Nakedasja skriver:
Hej jeg har lige taget en test her til morgen, som viste sig at være positiv
Nu kommer så mine spørgsmål..
1. Jeg har nogle smerter som minder om menstrations smerter .. Nogle der ved hvorfor?
2. Jeg har flyttet i weekenden og båret på tunge ting og det er jo vidst ikke så godt når man er i starten af graviditeten? - Hvad så nu? Mon graviditeten er "ødelagt" eller?
3. og da det egentlig ikke var planen med baby nu, så har jeg også haft drukket rødvin .. 1 - 2 glas nogle gange om ugen.. Har det noget at sige? - hvis ja, hvad?
4. Og hvor sikker er sådan en test mon på nuværende tidspunkt? (Skulle ha haft menses søndag)
håber nogen kan hjælpe mig med alle mine mange spørgsmål
1. Jeg har nogle smerter som minder om menstrations smerter .. Nogle der ved hvorfor?
det er helt normalt. Grunden er ømhed pga at livmoderen vokser, og det hele giver sig.
2. Jeg har flyttet i weekenden og båret på tunge ting og det er jo vidst ikke så godt når man er i starten af graviditeten? - Hvad så nu? Mon graviditeten er "ødelagt" eller?
nej, det sker der ikke noget ved. Det er først omkring uge 12-13 at livmoderen begynder at vokse ud af bækkenet så embryo/foster er ret godt beskyttet
3. og da det egentlig ikke var planen med baby nu, så har jeg også haft drukket rødvin .. 1 - 2 glas nogle gange om ugen.. Har det noget at sige? - hvis ja, hvad?
det sker der ikke noget ved. Du har ikke gjort skade. Indtil uge 8+ lever embryo/foster af blommesækken, først derefter begynder næringen at komme fra moderkagen
4. Og hvor sikker er sådan en test mon på nuværende tidspunkt? (Skulle ha haft menses søndag)
men test er rimelig sikker hvis den er aflæst inden for tid, da den måler hcg i urinen. Det er kun i tilfælde af fertilitets behandling hvor man har fået ægløsende sprøjte som feks ovitrelle eller pregnyl at den kan vise falsk positiv. Dog kan man risikere en biokemisk (indtil uge 6) eller en spontan abort. Risikoen er højest i de første 3 mdr (til ca uge 12+) men den mest kristiske tid er indtil ca uge 8, hvor de fleste organer er dannet og bla hjertet er begyndt at stå, da det som regel er een process der går galt, når først hjertet slår falder risikoen meget, og igen yderligere når man når ca uge 12, hvor stort set alt er dannet, og barnet derfra skal modne (især lungerne) og vokse
men alt skal nok gå
stort tillykke med den lille spire