Hvordan støttes i af jeres kæreste/mand som gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.758 visninger
17 svar
24 synes godt om
9. maj 2016

Anonym trådstarter

1. Jeg har nogle spørgsmål, som jeg meget gerne vil hører jeres mening omkring. Det skal siges, at jeg spørger fordi jeg endnu ikke ved hvad jeg kan tillade mig og forlange af min kæreste. 

1) er det ok hvis din kæreste/mand ryger og drikker imens i venter et barn, og i hvilket omfang?

2) hvad er din forventning til din kæreste/mand, når du har humørsvingninger (grådlabil, vredesudbrud, følelsesladet mv.)

3) hvor meget mener du at din kæreste/mand skal involvere sig i din graviditet og passe/pleje dig?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2016

hautecouture

Anonym skriver:

1. Jeg har nogle spørgsmål, som jeg meget gerne vil hører jeres mening omkring. Det skal siges, at jeg spørger fordi jeg endnu ikke ved hvad jeg kan tillade mig og forlange af min kæreste. 

1) er det ok hvis din kæreste/mand ryger og drikker imens i venter et barn, og i hvilket omfang?

2) hvad er din forventning til din kæreste/mand, når du har humørsvingninger (grådlabil, vredesudbrud, følelsesladet mv.)

3) hvor meget mener du at din kæreste/mand skal involvere sig i din graviditet og passe/pleje dig?

1) Min kæreste må ryge det han vil - så længe det foregår udenfor (han ryger heldigvis ikke så meget) Hvis vi er nogle steder må han gerne drikke - jeg er alligevel ædru og kan dermed nemt være chauffør :-)

2) Har ingen forventninger. Hvis jeg kommer til at opføre mig uretfærdigt skal han sige det - mine evtuelle hormonelle humørsvingninger skal ikke gå ud over ham.

3) Har selvfølgelig en forventning om, at han interesserer sig og tager med til de to scanninger. Men lægebesøg og jordemoderbesøg klarer/har jeg klaret selv. Og han skal bestemt hverken passe eller pleje mig under graviditeten - hvis alt går som det skal er det ikke en sygdom at være gravid.

Sådan, bare taget i punktform 

Anmeld Citér

9. maj 2016

Diosa85

Anonym skriver:

nu er jeg ikke gravid. Men tager udgangspunkt i da jeg var. 

1. Ja det er mig der er gravid. Ikke ham. Så længe han ikke ryger mig op i hovedet og ikke i mit hjem. 

2. Nu var jeg ikke synderlig hormonella på nogen måde. Men de få gange man kunne mærke det på mit humør så var det fordi vi var uvenner og så var der ingen sympati. Men det siger jo også sig selv. 

3. Han skal på ingen måde passe/pleje mig. Jeg var gravid - ikke syg. Han skulle bare tage med til alle scanninger så var jeg tilfreds. 

Anmeld Citér

9. maj 2016

ErDuHerIkkeSnart

Jeg ved ikke om jeg er så interesseret i hvad man kan "tillade sig at forlange" - det er jo ikke et regnskab der skal gøres op, men et spørgsmål om at man i et forhold støtter hinanden i de ting der nu engang foregår igennem et langt liv? Jeg har forsøgt at svare så godt jeg kan alligevel:

1) Ryge og drikke - det må han som udgangspunkt selv om, som den voksne mand han jo nu engang er. Men han ryger selvfølgelig ikke indendøre - eller drikker mere end "almindeligt" med sund fornuft - fx en aften ude, eller en fredagsøl med kollegaerne?

2) Jeg har ikke haft de store humørpåvirkninger - men graviditet eller ej, så støtter man vel hinanden hvis den ene part i en periode er sårbar og har brug for omsorg?

3) Jeg forventer ikke at skulle passes og plejes - jeg er jo ikke syg Men lidt ekstra kærlig opmærksomhed er da altid dejligt - uanset om jeg er højgravid eller ej. Med hensyn til indvolvering i barn/graviditet, så forventer jeg at vi deltager lige meget - ellers ville jeg ikke ønske at få børn med ham.

Håber at ovenstående giver mening? 

Anmeld Citér

9. maj 2016

Sedigfor

Anonym skriver:

1) bare han ikke ryger i samme rum som jeg er i, jeg kan ikke klare røgen og han viste det godt, men gjorde det alligevel -.-..

2) han spurgte mig " hvad er der? " hver gang, faktisk derfor vi fandt ud af jeg var gravid 

3) han skal med til scanningerne, alt månhab selv om. Min eks kæreste plejede mig ikke. Faktisk var det mig der plejede ham -.-..

