Følelsesmæssigt umoden dreng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.456 visninger
11 svar
1 synes godt om
18. april 2016

mulo

Hej alle,

 

jeg har en søn på 5 år (december 2010) som har det meget svært i visse situationer - især i børnehaven. Han er en utroligt intelligent og kærlig dreng, han er også meget vellidt af alle de andre børn i børnehaven, han er glad, sjov og livlig og har et godt forhold og en stærk tilknytning til os, lillebror og resten af familien. Men i børnehaven bliver han hurtigt ulykkelig, især i situationer hvor der stilles krav til ham. Hver dag når jeg henter ham får jeg at vide at han har været ked af det, og det kan være små ting der skubber ham ud over kanten - eksempelvis at rydde op eller skulle tage termobukser på. Han har svært ved at forstå, hvorfor tingene ikke kan gå efter hans hovede. Herhjemme oplever vi ikke de samme problemer - han hører (for det meste) pænt efter og gør som der bliver sagt, omend med lidt brok, men han gør det. Han sætter sig aldrig til at hyle og skrige som han gør i børnehaven. De mener han er følelsesmæssigt umoden, men samtidig har jeg en fornemmelse af af de bare ikke ved hvordan de skal tackle ham. 

 

Her 1. maj starter han i førskole. Han kommer jo til at være en af de yngste - men han er uden tvivl skoleparat. Han er så intelligent og klog, men min frygt er at han kommer til at falde bagud på det sociale - der er sgu da ingen børn der gider lege med klassens hyleunge. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg synes det er svært og bemærkelsesværdigt at der er SÅ stor forskel på hans ageren i børnehaven og hjemmet. Jeg har ikke et indtryk af, at han er en dreng der har det svært, men i sagens natur går det mig på, og gør mig ked af det, når jeg gang på gang får at vide, at han har haft en dårlig dag.

 

Jeg vil meget gerne høre fra andre som har haft/har børn i samme situation, og hvad jeg kan gøre for at hjælpe min søn til en bedre hverdag. Der er kun halvanden uge til han starter førskole, og min forhåbning er, at de mere frie rammer i førskolen kan hjælpe ham og give ham lov til at være mere selvstændig. Han VIL gerne selv bestemme, han forstår eksempelvis ikke hvorfor han i børnehaven SKAL på legepladsen hvis han ikke har lyst - hvilket jeg jo som forælder sagtens kan sætte mig ind i, men det er svært at forklare en 5-årig at i børnehaven er der nogle strukturer som han skal følge. I fritteren får de lidt mere løse tøjler og jeg håber, at den større "frihed" kan hjælpe ham på vej 

 

Hvis jeres situation minder om vores vil jeg gerne høre fra jer, for jeg er så ked af det og bange på min søns vegne for, at han ender med at være den der trælse dreng der altid skaber sig, som ingen gider lege med 

 

vh. Louise

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2016

FruHolm <3

mulo skriver:

Hej alle,

 

jeg har en søn på 5 år (december 2010) som har det meget svært i visse situationer - især i børnehaven. Han er en utroligt intelligent og kærlig dreng, han er også meget vellidt af alle de andre børn i børnehaven, han er glad, sjov og livlig og har et godt forhold og en stærk tilknytning til os, lillebror og resten af familien. Men i børnehaven bliver han hurtigt ulykkelig, især i situationer hvor der stilles krav til ham. Hver dag når jeg henter ham får jeg at vide at han har været ked af det, og det kan være små ting der skubber ham ud over kanten - eksempelvis at rydde op eller skulle tage termobukser på. Han har svært ved at forstå, hvorfor tingene ikke kan gå efter hans hovede. Herhjemme oplever vi ikke de samme problemer - han hører (for det meste) pænt efter og gør som der bliver sagt, omend med lidt brok, men han gør det. Han sætter sig aldrig til at hyle og skrige som han gør i børnehaven. De mener han er følelsesmæssigt umoden, men samtidig har jeg en fornemmelse af af de bare ikke ved hvordan de skal tackle ham. 

 

Her 1. maj starter han i førskole. Han kommer jo til at være en af de yngste - men han er uden tvivl skoleparat. Han er så intelligent og klog, men min frygt er at han kommer til at falde bagud på det sociale - der er sgu da ingen børn der gider lege med klassens hyleunge. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg synes det er svært og bemærkelsesværdigt at der er SÅ stor forskel på hans ageren i børnehaven og hjemmet. Jeg har ikke et indtryk af, at han er en dreng der har det svært, men i sagens natur går det mig på, og gør mig ked af det, når jeg gang på gang får at vide, at han har haft en dårlig dag.

