Lisette W skriver:
Jeg bor sammen med min kæreste og søn på 14 måneder. Jeg er for 5 uger siden startet i fuldtidsjob, så nu er vi to der arbejder fuld tid, og to der gerne vil dyrke regelmæssig motion og to der har 117 ting vi gerne vil nå og det er bare så svært at få det til at hænge sammen. Jeg oplever at vi argumentere og argumentere for at lige netop vores gøremål er det vigtigste, og vi ender med at blive frygtelig irriteret på hinanden og det er jeg træt af. I weekenden argumenterede jeg i det uendelige for at jeg skulle have tid til at gøre rent - jeg hader at gøre rent, men det skal jo gøres og jeg kan ikke holde det ud hvis ikke der gøres rent en gang om ugen. Min kæreste havde en million ting han gerne ville nå, og flere af dem kunne jeg også godt se var nødvendige, jeg havde derfor vores søn hele lørdagen, ved undtagelse af en time om morgen hvor jeg var ude og løbe, men der sov han til formiddag. Jeg håbede derfor at kunne få søndagen, jeg fik en time
En typisk hverdag: Jeg står op med vores søn omkring kl. 5 når han vågner, hvis jeg er heldig står min kæreste også op så han kan spise morgenmad sammen med vores søn mens jeg går i bad og gør mig klar til arbejde, ellers bliver det et styrtbad med en dreng der gør alt hvad han kan for at splitte badeværelset ad eller komme med ind under bruseren. Halv otte aflevere jeg vores søn i dagplejen og køre direkte på job. Vi skiftes til at hente, jeg er som regel hjemme mellem kl. 16-17, så vil jeg gerne være sammen med min dreng, men jeg skal også købe ind og lave aftensmad, og det med at lave aftensmad med en træt dreng på armen er ikke altid nemt. Så står den på putning og i øjeblikket er de besværlige og ikke overstået før ved 21-tiden, så er det her opvask, tøj-vask og motion venter, og så i seng ind midnat. Hvordan gør i andre det?
Hvordan når i indkøb, rengøring, madlavning, tøjvask, motion og samvær med jeres børn og kæreste/mand side-løbene fuldtidsjob?
Det lyder til i ikke får kommunikeret særlig konstruktivt, men det giver næsten sig selv. Hvis i begge hele tiden argumenterer for jeres egne behov, frem for at søge at forstå den andens behov, så når i ingen steder.
Og så tror jeg at I skal nedsætte jeres forventninger og prøve at få struktur på hverdagen. Jeg bliver helt forpustet over alt det i hver især vil nå. Hvor er jeres fælles behov som familie? Og særligt bider jeg mærke i du hele tiden skriver hvad du har behov for, hvad kæresten har behov for. Hvad med jeres barn, hvad har barnet behov for? Hvad pokker skal i nå, siden weekenderne forsvinder sådan?
Det ville da være vildt oplagt at tage en fælles tur ud at handle ind til hele ugen om søndagen. Så kunne i gå i køkkenet sammen og forberede nogle retter, som bare kan varmes op på de travle dage. Lasagne, kødsovs, tærte. Ting der bare kan komme i fryseren. Så er i ude over problemet med indløb og i vid udstrækning madlavning.
I hverdagene tænker jeg også du snildt kan kombinere kvalitetstid med barnet samme med madlavning. Selvom han ikke er gammel kan han sagtens stå og røre i en skål. Eller han kunne være i bad imens du eller kæresten ordner vasketøj på badeværelset. Du kunne ændre rytme og gå i bad om aftenen, så morgenen var mindre stresset.
Jeg ser lidt problemet som om at du har alle de her opgaver som du ser på adskilt frem for hvordan de kombineres, og at det så oven i købet lader til at både du og din kæreste glemmer hinandens behov, og er så fokuseret på alt det i gerne vil, at i heller ikke får talt om behovet hos barnet og behovet for at være en fælles familie.
Det lyder lidt som om, at i lever hver sit liv og glemmer i er en familie med barn. Selvfølgelig skal der være plads til individuelle behov, men nogen ting er man bare nødt til at nedprioritere, når nu man har valgt at få børn og samtidig har en hverdag, der skal fungere.