Anonym skriver:
Jeg har oplevet lidt af hvert som barn. I mit voksne liv som 28 årig er jeg meget usikker, har ingen selvtillid eller selvværd, tror ikke på mig selv og er meget følsom (har meget let til tårer). Samtidig er jeg også meget konfliktsky.
Men jeg voksede op som enebarn med en mor som hørehæmmet. Jeg var ikke planlagt. Min far døde da jegvar 13 år og lige pludselig skulle jeg være den "voksne" da min mor ikke kunne kommunikere med andre voksne mennesker og hun vidste ikke mange ting. Det var altid min far der ordnede alle ting. Så jeg stod der som 13 årig og skulle være en slags tolk for min mor og tage telefonen når den ringede. Jeg fik så en voksenven fra kommunen der kom ca 1 gang i ugen og var sammen med mig og nogle gange også hvor min mor var med. Efter min fars død begyndte min mor at drikke og hun fik tit mig til at købe øl for hende. (Altså da jeg var ældre) Og jeg havde også fået et arbejde ved den lokale købmand hvor min mor tit kom mens jeg sad ved kassen og købte øl. Jeg kan huske at jeg syntes det var enormt pinligt og flovt. Min mor bearbejdede også mig for min fars død. Hun mente at jeg havde været for hård over for ham. Samtidig så kunne min mor også finde på at true med at drukne sig selv ude i søen. Jeg kan egentlig ikke huske hvorfor men jeg kan huske at jeg tryglede min mor om at lade være. Min mor var tit fuld. Også til juleaften og nytår og jeg fandt hende nogle gange siddende op at f.eks køkkenskabene nærmest bevidstløs af fuldskab. Jeg kan huske at jeg ruskede og ruskede i hende og græd og græd for jeg var jeg bange for at hun skulle dø for mig eller hvad der ellers kunne ske med hende.
Den dag idag er hun ædru og jeg har et ok forhold til hende men det er ikke et dybt og kærligt mor og datter forhold. Jeg kommer og besøger hende nogle gange med mine børn og hun kommer også til fødselsdage og jul men mere er der heller ikke i det.
Hvad gør det ved en' som voksen når man som barn (teenager) oplever sådanne ting?? Giver det mening med det øverste som jeg har skrevet?? Jeg har tit tænkt om de mon hænger sammen??
Tak på forhånd og fordi du/I læste med!
Som du selv skriver, så kan sådanne svigt resultere i at man som voksen er usikker, over-følsom, mangler selvtillid og selvværd...
For mig resulterede mine svigt i at jeg bla skubber mennesker væk, venner, veninder, familie, tætte relationer... Forventinger kan jeg ikke klare - jeg går i baglås, lukker ned... Svigt påvirker psyken, men hvordan man reagerer er meget individuelt, selvom vi 2 blev udsat for de samme svigt, ville vores reaktioner ikke være ens...
Jeg var selv tidlig voksen og havde en døv forælder, der nu er død, han drak... Det gav mange svigt og ja jeg bliver aldrig som "de andre børn", men jo ældre jeg bliver, jo bedre accepterer jeg mig selv og sætter pris på mig selv og hvad jeg er god til. Og så har jeg gået i terapi i mange år