Huskøb og lån

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2016

Vilgerneværegravid

Man SKAL have til udbetalingen (sagde vores bankrådgiver). Har du en kassekredit i forvejen kan banken ikke forhindre dig i at benytte den til det, men man kan ikke få oprettet en til formålet eller på anden måde låne til udbetalingen. Og ja som andre nævner er der også en del andre udgifter man skal betale i forbindelse med huskøb. Vi fik afvide vi skulle regne med ca.30.000 ud over udbetalingen. Og det var et hus til 1.300.000kr

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2016

Mor1986

Heksemutter skriver:

Jeg ville tage en snak med banken - så kan I ret hurtigt få et overblik over, hvor realistisk det er for jer at kunne låne. Beregnere på nettet er kun vejledende.

Jeg har indtryk af, at den der lov omkring udebtaling er meget firkantet, og at bankerne har forskellige måder at omgå den på. Her fik vi en midlertidig kassekredit, fordi pengene fra salg af lejlighed ikke var gået ind endnu, og man skal have pengene på kontoen, når man skriver under.

Jeg tænker at et hus i den prisklasse enten kræver mange penge i renovering eller ligger virkelig dårligt geografisk, og den slags spiller også ind i forhold til lånemuligheder. 

Hvis man er villig til at bo lidt uden for de større byer så kan man købe huse billigt. Vi bor i en mindre by som ligger 40 min fra Århus. Mange huse her koster under en mio og er inflytnings klar. Selvfølgelig er der også huse der ikke er.

vores gav vi 595.000 for og renoverede så det hele så det blev dom vi ville have det. 

Anmeld Citér

7. juni 2016

Heksemutter

Mor1986 skriver:

Hvis man er villig til at bo lidt uden for de større byer så kan man købe huse billigt. Vi bor i en mindre by som ligger 40 min fra Århus. Mange huse her koster under en mio og er inflytnings klar. Selvfølgelig er der også huse der ikke er.

vores gav vi 595.000 for og renoverede så det hele så det blev dom vi ville have det. 

Jeg er godt klar over, at man sagtens kan få huse i den prisklasse, hvis man er klar til at bo lidt længere ude. De fleste vil dog gerne bo tæt på arbejde, indkøb og skole/daginstitution, hvilket gør, at mange af de små byer bare ikke er attraktive for flertallet.

Og det er vel det banken primært kigger på - hvor nemt det vil være, at sælge huset i tilfælde af, at det ikke kan løbe rundt økonomisk. Og om man ved salg vil kunne få pengene igen, som man har givet for det.

Jeg ved, at det i vores tilfælde var et minus, at det er et ret specielt hus, som det generelt er svært at sælge, men et plus at det ligger tæt på Århus' kommende letbane, som gør at de forventer prisstigninger i området om et par år.

Anmeld Citér

7. juni 2016

FrederiksbergFruen

Det er kun i København og Århus, hvor alle kræves at lægge 5% selv. Og den regel er lige trådt i kraft. Uden for de to byer kan du godt låne det hele. Men banken vurderer jo kunderne individuelt, så de kan godt vælge at kræve, at man lægger 5% alligevel. Jeg vil råde jer til at snakke med banken om, hvad der kan lade sig gøre. Evt. kan I snakke med et par banker - ens egen bank kan godt skifte mening, hvis man har et bedre tilbud et andet sted fra.

Anmeld Citér

7. juni 2016

Panther

Profilbillede for Panther
FrederiksbergFruen skriver:

Det er kun i København og Århus, hvor alle kræves at lægge 5% selv. Og den regel er lige trådt i kraft. Uden for de to byer kan du godt låne det hele. Men banken vurderer jo kunderne individuelt, så de kan godt vælge at kræve, at man lægger 5% alligevel. Jeg vil råde jer til at snakke med banken om, hvad der kan lade sig gøre. Evt. kan I snakke med et par banker - ens egen bank kan godt skifte mening, hvis man har et bedre tilbud et andet sted fra.

Hvor har du den information fra? Der er intet i loven, der gør sig gældende ved specifikke geografiske områder. Så med mindre trådstarter kan reducere lånet til 95% af ejendomsværdien over et par år, eller har en eksisterende kassekredit, der kan finansiere de 5% (hvilket i hendes situation sandsynligvis ikke er tilrådeligt), så vil banken ikke kunne låne hende det fulde beløb med hjemmel i lovgivningen.

Anmeld Citér

7. juni 2016

FrederiksbergFruen

PUHK skriver:

Hvor har du den information fra? Der er intet i loven, der gør sig gældende ved specifikke geografiske områder. Så med mindre trådstarter kan reducere lånet til 95% af ejendomsværdien over et par år, eller har en eksisterende kassekredit, der kan finansiere de 5% (hvilket i hendes situation sandsynligvis ikke er tilrådeligt), så vil banken ikke kunne låne hende det fulde beløb med hjemmel i lovgivningen.

Har lige tjekket op på det og det med København og Århus er ikke 5%-reglen, men en anden stramning af kreditgivningen. Her er en af mange artikler omkring stramningen i kreditgivningen i København og Århus: 

http://www.business.dk/bolig/boligkoebere-rammes-af-barske-stramninger

Og ifølge lovgivningen siden 1. november 2015, skal alle lægge 100% selv:

http://bolignyheder.boligsiden.dk/2015/08/slut-med-store-boliglaan/

Undskyld forvirringen! 

Anmeld Citér

7. juni 2016

Panther

Profilbillede for Panther

Har lige tjekket op på det og det med København og Århus er ikke 5%-reglen, men en anden stramning af kreditgivningen. Her er en af mange artikler omkring stramningen i kreditgivningen i København og Århus: 

http://www.business.dk/bolig/boligkoebere-rammes-af-barske-stramninger

Og ifølge lovgivningen siden 1. november 2015, skal alle lægge 100% selv:

http://bolignyheder.boligsiden.dk/2015/08/slut-med-store-boliglaan/

Undskyld forvirringen! 

Anmeld Citér

7. juni 2016

Vilgerneværegravid

Vores bankrådgiver fortalte, at det var sådan overalt og banken ikke kunne vige fra det.

Anmeld Citér

7. juni 2016

drabo

Profilbillede for drabo

Det vil under alle omstændigheder være en god ide tage et møde med banken og diskutere jeres muligheder for huskøb i nærmeste fremtid. Så kan i få lagt et realistisk budget, og måske hjælp til en opsparing så det hele er klart.

angående beregnere, så variere de faste udgifter på huse enormt, så de vil altid være meget vejledende. Ting som f.eks. Varmeudgifter og ejendomsskat kan sagtens være mange tusind kroners forskel mellem to huse. Og mange har en tendens til at undervurdere deres faste udgifter.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.