Når jeg modtager børn i 1. Klasse spænder det fra børn der endnu ikke kan alle bogstaver hverken form eller lyd til børn der læser på niveau med at kunne læse en læs selv Ole Lund kirkegård. Men gennemsnittet er nok at de fleste kan de kendteste bogstaver dvs. De stadig er usikre på q,x,z. De har en forståelse på forskellen mellem vokaler og konsonanter og kan sammensætte lydrette ord på 2-3 bogstaver både i skrivning og løsning. De kan børnestavning og kan for det meste høre forbogstav og vokalen Dog ikke e i udlyd eller er i udlyd. Og de forveksler vokaler i fx jeg
I matematik går det fra elever der kæmper med tallene fra 10-20, til elever der jonglerer med tal både i addition og subtraktion og sågar multiplikation. Men igen gennemsnittet er de kan tallene sikker til 20, at de kan lægge tal sammen som ikke giver mere end 10.
Mine egne børn har været på meget forskellig niveau min ældste datter havde svært ved at knække læsekodens, mens min søn kunne læse før han startede i 0. Klasse og læste vel omkring lix 10 i slutningen af 0. Klasse. De her alle tre en glæde ved tal, og min mindste der starter i 0. Klasse efter sommerferien jonglerer fint med addition også med tierovergange men kan så ikke et eneste bogstav 
så svaret er vildt forskelligt og jo den gode læse i 0. Klasse fortsætter for det meste med at være den gode læser, men omvendt er det ikke sådan at den der ikke har knækket koden i slutningen af 0. Altid vil være en "dårlig" læser. Og det samme med matematik.
Anmeld
Citér