Nipt test

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.510 visninger
13 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. april 2016

Anonym trådstarter

Jeg har i dag været til nakkefoldsscanning og fik desværre ikke den bedste risiko vurdering. Jeg har fået taget en blodprøve til en nipt test der skal kunne vise om barnet fejler noget. Hun sagde at der ville gå op til 10 hverdage inden jeg får svar. Jeg synes det er lang tid og er vildt nervøs. 

Er der nogen der har fået lavet den nipt test som kan fortælle hvor hurtigt i fik svar? Og var testen positiv eller negativ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg har i dag været til nakkefoldsscanning og fik desværre ikke den bedste risiko vurdering. Jeg har fået taget en blodprøve til en nipt test der skal kunne vise om barnet fejler noget. Hun sagde at der ville gå op til 10 hverdage inden jeg får svar. Jeg synes det er lang tid og er vildt nervøs. 

Er der nogen der har fået lavet den nipt test som kan fortælle hvor hurtigt i fik svar? Og var testen positiv eller negativ? 

Her ringede de efter et par dage ... Desværre kun for at sige at min blodprøve var blevet væk ... 

Fik taget en ny dagen efter og fik svar efter 8 dage 

Den var negativ - dvs ingen kromosom fejl 

Er du i mellem risiko ?  

Vi tog det ikke så tungt, for da vi fik vores store pige var der kun høj og lav/ingen risiko .. dvs de har i mellemtiden opfundet en kategori mere fordi teknologien er udviklet - men ikke fordi risikoen er større ... Så ved første graviditet havde jeg sikkert samme tal eller ca - men dengang gjorde man bare ikke mere end at meddele at der var lsv eller ingen risiko  

Anmeld Citér

20. april 2016

Carina:-)

Jeg fik den i den sidste graviditet

Og fik svar efter 1 uge - 

Var ikke nervøs for vidste fra skanningen at nakkefolden var tynd og fin og at det var min alder der trak tallet ned .

Men for en sikkerhedsskyld som overlægen sagde.

Svaret var som forventet negativt altså ingen kromosonfejl og en lille dreng :)

De skanner hele fostret igennem når tallet er dårligt og tit ser de "fejlen" hvis der altså er en . De er knalddygtige til at skanne i dag og ved hvad de skal kigge efter ve d diverse kromosonfejl der så prøv at trække vejret ned i maven  og sig til dig selv at de trods alt ikke har set noget skidt ved skanningen . Selv om jeg godt ved det er svært - 

Anmeld Citér

20. april 2016

Anonym trådstarter

Jeg er i mellemgruppen. Jeg ønskede ikke at vide tallet da jeg var bange for at blive mere nervøs. 

Men nakkefolden var tynd og jeg er er midt i tyverne, så det er blodprøven der trækker det ned. Det ramte mig bare lidt hårdt at der ligefrem skal en blodprøve til for at se om den fejler noget. 

Men det er dejligt at læse at jeres er sunde og raske - det gør mig mere rolig

Anmeld Citér

21. april 2016

Cassandra

Hejsa

Jeg fik dårlig risikovurdering ved NF - 1:85 trisomi 18. Fik tilbudt nipt og fik den taget d. 5. April og i dag kom svaret med posten�� 12 dages venten (et sandt helvede) - men gudskelov kom der et godt svar retur 

Anmeld Citér

21. april 2016

Anonym trådstarter

Cassandra skriver:

Hejsa

Jeg fik dårlig risikovurdering ved NF - 1:85 trisomi 18. Fik tilbudt nipt og fik den taget d. 5. April og i dag kom svaret med posten�� 12 dages venten (et sandt helvede) - men gudskelov kom der et godt svar retur 

Hvor dejligt - så er det jo næsten ventetiden værd 

Anmeld Citér

22. april 2016

Cassandra

Ja De første 6 hverdage var nemmest - de sidste 6 var et mareridt Det der hjalp mig var at arbejde...arbejde....arbejde - det tog det værste

Anmeld Citér

11. oktober 2016

Cassandra

Cassandra skriver:

Hejsa

Update# 

Selvom nipt viste at der ikke var øget risiko for de tre hyppige trisomier: 13, 18 og 21 - så var der noget galt og vores pige blev dødfødt den 13. juli 2016. Vi ved endnu ikke hvad der helt præcist har været galt, men det udslag NF - var begrundet nok, men bare ikke i henhold til trisomi 18. Hun var en rigtig fin lille pige vi fik, men vi skulle ikke have hende med hjem.

- hvis vi havde valgt moderkagebiopsien, ja, så havde de kunnet finde abnormaliten, men så skulle vi have taget beslutningen om at få hende fjernet i 22 uge og det havde altså ikke været nemt. Derfor fortryder vi ikke vores valg af nipt testen i stedet for moderkagebiopsien! 

Anmeld Citér

11. oktober 2016

Tascha26

Cassandra skriver:

Update# 

Selvom nipt viste at der ikke var øget risiko for de tre hyppige trisomier: 13, 18 og 21 - så var der noget galt og vores pige blev dødfødt den 13. juli 2016. Vi ved endnu ikke hvad der helt præcist har været galt, men det udslag NF - var begrundet nok, men bare ikke i henhold til trisomi 18. Hun var en rigtig fin lille pige vi fik, men vi skulle ikke have hende med hjem.

- hvis vi havde valgt moderkagebiopsien, ja, så havde de kunnet finde abnormaliten, men så skulle vi have taget beslutningen om at få hende fjernet i 22 uge og det havde altså ikke været nemt. Derfor fortryder vi ikke vores valg af nipt testen i stedet for moderkagebiopsien! 

Hold da op.. må ha været rigtig hårdt krammer herfra! Må man spørge hvor langt du var da hun blev født?

Anmeld Citér

11. oktober 2016

Cassandra

Takker  Jeg var i uge 28+2 (mandag d.11 juli) da de ikke kunne finde hjertelyd længere og hun blev født onsdag d. 13 juli. Hun har efter lægernes vurdering været død i en uge - jeg havde en anelse at noget var galt, men turde ikke kontakte min jordemoder - lige nu venter vi svar fra obduktionen og opfølgningssamtale

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.