"Anarkisten" skriver:
Øv....hvor er jeg bare rigtig træt af, at skælde ud. Hader, at jeg ikke kan finde en anden måde at løse konflikterne på, end at skælde ud og true min ældste søn på 6.
Med trusler forståes, "hvis ikke du går ind og får nattøj på NU, så er der ingen Disney" eller "hvis ikke du spiser din mad, så kommer du sulten i seng. Der er ikke banan senere" osv osv.
Idag har jeg hentet begge drenge hos mormor og morfar. Far blev hjemme og arbejde, så vi skulle spise aftensmad hos mine forældre. Drengene har været hos dem i weekenden og min mor siger det er gået fint. Lige så snart jeg viser mig på matriklen, så går det op i hat og briller. Den lille kalder "moar" hele tiden og er meget anhængen (hvilket er helt ok og forståeligt, for han har jo savnet sin mor) og den stor laver ballade. Driller lillebror, hører ikke efter, slår/sparker ud efter lillebror og til sidst også mig. Det endte med at mormor også fik nok og tog fat i hans arm og sagde, det ikke var ok.
Skal lige sige, at han på ingen måder slår hårdt eller gør det ofte, så det er ikke dét der problemet. Problemet er, at jeg virkelig har brug for nogle tips, gode råd, erfaringer med hvad man gør med sådan en ung mand.
Hvordan undgår man at skælde ud og skade selvværdet?
Min første tanke var, at han var jaloux pålillebror fordi han netop hænger på dig med moar-moar-moar attituden.
Dårlig opførsel giver opmærksomhed. Omend af den dårlige slags.. Men alligevel..
Det er svært sige hvad der ellers er i jeres hverdag.
Én ting er sikkert - generer det dig - så er det dit job at ændre det.
Men i stedet for trusler, for modstand avler modstand, så sig noget i retning af: "Jeg forstår godt at du ikke har lyst til at spise lige nu, men med al det fart du har på i løbet af dagen. Så er det vigtigt man spiser."
Min datter er lige blevet5. Vi havde også en periode hvor jeg syntes det var hat og briller. Jeg vendte kikkerten indad, og hun kopierede jo bare mig selv og min attitude overfor hende.. Ups.. vi gik over til at forklare hvorfor - på børneniveau - og det går jo bare meget lettere. Hun VIL jo gerne forstå hvorfor det fx. er vigtigt at spise. Eller hvorfor det man lige skal tage de sko på. Eller hvorfor vi siger "lad være med.."
I hysteriske situationer så tilbyder vi et knus og bagefter en snak. Det er svært at være sure når man krammer hinanden..