Leneur skriver:
Ja se nu blev jeg selv lidt lost men jeg ved at hun kan læse nogle ord med flere stavelser i og hun tygger på bogstaverne når der lige er et ord hun ikke er stødt på før.
Hun er også god til at gætte det rigtige ord. Så har hun en god hukommelse og skal egentligt bare se og læse et ord et par gange eller 5, så har hun det lagret.
Det der er i det er at hun kom lidt sent igang, da hun først fik briller for et par måneder siden +5 på begge øjne, så hun har jo været sat lidt tilbage hvad det angår.
Vi skiftes til at læse godnathistorie. Den ene aften er det mig og den næste hende og det er det jeg vil holde fast i, her i ferien.
Har ikke så meget forstand på det med lix og læsetrin men tror da hun trods alt er ved at komme godt efter det. 
Hvis hun kan læse i slutningen er 0. Klasse er hun fint med, jeg har haft en del elever i 1. Klasse der stadig manglede at knække koden og var i gang med bogstavsindlæringen.
lix er en guideline, men samtidig skal man også kigge kritisk på bogen. Det som jeg egentlig tænker er vigtigst i starten er det lydrette, at det faktisk er muligt med en strategi (kunne bogstavernes lyde og stavelse mm.) at kunne tyde ordene og ikke skulle have dem serveret af en voksen hele tiden.
Når jeg hjælper jeg elever med at finde bøger, så læser de en side for mig og skal de have mere end 2 ord givet (ikke hjælp til at læse men læst op) så vurderer jeg bogen for svær. Nu kan man sige at i begynder bøger er der meget ofte kun 3-5 ord pr side så der virker den rettesnor ikke helt
Men jeg ville fx ikke give en begynder læser Lotte bøger eller Kaj bøger selvom der er få ord pr side så er der en del ikke lydretteord som ikke kan lyderes dvs. Bruge bogstavernes lyde til at læse, ken er ord der skal kendes som ordbilleder.
Og ja så skal billederne gerne fange, mere end emnet har jeg som erfaring, hvis de kan lide billederne så vil de gerne vide hvad der står