Underretning, hvad ville I gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.315 visninger
11 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. maj 2016

Anonym trådstarter

Sagen er den at jeg for 2 måneder siden flyttede i ny bolig, klyngehuse, hvor der på hver hus er to lejligheder, jeg bor på 1. sal. Under mig bor en familie med en baby på ca 6 måneder og en pige på ca 4 år.

Forældrene, og især moderen, råber og skriger af pigen dagligt, jeg synes virkelig det er voldsomt. Der er meget lydt her, så kan tydeligt høre hvad hun råber, og synes hun ydmyger pigen, som bare græder og græder. Når de er i haven er det det samme scenarie, så man kan høre deres skrigeri langt væk. I starten troede jeg de måske havde nogle dårlige dage, men det er hver eneste dag, først om morgenen, og så fortsætter det når pigen er hentet fra børnehave om eftermiddagen.

Jeg har overvejet at underrette kommunen anonymt, men er alligevel i tvivl. Jeg er især bange for de kan regne ud den kommer fra mig, selvom jeg vil sløre den. Det er et lille sted herude og de virker til at have det godt med de andre beboere, så mistanken vil naturligt falde på mig, den nye. Jeg er bange for konsekvenserne, især for mine to børn, da jeg ikke aner hvad de forældre kan finde på.

Det er ikke en mulighed at snakke med dem, da jeg ikke tror på de vil kunne tales til fornuft... de har tydeligvis ingen hæmninger eller filter, så de vil næppe tage imod råd fra deres overbo. Desuden virker det som om de har set sig sur på mig, hvilket jeg slet ikke forstå. De hilser ikke, og hilser jeg på dem lader de som om de ikke hører mig.

Hvad ville I gøre i min situation?

Desuden, jeg er nyuddannet pædagog, har jeg skærpet underretningspligt, eller gælder det kun i forbindelse med mit arbejde?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2016

Malene76

Anonym skriver:

Sagen er den at jeg for 2 måneder siden flyttede i ny bolig, klyngehuse, hvor der på hver hus er to lejligheder, jeg bor på 1. sal. Under mig bor en familie med en baby på ca 6 måneder og en pige på ca 4 år.

Forældrene, og især moderen, råber og skriger af pigen dagligt, jeg synes virkelig det er voldsomt. Der er meget lydt her, så kan tydeligt høre hvad hun råber, og synes hun ydmyger pigen, som bare græder og græder. Når de er i haven er det det samme scenarie, så man kan høre deres skrigeri langt væk. I starten troede jeg de måske havde nogle dårlige dage, men det er hver eneste dag, først om morgenen, og så fortsætter det når pigen er hentet fra børnehave om eftermiddagen.

Jeg har overvejet at underrette kommunen anonymt, men er alligevel i tvivl. Jeg er især bange for de kan regne ud den kommer fra mig, selvom jeg vil sløre den. Det er et lille sted herude og de virker til at have det godt med de andre beboere, så mistanken vil naturligt falde på mig, den nye. Jeg er bange for konsekvenserne, især for mine to børn, da jeg ikke aner hvad de forældre kan finde på.

Det er ikke en mulighed at snakke med dem, da jeg ikke tror på de vil kunne tales til fornuft... de har tydeligvis ingen hæmninger eller filter, så de vil næppe tage imod råd fra deres overbo. Desuden virker det som om de har set sig sur på mig, hvilket jeg slet ikke forstå. De hilser ikke, og hilser jeg på dem lader de som om de ikke hører mig.

Desuden, jeg er nyuddannet pædagog, har jeg skærpet underretningspligt, eller gælder det kun i forbindelse med mit arbejde?

Din skærpede underretningspligt er ikke kun i dit arbejde men i dit daglige liv. 

Stakkels stakkels barn! Tænk at blive ydmyget, skældt ud og nedgjort på daglig basis. Det har ingen fortjent. Indberet! Så er der mulighed for at forældrene kan få nogle redskaber til at takle deres opdragerfuktion så de kan blive bedre i samværet med deres børn. Hvis det er så grelt at de ikke kan ændre deres mønster så har pigen bedst af at være sammen med voksne der kan. 

Men forstår godt at det er svært at få indberettet. 

Mvh. Malene 

Anmeld Citér

20. maj 2016

Anonym

Anonym skriver:

Hej du.

Jeg kan godt forstå at du frygter konsekvenserne hvis du underretter, men som du også skriver så kan den sløres rigtig meget så det ikke er til at gennemskue hvor underretningen skulle komme fra.
Det kan ske at forældrene råber i afmagt og fordi de ikke har andre redskaber til at håndtere situationerne med deres datter. For mig lyder det til at de skal have hjælp til at finde andre handlemønstre. Jeg ville underrette. Det er barnets tarv der er vigtigt.

