Jeg har et lager af forskellige grøntsager, der varierer alt efter årstid og som jeg kombinerer på kryds og led.
Om vinteren er min absolutte ynglingssalat med hakket, frisk grønkål, æble,kakifrugt,granatæble eller pære, puck feta (og kun lige nøjagtig den feta) valnødder, olivenolie, citron og friskkværnet peber - evt. et drys hamp.
Ellers revet knoldselleri, gulerod og æble med citron.
Lige nu har vi i køkkenet: spidskål,rødkål (for den smukke farve) frisk spinat, grønne asparges, feldtsalat, avocado, radiser, agurk, peberfrugt, tomater, forårsløg, squash, blåbær (også for den smukke farve) edammebønner, grønne bønner, ærter, majskolber, broccoli, citron (altid citron til alle salater) Vi har også altid feta, kikærter, kidneybønner og sorte bønner på dåse stående, som mætter godt. Drys har vi i form af chiafrø, saltede græskarkerner, hampefrø, hørfrø, valnødder, hasselnødder eller mandler.
Nogle gange blander jeg alt muligt sammen, eller i små skåle så vi selv kan blande, som vi har lyst. Nogle gange er det en enkelt salat af spidskål, mormordressing og hasselnødder.
Hos os er salaten den største del af måltidet, og så spæder vi op med et stykke kylling eller laks og pasta/ris ved siden af til børnene.
Jeg spiser ret meget med alle sanser, så jeg blander meget efter farver. Fx grøn spinat - rød peberfrugt, lilla rødkål - gule majs. Det betyder af en eller anden grund meget for mig.