mulo skriver:
Hej alle,
jeg har en søn på 5 år (december 2010) som har det meget svært i visse situationer - især i børnehaven. Han er en utroligt intelligent og kærlig dreng, han er også meget vellidt af alle de andre børn i børnehaven, han er glad, sjov og livlig og har et godt forhold og en stærk tilknytning til os, lillebror og resten af familien. Men i børnehaven bliver han hurtigt ulykkelig, især i situationer hvor der stilles krav til ham. Hver dag når jeg henter ham får jeg at vide at han har været ked af det, og det kan være små ting der skubber ham ud over kanten - eksempelvis at rydde op eller skulle tage termobukser på. Han har svært ved at forstå, hvorfor tingene ikke kan gå efter hans hovede. Herhjemme oplever vi ikke de samme problemer - han hører (for det meste) pænt efter og gør som der bliver sagt, omend med lidt brok, men han gør det. Han sætter sig aldrig til at hyle og skrige som han gør i børnehaven. De mener han er følelsesmæssigt umoden, men samtidig har jeg en fornemmelse af af de bare ikke ved hvordan de skal tackle ham.
Her 1. maj starter han i førskole. Han kommer jo til at være en af de yngste - men han er uden tvivl skoleparat. Han er så intelligent og klog, men min frygt er at han kommer til at falde bagud på det sociale - der er sgu da ingen børn der gider lege med klassens hyleunge. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg synes det er svært og bemærkelsesværdigt at der er SÅ stor forskel på hans ageren i børnehaven og hjemmet. Jeg har ikke et indtryk af, at han er en dreng der har det svært, men i sagens natur går det mig på, og gør mig ked af det, når jeg gang på gang får at vide, at han har haft en dårlig dag.
Jeg vil meget gerne høre fra andre som har haft/har børn i samme situation, og hvad jeg kan gøre for at hjælpe min søn til en bedre hverdag. Der er kun halvanden uge til han starter førskole, og min forhåbning er, at de mere frie rammer i førskolen kan hjælpe ham og give ham lov til at være mere selvstændig. Han VIL gerne selv bestemme, han forstår eksempelvis ikke hvorfor han i børnehaven SKAL på legepladsen hvis han ikke har lyst - hvilket jeg jo som forælder sagtens kan sætte mig ind i, men det er svært at forklare en 5-årig at i børnehaven er der nogle strukturer som han skal følge. I fritteren får de lidt mere løse tøjler og jeg håber, at den større "frihed" kan hjælpe ham på vej
Hvis jeres situation minder om vores vil jeg gerne høre fra jer, for jeg er så ked af det og bange på min søns vegne for, at han ender med at være den der trælse dreng der altid skaber sig, som ingen gider lege med
vh. Louise
Hej
det minder faktisk meget om min søn , han er også fra dec 2010 ,
han har lige været igennem psykolog undersøgelse , han er vildt klog og intelligent , på det punkt er han klar til at komme i skole og han skulle også starte til August, men han har svært ved kravsituationer , han skal forberedes hvis der sker ændringer , og forberedes hjemmefra hvis de skal på tur osv ,
i børnehaven har han en pausestol da han hurtigt bliver utålmodig og har svært ved at sidde stille og koncentrere sig osv da han nem bliver forstyrret af hvad de andre laver ,
vi har i sidste uge valgt at søge skoleudsættelse i samarbejde med ppr og børnehave , og da vi flytter til en anden by til sommer (vi har fundet en skole med plads til at ha er sig selv og det faktum de skal kunne rumme han ikk kan sidde stille , har brug for guidning osv) så han skifter børnehave til August og de er forberedt på at skulle arbejde videre ,
han har ikk ADHD men han har indtil videre haft stor gavn af adhd redskaber som piktogrammer da han så kan være selvstændig og selv se hvad han skal ☺️