Fagligt nivuea i 0 kl

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2016

lineog4

Anonym skriver:



Mange tak for svar. Er selvfølgelig godt klar over at forskellen kan spænde vidt i en klasse :-) men tænkte der måske var et sådan " alm " nivuea hvad der forventes ( af lærer ) at børnene kan . Som du også er inde på. Så har jeg lidt at arbejde udfra ;-) 

kan du nævne nogle lydrette ord ?? Løsning hvad betyder det mon

har nemlig ingen ide om hvor mit barn ligger i forhold til " forventninger " til et barn i 0 kl.



Lydrette ord betyder bogstaverne siger deres egne lyde, det kan både være lange og korte ord fx er ko, kø, bi, si, ly ordrette mens og, jeg, fugl osv ikke er lydrette da der er bogstaver der siger en anden lyd eller slet ikke kan høres i ordet. Lydrette ord kan man "angribe" ved at sige bogstavernes lyde og så læse mens ikke lydrette ord oftere skal huskes som ordbilleder.

Når man starter med begynderlæsning og begynderskrivning forsøger man at bruge så mange lydrette ord som muligt og i skrivningen børnestaver man dvs. Skriver ordet som man hører det fx jaj = jeg.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2016

lineog4

Anonym skriver:



Mon du som lærer har nogle gode råd som kan bruges, hvis jeg gerne vil hjælpe mit barn fagligt . Måske nogle lege , opgaver med mere der kan laves så det er sjovt ??



Få indarbejdet en rutine hvor I læser 15 minutter hver dag sammen, i starten er det dig der læser og måske peges nogle ord ud og barnet læser/genkender. Med tiden er det barnet der læser det meste af tiden. 

Se på ord når I er ude. 

A-Å er er fantastisk spil når bogstaverne er lært. 

Vendespil med bogstaver kan til tider fås i Tiger. 

Ludo med bogstaver eller små ord

skrive bogstaver og ord med kridt

i matematik tal tal i hverdagen, kig på tal, vær med til at købe ind, tæl hvor mange røde biler I møder på vej til SFO var der flere eller færre i går? Osv. 

Spil krig, yatzy hvor man selv skal regne ud hvor meget man har fået. Når tal er blevet bedre og der kan regnes med tierovergange spil 31. Spil nar osv

Anmeld Citér

20. juni 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Lydrette ord betyder bogstaverne siger deres egne lyde, det kan både være lange og korte ord fx er ko, kø, bi, si, ly ordrette mens og, jeg, fugl osv ikke er lydrette da der er bogstaver der siger en anden lyd eller slet ikke kan høres i ordet. Lydrette ord kan man "angribe" ved at sige bogstavernes lyde og så læse mens ikke lydrette ord oftere skal huskes som ordbilleder.

Når man starter med begynderlæsning og begynderskrivning forsøger man at bruge så mange lydrette ord som muligt og i skrivningen børnestaver man dvs. Skriver ordet som man hører det fx jaj = jeg.  



Okay :-) tak for forklaring.  Heldigvis er interessen stor , har bare svært ved at vurdere hvor h*n ligger fagligt. Vi er lige startet på lydrette bøger . Kan læse ord som ( sol , bil , hus , bus , kat , mus , hat , is , ko , si , is ) 

Anmeld Citér

20. juni 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Få indarbejdet en rutine hvor I læser 15 minutter hver dag sammen, i starten er det dig der læser og måske peges nogle ord ud og barnet læser/genkender. Med tiden er det barnet der læser det meste af tiden. 

Se på ord når I er ude. 

A-Å er er fantastisk spil når bogstaverne er lært. 

Vendespil med bogstaver kan til tider fås i Tiger. 

Ludo med bogstaver eller små ord

skrive bogstaver og ord med kridt

i matematik tal tal i hverdagen, kig på tal, vær med til at købe ind, tæl hvor mange røde biler I møder på vej til SFO var der flere eller færre i går? Osv. 

Spil krig, yatzy hvor man selv skal regne ud hvor meget man har fået. Når tal er blevet bedre og der kan regnes med tierovergange spil 31. Spil nar osv



Mange tak for ideer. Vi læser bøger hver dag , først læser jeg op , derefter X . Derefter godnat historie og øve bogstaver / ord. 

Spil gør vi ofte for at øve terning ( antal øjne ) det andre må vi prøve.

