Mortilah skriver:
Vores morgener forløber således:
6:00 jeg står op og bliver klar selv. Så forbereder jeg morgenmaden ved at tage pålæg frem og tallerkner.
Men min egen store dreng er der nul problemer. Han klarer det hele selv.
Men med de 4 bonusbørn (2,5,7,10) samt eget barn på 6mdr. har vi lært at gøre på præcis ens måde, når de skal afsted om morgenen. Det betyder at jeg alene kan få fem børn op og klargjort på 45 minutter uden de store diskussioner.
De står op kl. 6:45.
Går ind i stuen der ligger tøjet klart. Den 2- årige bliver sat i badekaret et par minutter så ble-numsen er ren og frisk.
Tøjet er om aftenen lagt frem i 5 bunker og der diskuteres ikke. Selvfølgelig kan ønske om fx kjole godt imødekommes- men det skal besluttes om aftenen.
Når alle har tøj på sætter de sig ved bordet og får serveret morgenmad og der diskuteres heller ikke om det skal være muesli eller hvad. De får rundstykker med pålæg A eller B. Ikke andet valg, ikke på skole, vuggestue/børnehavedage.
Madpakkerne smører jeg imens de spiser. Derefter børster alle tænder, reder hår, sko på jakke på. Store hjælper de små og vi tager så afsted til skole, børnehave og vuggestue.
Det hele klares med en 6 mdr baby inklusiv. I starten var det et helvede fordi så manglede der måske en strømpe eller en af de 5 ville ikke have tøjet på.. Der blev brokket sig over valg af mad.. Tv'et tændt og jeg skulle bede alle om at skynde sig konstant.
Vi valgte så at lave et meget fast program og hvor der ikke bliver diskuteret valgene. Det ved de nu og det kører bare fantastisk godt nu.
I weekenderne er det anderledes.. Der er det langt sværere at komme ud af døren. Somom alt er til forhandling der.
Hold kæft hvor er du sej 
Med så mange børn i huset og overskud til at få dem op og ud af døren på 45 min er godt gået 
Her hjemme er der kun 2 drenge (4,10 år) og de er ret selvstændige og står selv op (6.30) og sørger for morgenmad selv. (Her har de 4 ting de kan vælge imellem).
Den store laver madpakke imens den lille spiser færdig, da den mindste altid er længere tid om at spise da den tit går på snak. 
Leg på værelserne..
Når klokken er 7.40 så pakker de tasker og hva de ellers skal ha med og siger de er klar til mig 
Ja, hvis det stod til dem, så kunne jeg sagtens ha blevet liggende i min seng lidt længere, men syntes det er så hyggeligt at se hvor gode de er til at klare sig selv.. Så kan jeg ordne de andre huslige ting samt gøre mig selv klar.
Jeg ligger tøj klar om aften 
Men det jeg vil frem til..
Syntes det er en god ide at børn har tid om morgen til ikke at stresse med at komme ud af døren.