Har han adhd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.539 visninger
20 svar
17 synes godt om
2. juni 2016

Mullesmith

Jeg har er stykke tid gået og tænkt over om min søn har ADHD, han er netop startet i skole og vi har allerede haft en samtale med en pædagog dernede fra der fortæller at vores søn har svært ved de sociale relationer og ofte kommer til at ødelægge det for de andre. Han er også en meget sensitiv dreng der ikke kan klare hvis hans tøj sidder forkert og på et tidspunkt vendte han altid med vilje skoene omvendt fordi han sagde at ellers kunne han ikke mærke dem. Han har svært ved at holde fokus når man taler til ham og giver en besked og kan nærmest aldrig huske hvad han har lavet når man spørger ham hvad de har lavet i skolen. Han bliver nemt meget frustreret over de mindste ting og er rigtig dårlig til at blive siddende når vi spiser aftensmad osv. Derudover kan han nærmest aldrig falde i søvn om aftenen og har svært ved at forstå en besked når man beder ham om noget. Han er meget hyperaktiv. Han er derimod utrolig god til at regne og kan allerede plusse en masse tal sammen og tælle til 50 uden problemer. Jeg er bekymret for min søn da jeg er bage for han meget nemt kan blive det sorte får fordi han ikke forstår hvordan man omgåes andre børn og hellere ødelægger legen end at spørge om han må deltage! Nogen gode råd til hvordan jeg bedst hjælper min søn?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2016

striber

Har I forsøgt at lave en struktur på dagen? Så det er forudsigeligt hvad han skal? 

Hvis han har svært ved at forstå beskeder, kan det være I i en periode skal forsøge med piktogramer eller bare billeder af de ting han skal. 

Vi gjorde det i en periode med min dreng. Han er en meget sensitiv dreng, og hans verden brød meget hurtigyt sammen. Men efter vi lavede en fast struktur, gik det meget bedre, og han hørte mere efter, fordi han vidste hvad der skulle ske bagefter. 

Før der var han så usikker på hvad han skulle, at han ikke kunne rumme en besked samtidigt.

Anmeld Citér

2. juni 2016

Kildebakken

Mullesmith skriver:

Jeg har er stykke tid gået og tænkt over om min søn har ADHD, han er netop startet i skole og vi har allerede haft en samtale med en pædagog dernede fra der fortæller at vores søn har svært ved de sociale relationer og ofte kommer til at ødelægge det for de andre. Han er også en meget sensitiv dreng der ikke kan klare hvis hans tøj sidder forkert og på et tidspunkt vendte han altid med vilje skoene omvendt fordi han sagde at ellers kunne han ikke mærke dem. Han har svært ved at holde fokus når man taler til ham og giver en besked og kan nærmest aldrig huske hvad han har lavet når man spørger ham hvad de har lavet i skolen. Han bliver nemt meget frustreret over de mindste ting og er rigtig dårlig til at blive siddende når vi spiser aftensmad osv. Derudover kan han nærmest aldrig falde i søvn om aftenen og har svært ved at forstå en besked når man beder ham om noget. Han er meget hyperaktiv. Han er derimod utrolig god til at regne og kan allerede plusse en masse tal sammen og tælle til 50 uden problemer. Jeg er bekymret for min søn da jeg er bage for han meget nemt kan blive det sorte får fordi han ikke forstår hvordan man omgåes andre børn og hellere ødelægger legen end at spørge om han må deltage! Nogen gode råd til hvordan jeg bedst hjælper min søn?

Jeg ville ikke starte med at ønske mig en diagnose. Istedet kunne i lave legeaftaler hjemme hos jer og observere hvor han går galt i byen og hjælpe ham med de sociale relationer. Jeg kender meget få drenge som kan fortælle hvad de har lavet i løbet af en dag og de fleste børn har svært ved at falde til ro om aftenen. Måske er jeres dreng lidt mere umoden end sine jævnaldrende, måske har i i jeres opdragelse ikke fået hjulpet ham hele vejen i forhold til sociale relationer. Alle disse ting ville jeg afsøge før jeg forærede mit barn en kronisk psykisk lidelse☺

Anmeld Citér

2. juni 2016

morNov2010

Hiver de foregående ret i, at struktur er kodeordet for din dreng. 

Derudover kunne du prøve at hjælpe ham med det sociale, ved at lave social stories med ham. Simpelthen find ud af hvor hans svage punkter er, og så sæt dig ned og lav en lille tegneserie/bog, hvor du fortæller en historie med den problemstilling i, hvordan man løser det, hvordan andre reagerer etc. Helt ned i detaljer. De har virket utrolig godt på min dreng, som er autist og har ADHD, og er sikker på alle børn kan have glæde af dem. Bruger dem også til min søn på 5, som er helt uden diagnoser ��

Anmeld Citér

2. juni 2016

Mullesmith

striber skriver:

Har I forsøgt at lave en struktur på dagen? Så det er forudsigeligt hvad han skal? 

Hvis han har svært ved at forstå beskeder, kan det være I i en periode skal forsøge med piktogramer eller bare billeder af de ting han skal. 

Vi gjorde det i en periode med min dreng. Han er en meget sensitiv dreng, og hans verden brød meget hurtigyt sammen. Men efter vi lavede en fast struktur, gik det meget bedre, og han hørte mere efter, fordi han vidste hvad der skulle ske bagefter. 

