Fagligt nivuea i 0 kl

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.206 visninger
23 svar
1 synes godt om
20. juni 2016

Anonym trådstarter

Jer med børn i 0 kl. Hvordan er deres faglige  Nivuea ?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2016

ESV

Anonym skriver:

Jer med børn i 0 kl. Hvordan er deres faglige  Nivuea ?? 



I forhold til hvad? 

Om de kan læse, skrive, regne? 

Anmeld Citér

20. juni 2016

Pikku Myy

Jeg kan ikke huske hvad min søn kunne da han afsluttede 0. klasse, men jeg kan huske at det var meget forskelligt hvad børnene kunne. Nogen læste, mens andre ikke havde knækket koden endnu. Alle brugte børneskrivning, men der var nogen der var nemmere at læse end andre. Jeg tror faktisk stadig der var nogen der bare skrev bogstaver og krusseduller. Det samme med matematik. Nogen brugte tallene fra 1-10, mens andre brugte 1-100.

Læreren sagde at niveauet ikke var vigtigt. Det vigtigtste var at børnene flyttede sig hver især

Anmeld Citér

20. juni 2016

Anonym trådstarter

ESV skriver:



I forhold til hvad? 

Om de kan læse, skrive, regne? 



Ja i forhold til hvad de kan fagligt i 0 kl. 

Anmeld Citér

20. juni 2016

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Jeg kan ikke huske hvad min søn kunne da han afsluttede 0. klasse, men jeg kan huske at det var meget forskelligt hvad børnene kunne. Nogen læste, mens andre ikke havde knækket koden endnu. Alle brugte børneskrivning, men der var nogen der var nemmere at læse end andre. Jeg tror faktisk stadig der var nogen der bare skrev bogstaver og krusseduller. Det samme med matematik. Nogen brugte tallene fra 1-10, mens andre brugte 1-100.

Læreren sagde at niveauet ikke var vigtigt. Det vigtigtste var at børnene flyttede sig hver især



Tak for svar . Kan ikke helt vurdere hvor man " bør " ligge fagligt. Selvfølgelig vil der nok være forskel i klassen :-) de lærer nok i forskellige tempo , hvor nogle har nemmere ved noget end andre. Lyder fornuftigt at man ikke ligger så meget vægt på nivuea men at børnene rykker sig. 

Anmeld Citér

20. juni 2016

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

det er jo meget individuelt....

min søn går i o. klasser.. han kan tallene fra 1 - 1000 og han læser på LUS niveau 10 ( de skal lægge på 6 efter o.klasse) men han har altid haft nemt ved at lærer ting og haft interesse for det.. han kunne fx hele alfabetet inden han startede i børnehave...

børnene i min søns klasse ligger og spredt har jeg indtryk af, men tror langt de fleste ligger i den gode ende i hvertfald i læsning da de har en helt fantastisk lærer der virkelig har formået at rykke dem helt vildt.. de er blevet sprogtestet både i efteråret og nu her i foråret for at se udviklingen

 

lillebror der lige er fyldt tre har slet ikke den interesse og det er self helt ok.. det skal nok komme

Anmeld Citér

20. juni 2016

lineog4

Når jeg modtager børn i 1. Klasse spænder det fra børn der endnu ikke kan alle bogstaver hverken form eller lyd til børn der læser på niveau med at kunne læse en læs selv Ole Lund kirkegård. Men gennemsnittet er nok at de fleste kan de kendteste bogstaver dvs. De stadig er usikre på q,x,z. De har en forståelse på forskellen mellem vokaler og konsonanter og kan sammensætte lydrette ord på 2-3 bogstaver både i skrivning og løsning. De kan børnestavning og kan for det meste høre forbogstav og vokalen Dog ikke e i udlyd eller er i udlyd. Og de forveksler vokaler i fx jeg

I matematik går det fra elever der kæmper med tallene fra 10-20, til elever der jonglerer med tal både i addition og subtraktion og sågar multiplikation. Men igen gennemsnittet er de kan tallene sikker til 20, at de kan lægge tal sammen som ikke giver mere end 10. 

Mine egne børn har været på meget forskellig niveau min ældste datter havde svært ved at knække læsekodens, mens min søn kunne læse før han startede i 0. Klasse og læste vel omkring lix 10 i slutningen af 0. Klasse. De her alle tre en glæde ved tal, og min mindste der starter i 0. Klasse efter sommerferien jonglerer fint med addition også med tierovergange men kan så ikke et eneste bogstav 

så svaret er vildt forskelligt og jo den gode læse i 0. Klasse fortsætter for det meste med at være den gode læser, men omvendt er det ikke sådan at den der ikke har knækket koden i slutningen af 0. Altid vil være en "dårlig" læser. Og det samme med matematik.

