Huskøb og lån

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.250 visninger
18 svar
4 synes godt om
6. juni 2016

mpr

Hej dejlige baby brugere  

Min mand og jeg står og kigger på hus i en lille by udenfor den by vi bor i på nuværende tidspunkt. Prisen på huset er lige under 700.000. Ud fra vores banks udregner så ville vores økonomi kunne klare at vi lånte til et hus på 1.2 mil.

Her hvor mit spørgsmål så går, er det der med udbetalingen til huset.. Den har vi bare ikke.. Vi har næsten lige fået bil (hvilket vi også skulle bruge for at kunne komme derud og bo) men SKAL man have de 5% af husets værdi for at banken overhovedet vil kigge på det man kommer med? Eller kan man godt ligesom i gamle dage låne hele beløbet? 

Tænkte jeg ville lige høre herinde inden jeg stak hovedet ned i banken, for så bare at blive afvist hvis det var tilfældet 

Håber der er nogen som har lidt erfaring de vil dele ud af.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2016

Panther

Profilbillede for Panther
mpr skriver:

Hej dejlige baby brugere  

Min mand og jeg står og kigger på hus i en lille by udenfor den by vi bor i på nuværende tidspunkt. Prisen på huset er lige under 700.000. Ud fra vores banks udregner så ville vores økonomi kunne klare at vi lånte til et hus på 1.2 mil.

Her hvor mit spørgsmål så går, er det der med udbetalingen til huset.. Den har vi bare ikke.. Vi har næsten lige fået bil (hvilket vi også skulle bruge for at kunne komme derud og bo) men SKAL man have de 5% af husets værdi for at banken overhovedet vil kigge på det man kommer med? Eller kan man godt ligesom i gamle dage låne hele beløbet? 

Tænkte jeg ville lige høre herinde inden jeg stak hovedet ned i banken, for så bare at blive afvist hvis det var tilfældet 

Håber der er nogen som har lidt erfaring de vil dele ud af.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=173348

https://www.bolius.dk/ny-regel-boligkoebere-skal-have-opsparing-paa-5-procent-ved-boligkoeb-30368/

Anmeld Citér

6. juni 2016

Rauw

Er ret sikker på man skal have min de 5 %. Men. Hvis huset koster så lidt så er 5 % jo intet. Det får i da hurtigt sparet op. Og hvis i ikke har råd til at spare op, tvivler jeg på i får lov at låne noget som helst. Så start en opsparing. Også efter huset er købt. Der er altid et eller andet der skal laves eller udskiftes det første år. 

Anmeld Citér

6. juni 2016

Venterpålillesøster

Man kan vist optage et forbrugslån/ kassekredit hvis du bare ikke nævner det er til udbetalingen. Har jeg hørt 

Anmeld Citér

6. juni 2016

Panther

Venterpålillesøster skriver:

Man kan vist optage et forbrugslån/ kassekredit hvis du bare ikke nævner det er til udbetalingen. Har jeg hørt 

Ja, i pricippet.

Men som Rauw skriver; hvis man ikke kan spare 35.000 op relativt hurtigt, så skal man nok ikke købe hus.

Anmeld Citér

6. juni 2016

mpr

Rauw skriver:

Er ret sikker på man skal have min de 5 %. Men. Hvis huset koster så lidt så er 5 % jo intet. Det får i da hurtigt sparet op. Og hvis i ikke har råd til at spare op, tvivler jeg på i får lov at låne noget som helst. Så start en opsparing. Også efter huset er købt. Der er altid et eller andet der skal laves eller udskiftes det første år. 

Vi har råd til at spare op, men vi når nok ikke at spare 35 tusind op på få måneder hvilket vi er bange for at huset kun er på markedet pga den billige pris :/ Men ja nu så jeg lige de links der var oven over så er det jo bare den del vi har at gå ud fra, så er det jo bare sådan det er og så må vi krydse alle lemmer for at huset stadig står når vi har fået dem skrabet sammen  

Anmeld Citér

6. juni 2016

mpr

Venterpålillesøster skriver:

Mon ikke de opdager det hvis det er i samme bank  Men ja ellers var det da en sjov ide fiks og hurtig ide 

Anmeld Citér

6. juni 2016

mpr

PUHK skriver:

Ja, i pricippet.

Men som Rauw skriver; hvis man ikke kan spare 35.000 op relativt hurtigt, så skal man nok ikke købe hus.

Hvor hurtigt er hurtigt? 

Anmeld Citér

6. juni 2016

Heksemutter

Jeg ville tage en snak med banken - så kan I ret hurtigt få et overblik over, hvor realistisk det er for jer at kunne låne. Beregnere på nettet er kun vejledende.

Jeg har indtryk af, at den der lov omkring udebtaling er meget firkantet, og at bankerne har forskellige måder at omgå den på. Her fik vi en midlertidig kassekredit, fordi pengene fra salg af lejlighed ikke var gået ind endnu, og man skal have pengene på kontoen, når man skriver under.

Jeg tænker at et hus i den prisklasse enten kræver mange penge i renovering eller ligger virkelig dårligt geografisk, og den slags spiller også ind i forhold til lånemuligheder. 

Anmeld Citér

6. juni 2016

Panther

mpr skriver:

Hvor hurtigt er hurtigt? 

Lad mig sige det sådan; jo længere det ville tage dig at spare pengene op, des større risiko løber du ved at købe fast ejendom. Der er rigtig mange udgifter forbundet med at købe lejlighed/hus:

- Tinglyning af skøde (1600 kr + 0,6 % af ejendomsværdien)

- Tinglysning af lån (1600 kr + 1,5 % af lånet (mener jeg))

- Evt advokatsalær - det er en rigtig god ide at have Jeres egen repræsentant inde over købet!

- Evt byggesagkyndigsalær

- Etablerings- og servicegebyrer til bank og realkreditinstitut

- Ejerskifteforsikring

- Flytteomkostninger

- Uforudsete udgifter - nogle ting er ikke dækket af ejerskifteforsikringen eller har en vis selvrisiko på (5000 kr?).

Hvis I låner alt til Jeres hus uden at have nogen form for opsparing eller friværdi, så er I teknisk insolvente, når I sætte underskriften på papiret.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.