er bare SÅ ked af det...!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.103 visninger
22 svar
0 synes godt om
29. september 2009

missKat

Hej tøser

Åhhhh jeg er bare så ked af det lige nu.
Så har både brug for luft og gode råd, hvis nogen har et!!!!

sagen er den at vi har set på huse (bor i leje lejlighed nu) det sidste halve år.
Vi har set rigtig mange og lige nu går det rigtig stærkt på markedet!
Vi har så fundet det hus vi bare begge gerne vil bo i. Et rækkehus på 124 kvm, 9 km fra Århus, hvor vi bor nu.
Vi har fået ok fra banken, så blev jo jublende lykkelig i går.
Nu har kæresten så ligge søvnløs hele natten og regnet inde i hovedet.
Problemet er at vi har et lån på 140.000 kr og banken vil ikke lave en lavere rente på det end 12%......!!!! Vi har pt 2 andre banker til at se på det.
Vi kan sådan set betale ret meget af på i ydelse hver måned og så stadig have et fint rådighedsbeløb. Men hvad med når vi om et ½ år har ønskebarnet i vores arme og det om 1½ år skal i pasning...? Kan vi så stadig have råd...

Sidder lige nu bare og hyler, fordi jeg bare lige gik fra at være SÅ glad til at være bekymret. er 12+6, brækker mig i stride strømme stadig, mens jeg går på job, fordi vi er presset på jobbet og jeg ikke ønsker at være sygemeldt nu. (er opereret for 5 x diskusprolaps, så risikoen for jeg bliver sygemeldt senere er stor, så kæmper for ikke at blive det nu). Skal scannes på fredag og synes bare lige det er op og ned lige nu!!!
Vi sidder i en 2 værelses lige nu og skal under alle omstændigheder flytte når baby skal have eget værelse og sove i.

I princippet kunne vi sagtens vente, men markedet er ved at vende og vi vil aldrig kunne nå at sparre sammen i samme fart, som markedet vil stige og så komme ind om et år. Så det er bare et kæmpe dilemma idet vi egentlig står med drømmehuset nu... Oven i købet 2 km fra mine forældre og 2 km fra min bror og svigerinde. Tæt på motorvejen, så vi let kan komme til svigerfamilien der bor 45 km væk...

ihhh hvor jeg er frustreret lige nu!!!! magter det ikke lige.... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2009

malou

hmmmm ja lidt af et dilemma... men for mig er det nu "soleklart" må ikke mmisforstås. I må jo lave et buget der hedder worst case... det gjorde vores bankmand da han regnede ud om vi kunne købe vores hus... hvis renten steg, arb.løshed osv. Få jeres bankrådgiver til at råde Jer og gør ikke noget forhastet.... i skulle nødig ende som dem i luksus fælden... fordi det er trods alt intet mere ødelæggende end en dårlig økonomi hvor huset er der.... men resten er a h til...

held og lykke med jeres beslutning

Anmeld

29. september 2009

anna-jonas

Først....................stort tillykke med både graviditeten og fundet af drømmehuset.
Dernæst..........................vil jeg sige, ROLIG nu. Alle de bekymringer du har, er vist ret normale, når man kaster sig ud i et boligkøb, og samtidig venter barn.
Kan ikke forstå hvorfor i ikke kan få en bedre rente på jeres lån. Måske skulle i foreslå at det blev lagt til boliglånet?? Så er det meget nemmere at styre, og billigere. Når i skal have pasning her i Århus kommune, kan i ønske dagpleje........................det er omkring 1000-1200 kr. billigere om måneden, selvom det stadig er dyrt.
Glæd dig over at i snart kan flytte i jeres drømmehus, og stol på at den rådgivning i får, er god nok.

Kom nu.........................GLÆD dig over alle de skønne ting du har i vente.

Mange søde hilsner Mette

Anmeld

29. september 2009

AnneKH

Hej Misskat!

Livet kan bare være SÅ uretfærdigt.. især når man er gravid, fuld af hormoner og måske også går og bekymrer sig om, hvordan det nu kommer til at blive med den lille. Man vil jo bare det bedste for sit barn, og det kan altså give anledning til rigtig-rigtig mange bekymringer.
Jeg er sikker på, at det nok skal gå altsammen, men det er klart at der skal ligge nogle seriøse overvejelser bag, når man beslutter sig for, at købe hus og stifte yderligere gæld. 
Nu ved jeg ikke om I allerede har gjort det.. men var det ikke noget at sætte Jer ned (dig og kæresten) og lave et detaljeret budget for, hvor dan Jeres situation vil være, når den lille kommer? Deri kan i evt. også indregne pasningsomkostninger, så I ved præcis hvordan Jeres økonomiske situation vil blive, når den lille kommer. Jeg ved det er svært at iregne ALLE omkostninger ved en baby, især når det er den første.. men man kan da sjusse sig frem til det! 