Før der var han så usikker på hvad han skulle, at han ikke kunne rumme en besked samtidigt.

Jeg var faktisk lige i gåe bestilt sådan en endags kalender med magnet piktogrammer som jeg netop tænkte vi så skulle lave sammen hver aften så han viste hvad der skulle foregå den efterfølgende dag. Tænkte nemlig også at det ville gøre hverdagen mere overskuelig og visuel for ham, så må vi se hvad det kan gøre for ham. 

Anmeld Citér

2. juni 2016

Mullesmith

Kildebakken skriver:

Jeg ville ikke starte med at ønske mig en diagnose. Istedet kunne i lave legeaftaler hjemme hos jer og observere hvor han går galt i byen og hjælpe ham med de sociale relationer. Jeg kender meget få drenge som kan fortælle hvad de har lavet i løbet af en dag og de fleste børn har svært ved at falde til ro om aftenen. Måske er jeres dreng lidt mere umoden end sine jævnaldrende, måske har i i jeres opdragelse ikke fået hjulpet ham hele vejen i forhold til sociale relationer. Alle disse ting ville jeg afsøge før jeg forærede mit barn en kronisk psykisk lidelse☺

Jeg ønsker også som det sidste at han skal diagnostiseres, jeg er selv pædagog og har altid holdt meget afstand fra de diagnoser, men har efterhånden opserveret ham i mange situationer og guidet ham der hvor han synes at have det svært. Jeg synes bare ikke rigtig jeg ser nogen fremgang faktisk er det kun blevet tiltagende med ham, og hans hyperaktivitet og hans frustrations udbrud over fx. At komme til at tegne uden for stregerne hvis han tegner eller hvis hans sko sidder forkert og alt muligt andet som vi andre bare siger nå ja pyt nu med det! 

Anmeld Citér

2. juni 2016

Mullesmith

morNov2010 skriver:

Hiver de foregående ret i, at struktur er kodeordet for din dreng. 

Derudover kunne du prøve at hjælpe ham med det sociale, ved at lave social stories med ham. Simpelthen find ud af hvor hans svage punkter er, og så sæt dig ned og lav en lille tegneserie/bog, hvor du fortæller en historie med den problemstilling i, hvordan man løser det, hvordan andre reagerer etc. Helt ned i detaljer. De har virket utrolig godt på min dreng, som er autist og har ADHD, og er sikker på alle børn kan have glæde af dem. Bruger dem også til min søn på 5, som er helt uden diagnoser ��

Kan du prøve at give et eksempel på hvordan du starter sådan en op? Det lyder rigtig godt 

Anmeld Citér

2. juni 2016

Mimsa

Mullesmith skriver:

Mine forældre havde samme mistanke med begge mine søskende. Min ene søster har ADHD og den anden har ADD. Det kom virkelig til udtryk i skolen og de havde begge problemer med sociale relationer til andre. Begge mine søskende havde sprogvanskeligheder og generelt var de begge to meget sensitive og mere vanskelige end normalt (intet ondt ment her!) m.m. De blev begge undersøgt, den første fik desværre først sin diagnose ADHD i 4 klasse, hvilket virkelig har hæmmet hende på længere sigt, da hun har haft behov for en anden form for læring samt forståelse af selve hende. Min anden søster fik sin diagnose ADD allerede inden hun startede i skole og kom ind i en speciel klasse, som kun fokuserede på børn med vanskeligheder. Hun er nu blevet kørt ind i en anden klasse, for at få noget mere socialt med alle børnene, da de kun er 5 elever i hendes egen klasse. Det har virkelig hjulpet begge mine søskende, især den mindste da det blev opdaget MEGET HURTIGT! De kom begge til en masse undersøgelser over længere tid på en ADHD-klinik. Min ene søster har efterhånden vokset sig fra det, og klarer sig ganske udemærket nu, end hvad hun tidligere har gjort. Den mindste er svær at vurdere, da hun kun er 11 år.. De begge får medicin og det hjalp dem virkelig i skolen, at få det - man kan virkelig mærke en forskel! 

Anmeld Citér

2. juni 2016

Carina:-)

Jeg ville kontakte ppr 

Hvis det er ADHD har han brug for proff hjælp

Min store dreng har ADD og hjælpen kom for sent fordi skolen rystede på hovedet af os når vi sagde der var noget galt

Mister de først kognitive funktioner er det vanskeligt at rette op så jeg ville helt bestemt bede ppr om råd og hjælp også for at se om din dreng overhovedet har så svære prob at det er en diagnose der spiller ind. 

Anmeld Citér

2. juni 2016

Mullesmith

Carina:-) skriver:

Jeg ville kontakte ppr 

Hvis det er ADHD har han brug for proff hjælp

Min store dreng har ADD og hjælpen kom for sent fordi skolen rystede på hovedet af os når vi sagde der var noget galt

Mister de først kognitive funktioner er det vanskeligt at rette op så jeg ville helt bestemt bede ppr om råd og hjælp også for at se om din dreng overhovedet har så svære prob at det er en diagnose der spiller ind. 

Hun foreslog selv om de måtte tage ham op på kompetenceforum og jeg sagde selvfølgelig ja og hun har rådet os til at tage kontakt til anonym rådgivning hvor man kan få 5 gratis samtaler. Kam godt være jeg skal benytte mig af det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.