Mor, hvordan får man børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. april 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hvor gamle har dine børn været på det tidspunkt? Synes altså det kan virke voldsomt for en 5 årig at skulle forholde sig til at far putter tissemanden ind i mors tissekone. For hvordan forklarer man lige, hvorfor far og mor gør det? 

Kan også godt se, at det kan være uhensigtsmæssigt at finde på alt muligt fiktivt. Men kunne godt tænke mig en nemmere forklaring lige i et par år endnu, hvis det kan lade sig gøre. 

Lige om lidt kommer hun hjem fra børnehave og har hørt de andre fortælle om at bolle, måske i meget malende beskrivelser. Det er ikke en viden, du kan forvente at forholde hende i op til flere år. Så ville jeg da foretrække at være på forkant og give hende en enkel forklaring. Der er så mange fine bøger om emnet, når du nu synes, det er svært at fortælle om. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Hvor gamle har dine børn været på det tidspunkt? Synes altså det kan virke voldsomt for en 5 årig at skulle forholde sig til at far putter tissemanden ind i mors tissekone. For hvordan forklarer man lige, hvorfor far og mor gør det? 

Kan også godt se, at det kan være uhensigtsmæssigt at finde på alt muligt fiktivt. Men kunne godt tænke mig en nemmere forklaring lige i et par år endnu, hvis det kan lade sig gøre. 

Forklaringen er netop for at lave en baby. 

Men Anna Louise Stevnhøj har skrevet en bog målrettet til forældre, hvor der er mange eksempler i. Prøv at låne den på biblioteket - den er let læselig og god 

Anmeld Citér

14. april 2016

Anonym

Jeg hørte en meget sød forklaring fra en pige på 5 år der skulle være storesøster...

Hun sagde "så skal man bare ligge tæt og kysse i lang tid, så kommer der en baby" 

Anmeld Citér

14. april 2016

KissMeKissMeKissMe

lineog4 skriver:

Og jeg ville forresten aldrig sige alla hvis du ønsker det, hvis du sover sammen med, hvis du er sammen med osv.... For har mødt børn i skolen som reelt kunne gå med en stor angst for de blev gravide hvis de fx legede med en dreng, for så var de jo sammen med en dreng.

Enig her. Jeg kan tydeligt huske i 1. Klasse hvor bange jeg var for at jeg var gravid fordi en dreng havde kigget på mig og smilet  det var virkelig ubehageligt og stod på i lang tid. Der havde det været federe at kende sandheden. 

Anmeld Citér

15. april 2016

Sprit25

Min mand blev spurgt af vores niece om hvordan jeg havde fået en baby ind i maven. Midt under en dåb af lillebror. Da han ikke lige følte for den store grafiske og ikke mente det var hans job, sagde han: nogle voksne har bare så meget kærlighed til overs at det laver en baby  

jeg synes den er meget sød to sekunder efter ville hun så vide om vi ikke nok ville bytte den hvis det var en dreng

Anmeld Citér

15. april 2016

Babilooo

Lån menneskekroppens fabrik. Min søn på 6 kan forklare alt fra sy sædcellen kommer ind i ægget som har løsnet sig til cellerne deler sig og bliver er mennesket. Det er ikke en dramatisk bog. Du kan sagtens tale med en 5 årig om det. Du skal ikke begynde at tale om ønsker eller blomster og bier.... De ved det ikke er sandt.

Anmeld Citér

15. april 2016

Anonym

Jeg havde en snak om det med at være kærester med Lillebror, som lige er blevet 6 år. Vi snakkede om det der med at kærester kysser hinanden (det var hans def. af hvornår man er kærester). Han så omtrent ud, som om han ville kaste op bare ved tanken og spørger mig, hvorfor nogen vil kysse? Jeg siger til ham, at det er sådan noget man kan lide, når man bliver ældre på samme måde som at voksne mange gange kan lide mad, som børn synes smager for stærkt eller surt.

Jeg tænker, jeg bruger samme forklaring om nu snakken en dag går på det med at lave børn. Selvfølgelig skal de vide i grove træk, hvordan det faktisk sker - men det har mine nu fået med sig allerede i børnehaven. Der var en del, som fik små søsken, så da blev der snakket om det i børneflokken.

