Mor, hvordan får man børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.727 visninger
26 svar
41 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. april 2016

Anonym trådstarter

Har en meget nysgerrig pige på 5 år. Det er lang tid siden, at hun første gang spurgte, hvordan man får/laver børn. Jeg fik skubbet den væk med at sige, at "hvis man ønsker sig et barn, så får man en baby i maven". Men den køber hun ikke længere. 

"Hvad så hvis jeg ønsker mig en baby, får jeg så også en baby i maven?" "Nej nej det sker kun, hvis man er voksen" 

"Så det er simpelthen bare et ønske der går i opfyldelse? (meget skeptisk)" "Altså ja... hvis man har en mand/en kæreste, som man ønsker sig et barn sammen med, så kan man få et barn sammen". 

"Hvad så med Annes mor? Hun har jo Anne og hun er alene. Det giver jo ingen mening..."

What to say? Hvordan har I forklaret det til jeres børn? Kan ikke finde på nogen god måde at fortælle det på. Synes altså hun er for lille til seksualundervisning  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2016

lineog4

Anonym skriver:

Har en meget nysgerrig pige på 5 år. Det er lang tid siden, at hun første gang spurgte, hvordan man får/laver børn. Jeg fik skubbet den væk med at sige, at "hvis man ønsker sig et barn, så får man en baby i maven". Men den køber hun ikke længere. 

"Hvad så hvis jeg ønsker mig en baby, får jeg så også en baby i maven?" "Nej nej det sker kun, hvis man er voksen" 

"Så det er simpelthen bare et ønske der går i opfyldelse? (meget skeptisk)" "Altså ja... hvis man har en mand/en kæreste, som man ønsker sig et barn sammen med, så kan man få et barn sammen". 

"Hvad så med Annes mor? Hun har jo Anne og hun er alene. Det giver jo ingen mening..."

What to say? Hvordan har I forklaret det til jeres børn? Kan ikke finde på nogen god måde at fortælle det på. Synes altså hun er for lille til seksualundervisning  

Har fortalt det som det er. Selvsagt ikke med alle detaljer, men har fortalt at manden med sin tissemand sprøjter sæd og det møder er æg og det kan blive til en baby i mors mave.

Anmeld Citér

14. april 2016

lineog4

Og jeg ville forresten aldrig sige alla hvis du ønsker det, hvis du sover sammen med, hvis du er sammen med osv.... For har mødt børn i skolen som reelt kunne gå med en stor angst for de blev gravide hvis de fx legede med en dreng, for så var de jo sammen med en dreng.

Anmeld Citér

14. april 2016

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv

Man kan låne nogle gode bøger på biblioteket der kan hjælpe med at forklare det på et niveau børn forstår  held og lykke med det.

Anmeld Citér

14. april 2016

Anonym trådstarter

Hvor gamle har dine børn været på det tidspunkt? Synes altså det kan virke voldsomt for en 5 årig at skulle forholde sig til at far putter tissemanden ind i mors tissekone. For hvordan forklarer man lige, hvorfor far og mor gør det? 

Kan også godt se, at det kan være uhensigtsmæssigt at finde på alt muligt fiktivt. Men kunne godt tænke mig en nemmere forklaring lige i et par år endnu, hvis det kan lade sig gøre. 

Anmeld Citér

14. april 2016

De3Guldklumper

Mine var 5 og 6 år da jeg fortalte sandheden. 

To voksne kan godt lide hinanden rigtig meget og nogen gange tager de alt deres tøj af og går i seng sammen. Manden putter sin tissemand ind i damens tissekone og så er der nogle små haletudser som finder et æg og på den måde bliver det til et lille barn. 

De grinede da lidt og sønnike udbrød - ej mor har far gjort det ved dig men vi fik faktisk en god snak bagefter og de ved at der er noget voksne gør når de er forelsket 

Anmeld Citér

14. april 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hvor gamle har dine børn været på det tidspunkt? Synes altså det kan virke voldsomt for en 5 årig at skulle forholde sig til at far putter tissemanden ind i mors tissekone. For hvordan forklarer man lige, hvorfor far og mor gør det? 

Kan også godt se, at det kan være uhensigtsmæssigt at finde på alt muligt fiktivt. Men kunne godt tænke mig en nemmere forklaring lige i et par år endnu, hvis det kan lade sig gøre. 

Hvorfor skulle det virke voldsomt? Tænker at hvis du siger det som det er, uden at dramatisere det, så trækker hun nok bare på skulderen, fniser og siger ok. Det gjorde vores pige i den alder

Anmeld Citér

14. april 2016

lineog4

Anonym skriver:

Aner det faktisk ikke, men da den yngste er 5 år og han ved det så er det i hvert fald før han blev 5 

De har jo også som små set dyr parre sig i ZOO og fået en forklaring om det. 

Jeg tror ikke børnene oplever det som voldsomt, de har jo ikke de samme tanker som vi voksne har når de hører det. Og synes man selv det er svært at sige/forklare ja så er en bog verdens bedste hjælp

Anmeld Citér

14. april 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Jeg har en dreng på 5 år. Han har bare fået at vide, at manden putter tissemanden ind i kvindens tissekone og ud kommer sædcellerne som svømmer ind i maven, møder ægget og så er babyen skabt og så har jeg fortalt at det kun er noget voksne kan. 

efter det havde han en periode hvor han syntes at det var sjovt at tegne sædceller der tabte halen, for det havde jeg fortalt at de gjorde inden de kunne komme ind i ægget

nå, ja vi kiggede også på billeder af fostret der udvikler sig i maven, dog kun de søde tegnede. Synes de rigtige billeder kan se lidt uhyggelige ud.

Anmeld Citér

14. april 2016

modesty

Anonym skriver:

Det synes jeg så ikke at hun er. Jeg havde bare forklaret det præcis som det er.

Min søn har ikke spurgt til hvordan man får børn, men han har spurgt til hvorfor jeg bløder ud af tissekonen engang imellem, og dér har jeg fortalt ham at det er en god ting, og nødvendigt for at man kan få børn. Og at det desuden ikke gør ondt og ikke er farligt.

Han kom en dag hjem fra børnehaven og sagde at børn bliver født ud af maven. Og dér rettede jeg ham og sagde at de kommer ud af tissekonen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.