 

Jeg vil meget gerne høre fra andre som har haft/har børn i samme situation, og hvad jeg kan gøre for at hjælpe min søn til en bedre hverdag. Der er kun halvanden uge til han starter førskole, og min forhåbning er, at de mere frie rammer i førskolen kan hjælpe ham og give ham lov til at være mere selvstændig. Han VIL gerne selv bestemme, han forstår eksempelvis ikke hvorfor han i børnehaven SKAL på legepladsen hvis han ikke har lyst - hvilket jeg jo som forælder sagtens kan sætte mig ind i, men det er svært at forklare en 5-årig at i børnehaven er der nogle strukturer som han skal følge. I fritteren får de lidt mere løse tøjler og jeg håber, at den større "frihed" kan hjælpe ham på vej 

 

Hvis jeres situation minder om vores vil jeg gerne høre fra jer, for jeg er så ked af det og bange på min søns vegne for, at han ender med at være den der trælse dreng der altid skaber sig, som ingen gider lege med 

 

vh. Louise



Hej

det minder faktisk meget om min søn , han er også fra dec 2010 , 

han har lige været igennem psykolog undersøgelse , han er vildt klog og intelligent , på det punkt er han klar til at komme i skole og han skulle også starte til August, men han har svært ved kravsituationer , han skal forberedes hvis der sker ændringer , og forberedes hjemmefra hvis de skal på tur osv , 

i børnehaven har han en pausestol da han hurtigt bliver utålmodig og har svært ved at sidde stille og koncentrere sig osv da han nem bliver forstyrret af hvad de andre laver ,

 

vi har i sidste uge valgt at søge skoleudsættelse i samarbejde med ppr og børnehave , og da vi flytter til en anden by til sommer (vi har fundet en skole med plads til at ha er sig selv og det faktum de skal kunne rumme han ikk kan sidde stille , har brug for guidning osv) så han skifter børnehave til August og de er forberedt på at skulle arbejde videre , 

han har ikk ADHD men han har indtil videre haft stor gavn af adhd redskaber som piktogrammer da han så kan være selvstændig og selv se hvad han skal ☺️

 

 

Anmeld Citér

19. april 2016

Monski

Min søn er fra december 2009 og startede i før skole 1 februar sidste år. 

Han var en helt normal, men meget stille dreng. Vi var ikke i tvivl om han skulle afsted. 

Før skole og selve skolestart gik super fint og det viste sig hurtigt han lå fremme fagligt dog kom der flere og flere udfordringer på det sociale og til sidst blev det så slemt vi slet ikke kunne kende vores dreng længere. Han er nu gået om og går i før skole igen og det er uden tvivl den bedste beslutning vi har taget! 

- jeg synes bestemt det er værd for jer at overveje et år mere i børnehave. Specielt når du fortæller hvordan han reagere når der bliver sat krav. Der bliver i langt langt højere grad sat krav til et skolebarn i forhold til et børnehavebarn og der er ikke ligeså mange voksne til at holde fokus til det enkelte barn. Han lyder som en dreng (der ligesom min egen) har brug for at være 100% barn lidt endnu

Anmeld Citér

19. april 2016

mulo

Monski skriver:

Min søn er fra december 2009 og startede i før skole 1 februar sidste år. 

Han var en helt normal, men meget stille dreng. Vi var ikke i tvivl om han skulle afsted. 

Før skole og selve skolestart gik super fint og det viste sig hurtigt han lå fremme fagligt dog kom der flere og flere udfordringer på det sociale og til sidst blev det så slemt vi slet ikke kunne kende vores dreng længere. Han er nu gået om og går i før skole igen og det er uden tvivl den bedste beslutning vi har taget! 

- jeg synes bestemt det er værd for jer at overveje et år mere i børnehave. Specielt når du fortæller hvordan han reagere når der bliver sat krav. Der bliver i langt langt højere grad sat krav til et skolebarn i forhold til et børnehavebarn og der er ikke ligeså mange voksne til at holde fokus til det enkelte barn. Han lyder som en dreng (der ligesom min egen) har brug for at være 100% barn lidt endnu



Et år mere i børnehave er slet ikke på tale - hverken hos mig, pædagoger eller skole. Han kommer til at kede sig ihjel hvis han skal være i børnehaven meget længere - han er langt foran de andre på det intelligensmæssige. 

