Så har min årlige efterårshoste sat sig, men jeg synes godt nok den er lidt værre i år end den plejer.
Er der ikke nogen der ligger inde med et par gode råd?
Det er en irriterende tør hoste som jeg nu har haft i ca. 2 uger og som jeg - ifølge min erfaring - har glæde af i ca. 3-4 uger endnu....
Hostesaft eller romtoddy - eller noget helt andet???
Hvis det er en tør hoste du har må du ikke tage medicin der er slimløsende, da det vil gøre din tørre hoste endnu værre.
Der findes desværre ikke meget i håndkøb mod tør hoste. Men der er;
Noskapin - tabletter. Dokumenteret effekt. Kan bruges under graviditet.
Benylan hostesaft, der smager af syntetisk jordbær og er tykflydende og klamt. Den dokumenterede virkning udebliver dog og man mener den lettere sløvende effekt er det som beroligere hosterefleksen.
Ellers Kodimagnyl. Jeg ved det er mod smerter, men der er også kodein i og kodein har også hostestillende effekt.
Bliver ofte udskrevet til patienter med tørhoste. (Kodein altså. Ikke kodimagnyl)
Ellers prøv din læge om du kan få noget Pectyl. Det er noget der batter mod tør hoste. Der er opium i, så det virker sløvende, men det er effektivt.

Lig højt med hovedet om natten og drik ellers noget kamillethe. Det virker også beroligende på hosterefleksen.
Nu ved jeg så ikke om du er gravid og det skal der selvføgelig også tages højde for.
God bedring.
Anmeld