råd til hvordan man fortæller om et dødsfald.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

844 visninger
11 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. maj 2016

Anonym trådstarter

Hej I søde damer.

Jeg står i den situation at jeg skal efter vores ferie i næste uge, skal fortælle min søn 5 år at hans faster er blevet dræbt, jeg har brug for råd til hvordan man kan gøre det mest skånsomt.

Vi er enige om at han ikke skal vide hele sandheden om måden det er sket på. og vi ved det heller ikke selv endnu.

Der kører tusinde tanker rundt i hovedet, hvordan man skal fortælle det.

Hvordan ville i sige det.?

God weekend og pinse til jer alle sammen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2016

serinasmor

hoejlund skriver:

Hej I søde damer.

Jeg står i den situation at jeg skal efter vores ferie i næste uge, skal fortælle min søn 5 år at hans faster er blevet dræbt, jeg har brug for råd til hvordan man kan gøre det mest skånsomt.

Vi er enige om at han ikke skal vide hele sandheden om måden det er sket på. og vi ved det heller ikke selv endnu.

Børn forstår ikke de floskler og ordsprog vi voksne har tendens til at pakke døden ind i... Derfor glem alt om at bruge udtryk som : gået bort, har stillet træskoene, sovet ind, er ikke længere iblandt os osv

De gange jeg har skullet fortælle Serina at nogen hun kender var død har jeg sagt det som det er  

Fx Oldefar er død. Han var gammel og dårlig. Vi kommer til at savne ham, men det er også okay. Og så har jeg ventet på hendes reaktion og svaret på spørgsmål  

Hvordan døde faster ?  

Hvis det er voldsomt så husk at være ærlig men uden at gå for meget i detaljer  

Hvis du har mod på det og faster var en stor del af jeres liv vil det være en god idé at han kommer med til begravelse - det hjælper med til at forstå  

Anmeld Citér

14. maj 2016

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Børn forstår ikke de floskler og ordsprog vi voksne har tendens til at pakke døden ind i... Derfor glem alt om at bruge udtryk som : gået bort, har stillet træskoene, sovet ind, er ikke længere iblandt os osv

De gange jeg har skullet fortælle Serina at nogen hun kender var død har jeg sagt det som det er  

Fx Oldefar er død. Han var gammel og dårlig. Vi kommer til at savne ham, men det er også okay. Og så har jeg ventet på hendes reaktion og svaret på spørgsmål  

Hvordan døde faster ?  

Hvis det er voldsomt så husk at være ærlig men uden at gå for meget i detaljer  

Hvis du har mod på det og faster var en stor del af jeres liv vil det være en god idé at han kommer med til begravelse - det hjælper med til at forstå  

Sidste år døde et familiemedlem og han var med inde og se hende og taklede det rigtig godt. Han kom selv på at nu var vores familiemedlem på månen.

Vi har snakket lidt om at bruge månen igen.

Faster dødede meget voldsomt, så han vil ikke få hele sandheden af vide. Men vi har snakket om at pakke det lidt ind, så han for noget af det af vide.

Vi har også snakket om han skal med, og vi har børnehaven indover, for at hører dem om de vil mene at han klare det. Samtidige også for at kan se hvad der sker når folk dør.

Anmeld Citér

14. maj 2016

lineog4

Aller bedste råd jeg har fået da lillesøster døde: sig aldrig de sover eller andet, kald død for død for med alle metaforer kan børn få en frygt for fx søvn eller andet man beskriver døden med. 

Derudover sig det som det er: faster er død, fortæl kort hvordan uden en masse detaljer og tænk meget over at sig det hele konkret, ingen metaforer, ingen billeder, ingen sammenligninger vare helt konkret. På deb måde undgår man frygt for andre ting end døden. 

Anmeld Citér

14. maj 2016

Anonym

hoejlund skriver:

Hej I søde damer.

Jeg tror jeg ville vælge at fortælle det helt overordnet og uden for mange detaljer.

Eksempelvis at faster er død fordi hun blev kørt over af en bil. Og så ellers lade ham komme med de spørgsmål der nu engang kan opstå. 

Anmeld Citér

14. maj 2016

serinasmor

hoejlund skriver:

Sidste år døde et familiemedlem og han var med inde og se hende og taklede det rigtig godt. Han kom selv på at nu var vores familiemedlem på månen.

Vi har snakket lidt om at bruge månen igen.

Faster dødede meget voldsomt, så han vil ikke få hele sandheden af vide. Men vi har snakket om at pakke det lidt ind, så han for noget af det af vide.