 

Han kan sagtens finde ud af struktur, og det er heller ikke hver gang der bliver sat krav til ham at han reagerer som han gør - kun hvis det er noget han slet ikke har lyst til. 

Anmeld Citér

19. april 2016

mulo

Monski skriver:

Min søn er fra december 2009 og startede i før skole 1 februar sidste år. 

Han var en helt normal, men meget stille dreng. Vi var ikke i tvivl om han skulle afsted. 

Før skole og selve skolestart gik super fint og det viste sig hurtigt han lå fremme fagligt dog kom der flere og flere udfordringer på det sociale og til sidst blev det så slemt vi slet ikke kunne kende vores dreng længere. Han er nu gået om og går i før skole igen og det er uden tvivl den bedste beslutning vi har taget! 

- jeg synes bestemt det er værd for jer at overveje et år mere i børnehave. Specielt når du fortæller hvordan han reagere når der bliver sat krav. Der bliver i langt langt højere grad sat krav til et skolebarn i forhold til et børnehavebarn og der er ikke ligeså mange voksne til at holde fokus til det enkelte barn. Han lyder som en dreng (der ligesom min egen) har brug for at være 100% barn lidt endnu



Et år mere i børnehave er slet ikke på tale - hverken hos mig, pædagoger eller skole. Han kommer til at kede sig ihjel hvis han skal være i børnehaven meget længere - han er langt foran de andre på det intelligensmæssige. 

 

Han kan sagtens finde ud af struktur, og det er heller ikke hver gang der bliver sat krav til ham at han reagerer som han gør - kun hvis det er noget han slet ikke har lyst til. 

Anmeld Citér

19. april 2016

mulo

MinBabyOscar <3 skriver:



Hej

det minder faktisk meget om min søn , han er også fra dec 2010 , 

han har lige været igennem psykolog undersøgelse , han er vildt klog og intelligent , på det punkt er han klar til at komme i skole og han skulle også starte til August, men han har svært ved kravsituationer , han skal forberedes hvis der sker ændringer , og forberedes hjemmefra hvis de skal på tur osv , 

i børnehaven har han en pausestol da han hurtigt bliver utålmodig og har svært ved at sidde stille og koncentrere sig osv da han nem bliver forstyrret af hvad de andre laver ,

 

vi har i sidste uge valgt at søge skoleudsættelse i samarbejde med ppr og børnehave , og da vi flytter til en anden by til sommer (vi har fundet en skole med plads til at ha er sig selv og det faktum de skal kunne rumme han ikk kan sidde stille , har brug for guidning osv) så han skifter børnehave til August og de er forberedt på at skulle arbejde videre , 

han har ikk ADHD men han har indtil videre haft stor gavn af adhd redskaber som piktogrammer da han så kan være selvstændig og selv se hvad han skal ☺️

 

 



Han kan sagtens finde ud af struktur, herhjemme er der ingen ballade og det er der i og for sig heller ikke i børnehaven. Han ved hvordan dagen forløber, han ved at han skal ud på legepladsen, spise middagsmad, tage tøj på etc. - han kender rutinen og kan sagtens følge rutiner, han har aldrig haft decideret behov for, at vide i forvejen hvad han skal på en given dag. Der kommer bare en eller anden reaktion når tingene ikke går efter hans hovede. 

Anmeld Citér

19. april 2016

mulo

Han glæder sig også meget til at skulle i førskole  Så tror ikke han har behov for at være barn, jeg tror han har behov for selvstændighed. Det får han ikke i børnehaven - de må jo intet bestemme selv 

Anmeld Citér

19. april 2016

lineog4

Ærligt - selvstændighed er da meget mindre i skolen, en skoledag fra 8 - 14 hvor de voksne så og sige bestemmer alt og man hver dag oplever ting man ikke har lyst til men man bare skal. 

Skoleparathed bliver desværre ofte forstået som værende lig de boglige/intellektuelle evner, men selv en med Einsteins format vil falde igennem hvis han/hun ikke er parat til det sociale og til den voksenstyrede virkelighed e præsenteres for i skolen. 