Da vi fandt ud af, at vi ventede os besluttede vi os for, at lave et budget.. for vi ville nemlig også gerne bo i noget større! Vi valgte så, at begynde at leve efter det budget allerede nu, da vi så har en opsparing til de uforudsete ting, når baby kommer til december!

Jeg kender ALT til, hvordan du og kæresten har det...hvis der er noget der kan holde mig vågen, så er det økonomi.. det er en dum stressfaktor, og faktisk syntes jeg personligt penge skulle afskaffes, og alt være gratis! 

Et stort fra mig..
Anne/27+4

Anmeld

29. september 2009

Klumpe-dumpe

Puda sikke da en dag du har

Nu er jeg slet ikke en haj til sådan noget som du skriver om. Men som bolig marked ser ud lige nu er det med at slå til. Og mht om I har råd til det, så mener jeg bestemt ikke at banke ville sige OK, hvis de ikke mener det er OK. Lige pt. er bankerne jo meget strenge mht at sige ok til folk hvis ikke de virkelig mener det er ok. Og eftersom det er ok fra dem, så er  I jo bestemt IKKE røde kunder. så jeres budget er jo en del over hvad bankerne mener man skal lever for hver mdr. (efter udgifter)

Mht. når jeres skønne lille bebes skal i inst. jamen det er om 1½ år. og så har I jo betalt en del af jeres banklån, så på det tidspunkt kan I sikkert få en lavere rente.

Mht. om du bliver sygemeldt, så vedjeg fra mig til at jeg fik fuld løn under gravditeten sygemelding. (kommunen betalte til min arbejdsgiver, men økonomisk var der ingen forskel for mig)

Håber det gav lidt mening.

Op med humøret.

Anmeld

29. september 2009

RikkeR

Der findes bare ikke noget værre end at spekulere på økonomi og da slet ikke når man er gravid og skulle gå og glæde sig.

Men som en anden skrive, så slå lige koldt vand i blodet.
Har I overvejet afdragsfrit lån? - det kan måske hjælpe indtil det andet lån er betalt ud. I "gamle" dage da denne mulighed ikke fandtes, der blev der lånt op så snart det var muligt. Og det nye lån blev så igen spredt ud på "nye" 30 år. Det er lidt samme princip - håber det gav mening.

Tænk også på at bankernes syn på rådighedsbeløb er så svimlende at jeg var ved at falde ned fra stolen da jeg spurgte min bank, hvad et normalt rådighedsbeløb for én voksen og et lille barn - kr. 7.800 - det er jo alt, alt for vildt. - jeg ved ikke hvad Jeres bank forventer.

Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog og ved godt det ikke er nemt, men hvis man vil spare lidt i hverdagen, så prøv denne leg:
Når I er ude at handle - står ved kassen, så kig ned i kurven eller vognen og se om det hele er ENORMT vigtigt eller meget af det er for hyggens skyld. Det har sparet mig for mange impuls køb - både i den store og lille skala.

Håber du får ro i sindet og din kæreste får lidt søvn.

Mange knus og tanker fra Rikke

Anmeld

29. september 2009

missKat

malou skriver:

hmmmm ja lidt af et dilemma... men for mig er det nu "soleklart" må ikke mmisforstås. I må jo lave et buget der hedder worst case... det gjorde vores bankmand da han regnede ud om vi kunne købe vores hus... hvis renten steg, arb.løshed osv. Få jeres bankrådgiver til at råde Jer og gør ikke noget forhastet.... i skulle nødig ende som dem i luksus fælden... fordi det er trods alt intet mere ødelæggende end en dårlig økonomi hvor huset er der.... men resten er a h til...

held og lykke med jeres beslutning

Hej Malou

det er de også igang med og jeg håber jo inderligt at vi stadig kan få lov..
eller det vil sige at banken har jo sagt ok, det er kæresten der nu har bange for fremtiden. 

ihh de her berømte hormoner flyver rundt i min krop!!
Kan ikke lige stoppe med at hyle lige nu, render igen i dag frem og tilbage fra porcelænsdyret og skal møde her kl 14. 
Så i dag er der altså langt til lyset for enden af tunellen. Kender du det??!

