Anonym skriver:
Har brug for at være anonym af hensyn til familien
jeg er ved at være en smule frustreret. At sige noget hjæloer ikke og er ved at være irriteret
gennem årene sætter vi ting til side, som planen er at smide ud, dog kan vi tit fortryde så de kommer nok lidt i skammekrog eller til side hvis vi ikke har plads, med tiden ender noget af det på genbrug
vi har dog også ting som sættes til side til direkte udsmid
mit problem er svigermor ofte tager af disse ting. Da vores forhold var relativt nyt, havde jeg nogle ting fra min og eksens fælles hjem, som skulle ud. Bla da det endte itrolig dårligt og ikke ville mindes om den tid. Svigermor tog af disse ting uden at spørge og står nu i et familie ejet sommerhus og hader at det er der når vi kommer. Hun mente at det var helt ok da jeg jo ville smide det ud.
Andre gange er det ting hun har taget som så kommer ind i deres hjem og nogle gange pludselig stor i vores hjem igen :-0
senest var det gamle pudebetræk som så nemt blev beskidte og var nussede, som jeg havde taget knapperne fra. Troede hun opgav dem da knapperne var væk men nej. De blev alligevel vasket og beviseligt at de altså godt kunne blive fine og ville have knapperne til. Men kan ærligt ikke huske hvilke der var på og har en del knapper da jeg bla syr en del. Dette blev hun irriteret over.
Altså er godt træt af konstant at skulle tage stilling til ting, som er smidt ud. Konstant at få rodet i vores ting og vil bare ha lov til selv at vælge hvad mine/vores ting skal. Gider ikke altid se tingene andre steder. Og vi har altså givet en del og giver hvis det er gode og brugbare ting der ikke sælges. Feks har vi givet bla sofaer, dyrt og flot bord,og en masse service osv væk da vi havde en del, da vi flyttede sammen i sin tid.
Irriterer nok bare ekstra når vi pga sammenflytning og arv, har en del ting og ofte af svigermor får kommentarer (trods hun har en del mere nips osv end os) men er jo ikke nemt når man heller intet må smide ud
Nu har jeg ikke læst mere end den første side, men helt ærligt, så kan jeg godt forstå dig; selvfølgelig skal din svigermor ikke rode i jeres ting, og hun skal da slet ikke hverken bestemme over hvad i må smide ud eller blive sur over ting i ikke vil have.
Det lyder på ingen måde til at i bare frådser, smider ud og køber nyt til højre og venstre, men at i har gang i et større projekt med at gøre jeres to gamle liv til et fælles nyt, og det kræver ofte en oprydning.
Jeg ville for det første skide hul i om hun bliver sur eller fornærmet. Det er jeres ting til i har smit dem ud, og det lyder det ikke som om der er meget der helt er endnu? Og når i har gjort det definitivt kan hun spørge om hun må tage det, så ingen af jer ender med at skulle se på gamle minder i ikke ønsker. Og apropos det, nu ved jeg ikke hvad det er for ting der står i det sommerhus? Men helt ærligt havde jeg taget dem på et tidspunkt hun ikke så det og enten kørt det til genbrug eller ødelagt det.
Jeg synes virkelig at du skal stå fast. Uanset hvad andre mener, så er det en klar grænse både fysisk og psykisk hun her overskrider, og ærligt så ville jeg være pænt ligeglad med hvor mobset hun bliver.
Mit bedste råd er at hive din mand/kæreste/partner ind i det. Det er hans mor, og hun har ikke lyttet til dig. Forklar ham at det går dig på og stresser dig, og læg så sammen en fælles plan for, hvordan i håndterer den næste situation. Lad det så ellers ligge indtil det sker igen, og tag den med hende sammen som par med det samme.
Jeg håber at i finder ud af det