Min dreng er fra slut oktober 2007, han var ikke som du beskriver men han var klart umoden i forhold til de drenge der var fra oktober 2006. Han var intellektuel langt fremme, han keder sig stadig bravt i skolen når det kommer til matematik mm. Men det er først nu i slutningen af 2. Klasse jeg vil sige han er ved at udligne med de andre på modenhed. Jeg er så ked af der ikke i børnehaven var en gruppe af ventebørn så vi havde ventet. Ja han havde kedet sig intellektuelt men det kan jeg jo stimulere, men han havde fået lov at få et år til at styrke sig selv. Skal lige siges han problem nærmest var det modsatte, han turde ikke sige fra, han blev utrolig bange og ked af det ved irettesættelse men sagde det ikke og græd aldrig, han forstod ikke det sociale spil så han tit følte sig drillet eller løbet fra. 

Kun baseret på din beskrivelse lyder din søn som en der sagtens kunne klare at vente et år. Men det er jo alene på din beskrivelse og måske vil han blomstre i det meget styrede miljø skolen er.

Anmeld Citér

19. april 2016

FruHolm <3

mulo skriver:



Han kan sagtens finde ud af struktur, herhjemme er der ingen ballade og det er der i og for sig heller ikke i børnehaven. Han ved hvordan dagen forløber, han ved at han skal ud på legepladsen, spise middagsmad, tage tøj på etc. - han kender rutinen og kan sagtens følge rutiner, han har aldrig haft decideret behov for, at vide i forvejen hvad han skal på en given dag. Der kommer bare en eller anden reaktion når tingene ikke går efter hans hovede. 



Det kan min søn også sagtens , men så snart kravsituationerne kommer i jørnehaven bliver det svært for ham , det er der det hjælper at forberede ham så han lige få lidt tid til at blive fæedig med det han nu er igang med osv, ☺️

 

Anmeld Citér

19. april 2016

mulo

lineog4 skriver:

Ærligt - selvstændighed er da meget mindre i skolen, en skoledag fra 8 - 14 hvor de voksne så og sige bestemmer alt og man hver dag oplever ting man ikke har lyst til men man bare skal. 

Skoleparathed bliver desværre ofte forstået som værende lig de boglige/intellektuelle evner, men selv en med Einsteins format vil falde igennem hvis han/hun ikke er parat til det sociale og til den voksenstyrede virkelighed e præsenteres for i skolen. 

Min dreng er fra slut oktober 2007, han var ikke som du beskriver men han var klart umoden i forhold til de drenge der var fra oktober 2006. Han var intellektuel langt fremme, han keder sig stadig bravt i skolen når det kommer til matematik mm. Men det er først nu i slutningen af 2. Klasse jeg vil sige han er ved at udligne med de andre på modenhed. Jeg er så ked af der ikke i børnehaven var en gruppe af ventebørn så vi havde ventet. Ja han havde kedet sig intellektuelt men det kan jeg jo stimulere, men han havde fået lov at få et år til at styrke sig selv. Skal lige siges han problem nærmest var det modsatte, han turde ikke sige fra, han blev utrolig bange og ked af det ved irettesættelse men sagde det ikke og græd aldrig, han forstod ikke det sociale spil så han tit følte sig drillet eller løbet fra. 

Kun baseret på din beskrivelse lyder din søn som en der sagtens kunne klare at vente et år. Men det er jo alene på din beskrivelse og måske vil han blomstre i det meget styrede miljø skolen er.



Nu snakker jeg altså også om førskole - at der er meget frihed der, kontra børnehave. Der må de gå ud og ind fra legepladsen som de vil, de må spise når de vil etc. Der skal han trods alt gå 3 måneder inden skolestart, så jeg håber han kan få noget ro på inden den rigtige skole begynder - og bruge det som er slags springbræt. Hverken børnehave eller førskolelærerne har nævnt noget om udsat skolestart, han er vurderet meget parat :-) Det er KUN på den følelsesmæssige del at han er umoden :-) Så håber han kan tage et spring i løbet af sommeren 

 

Men nu var det heller ikke udsat skolegang jeg spurgte om erfaringer med, jeg søgte folk der har haft børn i samme situation som min, og hvordan de tacklede det og hvordan barnet udviklede sig efterfølgende (om det bare var en fase etc) 

 

 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.