Jamen bliver det dem ikke pålagt? Hvis jeg køre ind i en og jeg ikke er forsikret, skal jeg vel stadig betale? Det er i hvert tilfælde det jeg gik udfra. Derfor er det da også under alt kritik ikke at være forsikret og jeg forstår da virkelig heller ikke, at nogle vælger ikke at være forsikret, men det bliver vel deres eget problem hvis der sker noget og de ikke er forsikret, men alligevel skal betale. ?
Hvis en fyr der ikke er forsikret kører ind i dig, er det helt korrekt at han selv skal betale for de skader der sker på dig og din bil.
Men! Du skal have fat i en advokat, stævne ham, en tur igennem retten og have dom for at han skylder dig pengene. Derefter kan du bede ham om at begynde at afdrage pengene, og når han har afdraget de mange 1000 kroner han skylder dig, 5 år senere, kan du få repareret din bil, så du kan køre I den igen.
Ønsker han ikke at afdrage, eller har han ikke pengene (og folk, der ikke har forsikring, har det som regel fordi de ikke har råd, så dette scenarie er meget mere plausibelt), må du tage ham i fogedretten. Hvis kravet er under 50.000 kan du bruge den forenklede inkassoprocess, hvis ikke, skal du regne med yderligere udgifter til inkassoadvokat, fogedbehandling mv - penge som du ikke nødvendigvis får igen allesammen, da de som regel ligger udover det beløb retten tilkender.
I fogedretten prøver man at indgå en afdragsordning, og samtidigt kigger de på hvad han har af værdier, der kan gøres til genstand for udlæg. Eventuelle udgifter til tvangsinddrivelse kommer oveni.
Så hans problem bliver meget hurtigt dit problem...
Og så er jeg endda gået ud fra at der ikke har været personskade...