dig. Og så skal du fokusere på dig selv og gøre det for dig selv.
Noget andet er, at når du tænker du vil væk, og måske have nogen der værdsætter dig osv.. så prøv at forestille dig at I slog op, og han kan sige han ikke elsker dig mere, for han siger det til en anden, giver hende al kærligheden. Det tænkte jeg, og det gjorde virkelig ondt, og jeg forstod jeg ikke var klar til at det skulle slutte, overhovedet. Det er kun dig selv, der kan bestemme dig for, at det skal virke, og du vil tilgive hans ord, og arbejde sammen.
Håber det giver lidt mening. Og min kæreste blev da også nogle gang træt af at høre "Ser jeg tyk ud?" "Jeg er så fed, iiih.." osv. Og man syntes han skulle kaste alt fra sig og trøste en, men i stedet blev han småirriteret og sagde "Neeeej, det er du ikke! (suk, suk)" eller "Så må du i gang med at gøre noget, hvis du selv synes det"!
Sorry, så langt..