Storesøster var vel ca 7 år da vi snakkede om mens. Jeg ville gerne tage den snak så tidlig, at det ikke er noget, hun bliver skræmt af, hvis nu, hun er en af dem, som begynder tidligt med det. Jeg sagde til hende, at det var kroppens måde at holde den lille hule ren og fin, som damer har i maven, og hvor babyen vokser, når man skal have barn. Og så at det kan være lidt upraktisk men ikke er ondt eller noget, man tænker særlig meget over, når man er vant til det.

Jeg lægger vel mest vægt på at fortælle dem, at det der med at kysse nogen eller ville være kærester med nogen, det kan man kun gøre, hvis begge vil det. Hvis den anden siger nej, så er det sådan det bliver, og hvis de selv siger nej, så skal den anden stoppe. Ingen har lov til at tvinge andre til den slags.

Anmeld Citér

15. april 2016

modesty

Jeg hørte en meget sød forklaring fra en pige på 5 år der skulle være storesøster...

Hun sagde "så skal man bare ligge tæt og kysse i lang tid, så kommer der en baby" 

Men det passer jo ikke.

Og en 5-årig kan sagtens forstå hvordan tingene hænger sammen, hvis forklaret på deres niveau.

Anmeld Citér

15. april 2016

Anonym

Anonym skriver:

Har en meget nysgerrig pige på 5 år. Det er lang tid siden, at hun første gang spurgte, hvordan man får/laver børn. Jeg fik skubbet den væk med at sige, at "hvis man ønsker sig et barn, så får man en baby i maven". Men den køber hun ikke længere. 

"Hvad så hvis jeg ønsker mig en baby, får jeg så også en baby i maven?" "Nej nej det sker kun, hvis man er voksen" 

"Så det er simpelthen bare et ønske der går i opfyldelse? (meget skeptisk)" "Altså ja... hvis man har en mand/en kæreste, som man ønsker sig et barn sammen med, så kan man få et barn sammen". 

"Hvad så med Annes mor? Hun har jo Anne og hun er alene. Det giver jo ingen mening..."

What to say? Hvordan har I forklaret det til jeres børn? Kan ikke finde på nogen god måde at fortælle det på. Synes altså hun er for lille til seksualundervisning  

Der findes nogle rigtig gode bøger henvendt til børn. Min mor sad med mine søskende og jeg hver gang spørgsmålet kom, og vi fik også selv lov til at kigge i bøgerne. Jeg synes det var en fantastisk måde at gøre det på, for nysgerrighed blev stillet, og hvis den kom igen så lånte hun bare bogen på biblioteket igen

Anmeld Citér

15. april 2016

helle85

Anonym skriver:

Har en meget nysgerrig pige på 5 år. Det er lang tid siden, at hun første gang spurgte, hvordan man får/laver børn. Jeg fik skubbet den væk med at sige, at "hvis man ønsker sig et barn, så får man en baby i maven". Men den køber hun ikke længere. 

"Hvad så hvis jeg ønsker mig en baby, får jeg så også en baby i maven?" "Nej nej det sker kun, hvis man er voksen" 

"Så det er simpelthen bare et ønske der går i opfyldelse? (meget skeptisk)" "Altså ja... hvis man har en mand/en kæreste, som man ønsker sig et barn sammen med, så kan man få et barn sammen". 

"Hvad så med Annes mor? Hun har jo Anne og hun er alene. Det giver jo ingen mening..."

What to say? Hvordan har I forklaret det til jeres børn? Kan ikke finde på nogen god måde at fortælle det på. Synes altså hun er for lille til seksualundervisning  

Efter at børnene blev mere nysgerrig så har jeg bare sagt at det lære de nå de bliver  voksen. 

Dog ved min datter godt hvordan man gør. Fordi børn fra 7/8 kl vise dem i min datters kl noget på nettet om hvordan man gør. Hvad jeg ikke syntes om, for de skal tidsnok lære hvordan man gør. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.