Anmeld

29. september 2009

malou

missKat skriver:

Hej Malou

det er de også igang med og jeg håber jo inderligt at vi stadig kan få lov..
eller det vil sige at banken har jo sagt ok, det er kæresten der nu har bange for fremtiden. 

ihh de her berømte hormoner flyver rundt i min krop!!
Kan ikke lige stoppe med at hyle lige nu, render igen i dag frem og tilbage fra porcelænsdyret og skal møde her kl 14. 
Så i dag er der altså langt til lyset for enden af tunellen. Kender du det??!

årh lille dig..... selvfølgelig er der lys i tunnelen..... du skal bare kigge godt efter. men jeg ved hvad du mener!!!!

Ha en dejlig dag trods alt...du skal ikke bekrymrer dig så meget men glæd dig over din nyindflytter i maven som du så fint kalder dit lille spir...

knus malou

Anmeld

29. september 2009

missKat

Anna-jonas skriver:

Først....................stort tillykke med både graviditeten og fundet af drømmehuset.
Dernæst..........................vil jeg sige, ROLIG nu. Alle de bekymringer du har, er vist ret normale, når man kaster sig ud i et boligkøb, og samtidig venter barn.
Kan ikke forstå hvorfor i ikke kan få en bedre rente på jeres lån. Måske skulle i foreslå at det blev lagt til boliglånet?? Så er det meget nemmere at styre, og billigere. Når i skal have pasning her i Århus kommune, kan i ønske dagpleje........................det er omkring 1000-1200 kr. billigere om måneden, selvom det stadig er dyrt.
Glæd dig over at i snart kan flytte i jeres drømmehus, og stol på at den rådgivning i får, er god nok.

Kom nu.........................GLÆD dig over alle de skønne ting du har i vente.

Mange søde hilsner Mette

Det har vi også foreslået!
men det er hun ikke så villig til bankrådgiveren. For det siger dun man ikke kan når det ikke er et desideret boliglån.. derfor har vi også en anden til at se på det nu.
For selvfølgelig kan man få en bedre rente end 12%
Jeg sagde til kæresten i går at i min verden skal vi ind på boligmarkedet nu hvor vi kan, og så må vi skifte bank senere hen, hvor vi kan få en bedre rente.
For det er det forbandede lån det vælter det.
Havde vi ikke det, kunne vi snildt låne 2.2 mill til hus

håber bare så inderligt vi får det på plads.
har lavet en købsaftale med advokat og bank forbehold, så har en uge til at finde ud af det... 

Anmeld

29. september 2009

missKat

AnneKH skriver:

Hej Misskat!

Livet kan bare være SÅ uretfærdigt.. især når man er gravid, fuld af hormoner og måske også går og bekymrer sig om, hvordan det nu kommer til at blive med den lille. Man vil jo bare det bedste for sit barn, og det kan altså give anledning til rigtig-rigtig mange bekymringer.
Jeg er sikker på, at det nok skal gå altsammen, men det er klart at der skal ligge nogle seriøse overvejelser bag, når man beslutter sig for, at købe hus og stifte yderligere gæld. 
Nu ved jeg ikke om I allerede har gjort det.. men var det ikke noget at sætte Jer ned (dig og kæresten) og lave et detaljeret budget for, hvor dan Jeres situation vil være, når den lille kommer? Deri kan i evt. også indregne pasningsomkostninger, så I ved præcis hvordan Jeres økonomiske situation vil blive, når den lille kommer. Jeg ved det er svært at iregne ALLE omkostninger ved en baby, især når det er den første.. men man kan da sjusse sig frem til det! 

Da vi fandt ud af, at vi ventede os besluttede vi os for, at lave et budget.. for vi ville nemlig også gerne bo i noget større! Vi valgte så, at begynde at leve efter det budget allerede nu, da vi så har en opsparing til de uforudsete ting, når baby kommer til december!

Jeg kender ALT til, hvordan du og kæresten har det...hvis der er noget der kan holde mig vågen, så er det økonomi.. det er en dum stressfaktor, og faktisk syntes jeg personligt penge skulle afskaffes, og alt være gratis! 

Et stort fra mig..
Anne/27+4

Vi har tænkt flere muligheder.
For selvfølgelig skal barnet afsted ud sammen med andre børn, men idet jeg arbejder 20 timer om ugen og kæreste er på en døgninst. så har vi ikke brug for en fuldtidsplads og måske slet ingen pasning, andet end bedstemor et par overlapningstimer. 
Vi mener jo at barnet skal ud og stimuleres af andre end os, men brænder ALT på, har vi muligheden for at vente med pasningsplads.
og så til den tid have betalt en masse af så det måske ikke er noget problem, eller få omlagt lån. men uhh hvor vil man gerne have styr på ALT inden, så den lille pomfrit kan få de bedste vilkår i HELE verden...!

synes det er skide svært at styre det hele lige nu altså... pokkers hormoner

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.