Først er stort kram. Aner ikke om mine ord kan hjælpe, men nu får du dem alligevel. For det første du kan klare det, du er midt i en kæmpe rutsjebanetur og en gang imellem kan du overskue det hele men kun for et splitsekund for så går det ned af i stor hast og så skal du kravle op igen. Frygten for gentagelse er der hele tiden og ja så bliver du endda minder om hver dag hvorfor du mistede Isaac.
Da jeg ventede Liam var det ikke en gang frygt for det skete igen, for det skete igen. Der var ikke hvis men når.... Og det store spørgsmål var egentlig bare hvorfor og hvordan, havde en tjekliste: dø af... Og så kunne jeg i forløbet sætte flere og flere hak, ikke graviditet uden for livmoder, ikke død ved NF, manglede ikke hjernen... Og så var der den gode der fik hak med det samme, dør ikke fordi kejsersnit arret går op for har ikke fået kejsersnit.
Jeg var dybt misundelig (og er det nok stadig) på de der kan have en graviditet og glæde sig, have en graviditet og skrive terminsdagen ind i kalenderen, være gravid og kunne købe baby tøj uden at tænke; hvad gør jeg med tøjet når han dør. De der ikke har købt et sæt til kisten og et sæt til at komme hjem fra hospitalet bare for at være sikker, de der ikke skynder sig ned og navngiver så man er sikker på baby har fået navn når det dør osv.
Jeg fandt dog ud af jeg kunne en ting, jeg kunne glædes en dag af gangen, jeg kunne vågne om morgenen og lægge hånden på maven og kræve af mig selv jeg kunne sige: jeg er gravid i dag hele ind til i aften og glædes.
til sidst nåede jeg til at kunne være gravid en uge af gangen og til aller sidst igen kun en dag af gangen.
Anmeld
Citér