Anmeld Citér

20. juni 2016

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

det er jo meget individuelt....

min søn går i o. klasser.. han kan tallene fra 1 - 1000 og han læser på LUS niveau 10 ( de skal lægge på 6 efter o.klasse) men han har altid haft nemt ved at lærer ting og haft interesse for det.. han kunne fx hele alfabetet inden han startede i børnehave...

børnene i min søns klasse ligger og spredt har jeg indtryk af, men tror langt de fleste ligger i den gode ende i hvertfald i læsning da de har en helt fantastisk lærer der virkelig har formået at rykke dem helt vildt.. de er blevet sprogtestet både i efteråret og nu her i foråret for at se udviklingen

 

lillebror der lige er fyldt tre har slet ikke den interesse og det er self helt ok.. det skal nok komme



Det er jeg selvfølgelig klar over. Derfor jeg er nysgerrig efter at høre fra andre , hvor børnene ligger henne for at danne mig et indtryk. :-)

Anmeld Citér

20. juni 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Når jeg modtager børn i 1. Klasse spænder det fra børn der endnu ikke kan alle bogstaver hverken form eller lyd til børn der læser på niveau med at kunne læse en læs selv Ole Lund kirkegård. Men gennemsnittet er nok at de fleste kan de kendteste bogstaver dvs. De stadig er usikre på q,x,z. De har en forståelse på forskellen mellem vokaler og konsonanter og kan sammensætte lydrette ord på 2-3 bogstaver både i skrivning og løsning. De kan børnestavning og kan for det meste høre forbogstav og vokalen Dog ikke e i udlyd eller er i udlyd. Og de forveksler vokaler i fx jeg

I matematik går det fra elever der kæmper med tallene fra 10-20, til elever der jonglerer med tal både i addition og subtraktion og sågar multiplikation. Men igen gennemsnittet er de kan tallene sikker til 20, at de kan lægge tal sammen som ikke giver mere end 10. 

Mine egne børn har været på meget forskellig niveau min ældste datter havde svært ved at knække læsekodens, mens min søn kunne læse før han startede i 0. Klasse og læste vel omkring lix 10 i slutningen af 0. Klasse. De her alle tre en glæde ved tal, og min mindste der starter i 0. Klasse efter sommerferien jonglerer fint med addition også med tierovergange men kan så ikke et eneste bogstav 

så svaret er vildt forskelligt og jo den gode læse i 0. Klasse fortsætter for det meste med at være den gode læser, men omvendt er det ikke sådan at den der ikke har knækket koden i slutningen af 0. Altid vil være en "dårlig" læser. Og det samme med matematik.



Mange tak for svar. Er selvfølgelig godt klar over at forskellen kan spænde vidt i en klasse :-) men tænkte der måske var et sådan " alm " nivuea hvad der forventes ( af lærer ) at børnene kan . Som du også er inde på. Så har jeg lidt at arbejde udfra ;-) 

kan du nævne nogle lydrette ord ?? Løsning hvad betyder det mon

har nemlig ingen ide om hvor mit barn ligger i forhold til " forventninger " til et barn i 0 kl.

Anmeld Citér

20. juni 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Når jeg modtager børn i 1. Klasse spænder det fra børn der endnu ikke kan alle bogstaver hverken form eller lyd til børn der læser på niveau med at kunne læse en læs selv Ole Lund kirkegård. Men gennemsnittet er nok at de fleste kan de kendteste bogstaver dvs. De stadig er usikre på q,x,z. De har en forståelse på forskellen mellem vokaler og konsonanter og kan sammensætte lydrette ord på 2-3 bogstaver både i skrivning og løsning. De kan børnestavning og kan for det meste høre forbogstav og vokalen Dog ikke e i udlyd eller er i udlyd. Og de forveksler vokaler i fx jeg

I matematik går det fra elever der kæmper med tallene fra 10-20, til elever der jonglerer med tal både i addition og subtraktion og sågar multiplikation. Men igen gennemsnittet er de kan tallene sikker til 20, at de kan lægge tal sammen som ikke giver mere end 10. 

Mine egne børn har været på meget forskellig niveau min ældste datter havde svært ved at knække læsekodens, mens min søn kunne læse før han startede i 0. Klasse og læste vel omkring lix 10 i slutningen af 0. Klasse. De her alle tre en glæde ved tal, og min mindste der starter i 0. Klasse efter sommerferien jonglerer fint med addition også med tierovergange men kan så ikke et eneste bogstav 

så svaret er vildt forskelligt og jo den gode læse i 0. Klasse fortsætter for det meste med at være den gode læser, men omvendt er det ikke sådan at den der ikke har knækket koden i slutningen af 0. Altid vil være en "dårlig" læser. Og det samme med matematik.



Mon du som lærer har nogle gode råd som kan bruges, hvis jeg gerne vil hjælpe mit barn fagligt . Måske nogle lege , opgaver med mere der kan laves så det er sjovt ??

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.