Vi har også snakket om han skal med, og vi har børnehaven indover, for at hører dem om de vil mene at han klare det. Samtidige også for at kan se hvad der sker når folk dør.

Når det er voldsomt er det en fordel at det ikke er første gang i skal fortælle om døden  

Mht pakken ind .. pas på ... Som Line skriver pas på billeder, metaforer og sammenligning

Udelad hellere detaljer end at pakke ind 

Hvis hun blev skudt  så sig det - men undlad at fortælle hvor henne på kroppen med mindre du bliver spurgt 

Hvis nogen brød ind hos faster og skar halsen over på hende og voldtog hende - undlad voldtægten men fortæl at  hun blev stukket i halsen med en kniv ... Hvis I ikke ved hvem der gjorde det (heller ikke hvis I tror i ved det men ingen er dømt ) så lad være at komme med spekulationer ... Sig hellere jeg ved det ikke end jeg tror .. 

Hvis faster blev kørt over af en lastbil, så fortæl dette 

Hvis faster blev dræbt af en bombe i krig .. Så fortæl at faster er død, hun blev ramt af en bombe fordi hun var nede og passe på en masse mennesker (eller hvad hun nu laver )

Jeg aner ikke hvad der er sket så derfor er det jo lidt svært at rådgive  

Anmeld Citér

14. maj 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Aller bedste råd jeg har fået da lillesøster døde: sig aldrig de sover eller andet, kald død for død for med alle metaforer kan børn få en frygt for fx søvn eller andet man beskriver døden med. 

Derudover sig det som det er: faster er død, fortæl kort hvordan uden en masse detaljer og tænk meget over at sig det hele konkret, ingen metaforer, ingen billeder, ingen sammenligninger vare helt konkret. På deb måde undgår man frygt for andre ting end døden. 

det er også det som vi snakker om, at være så ærlige vi kan gøre det og undgå for mange detaljer og så når han bliver støtter kan han få hele sandheden hvis han har brug for det og vil vide det  

Vi har altid talt meget åbent om døden og så fordi det er noget jeg kan møde meget ofte på mit arbejde og han har jo spurgt hvad keg arbejder med. 

Anmeld Citér

14. maj 2016

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Når det er voldsomt er det en fordel at det ikke er første gang i skal fortælle om døden  

Mht pakken ind .. pas på ... Som Line skriver pas på billeder, metaforer og sammenligning

Udelad hellere detaljer end at pakke ind 

Hvis hun blev skudt  så sig det - men undlad at fortælle hvor henne på kroppen med mindre du bliver spurgt 

Hvis nogen brød ind hos faster og skar halsen over på hende og voldtog hende - undlad voldtægten men fortæl at  hun blev stukket i halsen med en kniv ... Hvis I ikke ved hvem der gjorde det (heller ikke hvis I tror i ved det men ingen er dømt ) så lad være at komme med spekulationer ... Sig hellere jeg ved det ikke end jeg tror .. 

Hvis faster blev kørt over af en lastbil, så fortæl dette 

Hvis faster blev dræbt af en bombe i krig .. Så fortæl at faster er død, hun blev ramt af en bombe fordi hun var nede og passe på en masse mennesker (eller hvad hun nu laver )

Jeg aner ikke hvad der er sket så derfor er det jo lidt svært at rådgive  

Grunden til jeg ikke fortæller præcis hvordan hun er død her inde. Er fordi vi ikke er 100% på hvordan det hele er sket og vi ved kun få detaljer. Politiet efter forsker stadig. 

Som jeg også svarede til en anden før, jeg vil os helst fortælle hvordan men undlade for mange deltaljer og så fortælle ham hvad der skete når han bliver ældre og bedre kan forstå det. Hvis han vil vide det. 

Anmeld Citér

14. maj 2016

Carina:-)

Det gør mig ondt med jeres tab- Håber ikke hun selv var mor til nogen.

Jeg ville fortælle ham at faster er kommet ud for en ulykke og er død.

De nærmere omstændigheder kan han tids nok få at vide når han er gammel nok til selv at spørge.

Anmeld Citér

14. maj 2016

MinPrins

Jeg ville Være ærlig og fortælle at hun er død fordi hun kom til skade....

Det er ikk det samme, men min mor er blevet handikappet efter et overfald, og vi fortalte min søn at hun er kommet til skade.. Ikke at det er en anden der har gjort det... Han er 4 år nu, og når han er ældre og bliver nysgerrig går han også hele sandheden at vide.... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.