Jeg er enig i, at du skal have fat i noget professionel hjælp, for det lyder til du er ude hvor du ikke længere kan bunde. Det betyder ikke, at du er en dårlig mor, men at du bare er brugt nu!
Jeg har ikke tid til at skrive en masse lige nu, men du får to konkrete råd:
- Du skriver, at hun bare forventer alt er okay, når hun siger undskyld. Selvfølgelig skal du tilgive hende, når hun siger undskyld. Ved ikke at tilgive, ved at bære nag, så bærer du konflikten videre og eskalerer mængden af konflikter.
- Din datter mangler sin mor, og du straffer hende ved at sætte hende ude for fællesskabet, når du sender hende på værelset. Du signalerer, at hun ikke er nok som hun er, fordi du kun ønsker hendes selskab og nærhed når hun er sit bedste selv.
- Jeg tænker du overvurderer, hvad en 3-årige er i stand til at forstå. En 3-årig har endnu slet ikke forstået, at mor har sine egne tanker og følelser, og derfor opleves det for et barn i den alder som en kæmpe frustration, når mor handler i modstrid med barnets ønsker. Det er du nødt til at rumme, ikke straffe. Ved at rumme og anerkende, lærer du langsomt dit barn, at jeres ønsker ikke altid matcher, og at det er okay.
- børn lærer at regulere deres følelser gennem deres primære omsorgspersoner. Så hvis du er i et kaos af følelser, så mister dit barn også muligheden for støtte til følelsesregulering.
Jeg tror, du har behov for støtte. Det er ikke en skam at række ud efter hjælp - det er en skam at lade være