Anmeld Citér

9. maj 2016

JLRDP

Anonym skriver:

1) Jeg har det helt fint med at min kæreste drikker og ryger, at han så ikke selv har den store lyst til det, det er en anden ting 

2) Jeg har ikke de store forventninger til ham, jeg er vidst bare heldig at have en skøn, omsorgsfuld kæreste der heldigvis er der for mig hvis jeg har humørsvingninger og det hele føles for svært 

3) Jeg synes det er vigtigt at han involvere sig (selvfølgelig) da han jo skal være far til vores barn. Men det har han gjort af sig selv fra start, og det med at passe og pleje, det synes jeg slet ikke han har pligt til på nogen måde, han vil gerne og det får han så lov til, men selv hvis han ikke gjorde ville jeg have det fint med det  Selvfølgelig skulle han hjælpe til med de ting der er sværere som gravid (som at bære de tunge ting osv)

Men jeg synes ikke man skal ændre på det store bare fordi man er gravid, bare nyd det og håb på din kæreste/mand nyder det, og hvis han ikke er involveret så meget i starten er det ofte fordi det nok ikke er gået helt op for ham at du er gravid, men det skal nok komme at det går op for ham, og så kan man håbe at han begynder at glæde sig ligeså meget som du selv gør 

Anmeld Citér

9. maj 2016

Rtjm05

Anonym skriver:

1 min kæreste ryger ikke så det er ikke et problem, han drikker en sjælden gang en øl og det er helt fint for mig 

2. I sidste graviditet var hormoner ingen problem for mig, men denne gang er jeg ekstremt humørsyg, jeg skælder ud det ene øjeblik og 2 min. Efter græder jeg fordi jeg er ked af jeg har skældt ud, heldigvis taget min kæreste helt roligt, han er utrolig forstående 

3 igen i sidste graviditet havde jeg ingen gener overhovedet, men denne gang lagde jeg ud med at kaste op hele tiden,de første 14 uger, derudover har jeg 6 gange haft ondt i halsen/snot, 3 gange omgangssyge og 2 gange blærebetændelse siden jeg blev gravid (er 26+6 idag) og kan sove konstant, så her har jeg virkelig haft brug for min fantastiske støttende kæreste, han tager sig af alt det huslige herhjemme, så den energi jeg har kan jeg bruge på min datter...

Jeg synes det er helt vildt så meget forskel der kan være på 2 graviditeter.....

Anmeld Citér

9. maj 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

1. Han måtte ryge og drikke, som han lystede - dog ville jeg have bedt ham holde sig ædru, hvis han havde fest på programmet kort før termin. 

2. Vel ikke anderledes end mine forventninger til ham, når jeg var/er følelsesladet uden at være gravid: Hold af mig, hold om mig og tal lidt fornuft til mig, hvis jeg kører helt ud af en tangent. 

3. Min mand tog med til scanninger og fødselsforberedelse. Han involverede sig vel i øvrigt ved at vise interesse for kroppens forandring, men jeg forventede ikke, han havde helt styr på ugerne, fx. Jeg havde ikke behov for at blive passet og plejet - var sund og rask og ubesværet. 

Anmeld Citér

9. maj 2016

Doubleup

Anonym skriver:

Min kæreste er den mest omsorgsfulde og bekymrede mand jeg nogensinde har oplevet efter jeg er blevet gravid, han var det også meget før men det er steget et lille tak. Det er lige før han lægger tæpper ud der hvor jeg går. 

Han har taget en øl med nogle familiemedlemmer når der har været sammenkomst og det er fint. Han ryger ikke, ingen af os gør. :-)

Anmeld Citér

9. maj 2016

Miti's mama

Anonym skriver:

1. Min mand hverken ryger eller drikker... så den var nem nok  Men jeg kunne godt blive skinsyg når han spiste et stort stykke sushi, selv og jeg prøvede at holde det for mig selv - Så han gjorde det lidt i smug 

2. Første gang det skete var vi begge helt forvirrede over hvad der skete. Derefter spurgte han hvis jeg havde et udbrud om jeg havde det ok, og så genkendte jeg det selv med det samme, så det blev ikke et problem derefter.

3. Jeg var fuldtidsstuderende og havde studiearbejde ved siden af helt op til et par dage før fødsel, og han tog sig af alt i huset mht til madlavning, tøjvask og rengøring. Derudover bar han stort set alt da vi flyttede, som var lige efter vi fandt ud af at jeg var gravid. Jeg spurgte ham ikke, han tilbød og vi lavede en plan sammen. Til gengæld tog jeg mig af huset efter jeg havde født og var kommet mig, mens han havde fuldtidsarbejde. Det handler om at være et team og tage en større del når der er brug for det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.