Anmeld Citér

20. juni 2016

Anonym1985

Istedet for at sammenligne dit barn med andre børn så kan du måske  få en lidt mere konkret målestok her: 

Kompetencemål for børnehaveklassen: http://www.emu.dk/sites/default/files/Mål%20for%20børnehaveklassen_0.pdf

Hæft dig særligt ved børnehaveklassen fagformål: http://www.emu.dk/modul/børnehaveklassen-–-mål-læseplan-og-vejledning

"Leg skal udgøre et centralt element i undervisningen med vægt på legens egenværdi og læring gennem leg og legelignende aktiviteter" således børnene får lyst til videre læring.

Når du så har sat dig ind i målene, metoderne og planerne for børnehaveklassen qua ovenstående links, så husk dig selv på at børn lærer MEGET forskelligt og i vidt forskellige tempi. Derfor er netop dit barn ikke nødvendigvis tabt bag en vogn eller mindre begavet fordi det ikke kan specifikke faglige ting, men måske istedet er super socialt begavet og en god kammerat med en fantasi der ikke kan købes for alverdens skolepenge. 

Anmeld Citér

20. juni 2016

Anonym trådstarter

Anonym1985 skriver:

Istedet for at sammenligne dit barn med andre børn så kan du måske  få en lidt mere konkret målestok her: 

Kompetencemål for børnehaveklassen: http://www.emu.dk/sites/default/files/Mål%20for%20børnehaveklassen_0.pdf

Hæft dig særligt ved børnehaveklassen fagformål: http://www.emu.dk/modul/børnehaveklassen-–-mål-læseplan-og-vejledning

"Leg skal udgøre et centralt element i undervisningen med vægt på legens egenværdi og læring gennem leg og legelignende aktiviteter" således børnene får lyst til videre læring.

Når du så har sat dig ind i målene, metoderne og planerne for børnehaveklassen qua ovenstående links, så husk dig selv på at børn lærer MEGET forskelligt og i vidt forskellige tempi. Derfor er netop dit barn ikke nødvendigvis tabt bag en vogn eller mindre begavet fordi det ikke kan specifikke faglige ting, men måske istedet er super socialt begavet og en god kammerat med en fantasi der ikke kan købes for alverdens skolepenge. 



Tak for link . Har selv været inde og læse men blev ikke så meget klogere. Har ikke oprettet denne tråd for at sammenligne som sådan men af en årsag jeg ikke er kommet ind på her , har jeg brug for at vide hvordan nivuea ligger sådan ca . Så jeg udfra dette kan bedømme om vi er på rette vej :-)

Anmeld Citér

20. juni 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Jer med børn i 0 kl. Hvordan er deres faglige  Nivuea ?? 



Da min søn gik ud af 0 klasse kunne han alle bogstaver  former farver. Tallene fra 1-10 børne læse og skrive. Måneder og årstider. Bogstavernes lyse.

Nu slutter han 1 klasse og han kan de fleste Tal fra 1-100 plus minus. Han kan læsede fleste letlæslige bøger og skrive de 120 mest hyppige ord plus lidt.

Anmeld Citér

20. juni 2016

Anonym trådstarter

hannetheis skriver:



Da min søn gik ud af 0 klasse kunne han alle bogstaver  former farver. Tallene fra 1-10 børne læse og skrive. Måneder og årstider. Bogstavernes lyse.

Nu slutter han 1 klasse og han kan de fleste Tal fra 1-100 plus minus. Han kan læsede fleste letlæslige bøger og skrive de 120 mest hyppige ord plus lidt.



Mange tak for svar :-) når du skriver former og farver , mener du så alm form ( eller noget med bogstaverne ) udfra det du skriver virker mit barn fagligt med som det burde . Dejligt lige at have nogle retningslinjer at pejle efter.

Anmeld Citér

21. juni 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:



Mange tak for svar :-) når du skriver former og farver , mener du så alm form ( eller noget med bogstaverne ) udfra det du skriver virker mit barn fagligt med som det burde . Dejligt lige at have nogle retningslinjer at pejle efter.



Ja alm former som cirkel trekant osv.

 

Anmeld Citér

21. juni 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Min datter går ud af 0. klasse nu og hun kan læse, skrive så man forstår hvad hun mener, tallene og tælle til 30 på engelsk.

Men børn er forskellige og lærer i forskelligt tempo. Nogen har knækket læsekoden, hvor andre ikke har.

Har du ikke fået en tilbagemelding fra skolen om, hvor dit barn ligger? Der er forældresamtaler både efterår og forår. Vi har lige været her maj måned og fået af vide, hvor hun ligger fagligt og socialt.

 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.