Hej 
Jeg skal efter nytår påbegynde den specialeproces, som kommer til at afslutte min uddannelse i Psykologi.
Mit speciale kommer til - helt overordnet set - at omhandle fædres betydning for barnets udvikling. Fokus er særligt skismissesager. Jeg vil gerne belyse, hvilken betydning det har for barnets udvikling, at far spiller en ligeværdig rolle i barnets liv på samme måde som mor. Jeg kommer også til at belyse, ud fra eksisterende forskning, hvilken betydning en stærk tilknytning mellem far og barn har, ligesom jeg kommer til at undersøge, om faderen kan fungere som den helt primære omsorgsperson på samme måde, som mødre typisk gør.
Baggrunden for mit speciale er, at som det ser ud lige pt., bliver mødre som regel (næsten pr. automatik) forfordelt i forhold til samvær og bopæl i skilsmissesager. Der er ingen tvivl om, at der er tilfælde, hvor det er det mest optimale for barnet, men i mange tilfælde "tabes børn på gulvet" i sager, hvor mor ikke formår at varetage omsorgen tilstrækkeligt, og far kunne have fungeret bedre som primær omsorgsgiver. Argumentet er ofte, at barnet har mest brug for mor. Dette ønsker jeg at udfordre, men forholder mig selvfølgelig også objektiv og er forberedt på at argumentere for, hvorfor mor i visse tilfælde kan være "vigtigere".
Derfor vil jeg høre, om der er nogen herinde, der vil lade sig interviewe til mit speciale, når den tid kommer. Jeg er interesseret i at høre fra:
- Folk, der er vokset op som delebarn, hvor mor har spillet den primære rolle, og far ikke har haft så meget plads (fx at der kun har været samvær med far hver 2. weekend).
- Folk, der er vokset op som delebørn, hvor far har spillet den primære rolle (altså at mor har været samværsforældren og har haft begrænset samvær, fx hver 2. weekend).
- Folk der er vokset op som delebørn, hvor far og mor har spillet en nogenlunde ligeværdig rolle.
I kan eventuelt sende mig en privatbesked, hvis ikke i vil svare her i debatten