Anmeld Citér

20. maj 2016

Anonym

Det er så hårdt at komme ud i en sådan situation. 

Du skal underrette- uden tvivl. Du ved du har dit på det rene. Stakkels barn. Hun fortjener, at en voksen tager affære 

Anmeld Citér

20. maj 2016

Carina:-)

Med tanke på hvordan jeg selv har det i dag  og hvor lang tid det har taget og med rigtig meget proff hjælp til bare at være her i dag hvor jeg er vil jeg sige at få det gjort 

Jeg er vokset op med både fysisk og psykisk vold og det er ikke de blå mærker på kroppen jeg husker i dag ,men derimod den evige følelse af ikke at være elsket og ikke at forstå hvad man havde gjort galt siden man var så hadet og blev råbt og skreget af - Ydmygelser og had var hver dag og lige så langt jeg kan huske tilbage .

Det lille barns selvværd bliver hvis det ikke allerede er ødelagt.Og bare det at moren kan gøre det imens hendes guld står og græder siger bare alt!

Så ja anmeld.

Anmeld Citér

20. maj 2016

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid

Når det larmer så meget som det gør og du kan høre det osv så optag det samtidigt som bevis!

Anmeld Citér

20. maj 2016

Soonmom

Skærpet underretningspligt gælder kun når du er på arbejde.

Den skærpede underretningspligt gælder alene, hvis du bliver bekymret for et barn eller en ung i forbindelse med udøvelse af dit erhverv som fagperson.

Hvis du bliver bekymret for et barn eller en ung uden for dit erhverv som fagperson gælder den almindelige underretningspligt.
Kilde: Ankestyrrelsen

Til sagen: Det er svært at vurdere ud fra dit indlæg om du egentlig har set noget forkert, eller om det blot er anden menning/holdning om opdragelse. - Så self. hvis du har set overgreb eller han stærk mistanke ville jeg underette.

Anmeld Citér

20. maj 2016

Anonym trådstarter

Tusind tak for jeres svar.

Sidder lige nu med en kæmpe klump i halsen og fjernsynet skruet højt op, da det er helt slemt nedenunder. Beder til de er stoppet inden mine egne unger kommer hjem fra legepladsen.

Selvfølgelig skal jeg underrette, og jeg skriver den allerede i aften så den kan blive sendt her i weekenden. Ved ikke hvorfor, men jeg havde nok lige brug for nogle andre øjne på det her, men jeg ved I har ret.

Samtidig har jeg meldt mig boligsøgende igen, og håber at kunne komme herfra ret hurtigt, da de nok ikke stopper deres råben fra den ene dag til den anden, lige meget hvad der sker.

God weekend.

Anmeld Citér

20. maj 2016

GrønStjerne

Det er en meget svær situation.

Jeg er ked af at du er sat i den situation. De eksempler jeg kender til på børn der har haft problemer hjemme, ville ønske de havde fået noget hjælp.

Der er så mange tilbud de forældre kan få til hvordan de håndterer deres børneopdragelse, og det lyder til at de har brug for den.

Jeg synes virkelig du skal få den indberetning afsted.

Anmeld Citér

20. maj 2016

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Med tanke på hvordan jeg selv har det i dag  og hvor lang tid det har taget og med rigtig meget proff hjælp til bare at være her i dag hvor jeg er vil jeg sige at få det gjort 

Jeg er vokset op med både fysisk og psykisk vold og det er ikke de blå mærker på kroppen jeg husker i dag ,men derimod den evige følelse af ikke at være elsket og ikke at forstå hvad man havde gjort galt siden man var så hadet og blev råbt og skreget af - Ydmygelser og had var hver dag og lige så langt jeg kan huske tilbage .

Det lille barns selvværd bliver hvis det ikke allerede er ødelagt.Og bare det at moren kan gøre det imens hendes guld står og græder siger bare alt!

Så ja anmeld.

Faktisk er jeg selv vokset op med både fysisk og psykisk vold, og har det på samme måde som dig, at det var ordene og ikke slagene der var det værste. Har døjet med lavt selvværd hele mit liv, og er først nu, hvor jeg er over 30, blevet i stand til at elske mig selv og acceptere mig selv fuldt ud. Det ønsker jeg ikke skal ske for nogen anden. Da jeg var barn var der ingen der gjorde noget for at hjælpe mig, det vil jeg ikke udsætte et andet barn for. Tak fordi du lige mindede mig om det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.