Anonym skriver:
Jeg er lykkelig for at være gravid. Endelig er det lykkedes for os efter lang tids kamp, men det er så angstprovokerende for mig.
Jeg er rigtig nervøs og rigtig bange hele tiden for, om baby har det godt. Vi har overstået NF med fine tal og skal til kønsscanning i weekenden. Jeg burde svæve på en lyserød sky, men jeg har så skide svært ved ikke at tænke om alt nu er ok. Det er som om, jeg ikke kan finde ud af at tillade mig selv at være glad og lykkelig for graviditeten. Jeg har så svært ved at tro på, at det skal kunne overgå os at det hele går godt. Jeg har ikke fået tildelt ekstra scanninger eller noget, fordi jeg til dels er rigtig dårlig til at ringe og bede om noget. Synes jo heller ikke, jeg er i risikozonen, omvendt kan det umuligt være godt, at jeg har det sådan her.
Det er så svært for mig at komme ud af de katastrofetanker, og de overtager mig fuldstændig. Det resulterer i, at jeg selvfølgelig er ked af det, i dag eskalerede det med at jeg skældte mig mand ud over noget fuldstændig åndssvagt.
I går spurgte han, om jeg ikke kunne snakke med nogen om det. Men hvem? Jeg er først indkaldt til JM i uge 20 - blev kontaktet pga nylig udtrapning af citalopram, og for at vurdere om jeg var sårbar. Det føler jeg jo ikke selv jeg er. Jeg føler, jeg har styr på det hele og føler mig ikke depressiv. Men er nervøs. Jeg kan slet ikke finde roen i det.
Jeg ved ikke, hvor jeg skal gå hen med alt det her. Har ikke lyst til at tale med fx min søster eller min veninde som selv har været gravide. Jeg føler fandeme ikke rigtig, nogen kan sætte sig ind i de følelser og tanker der følger med en graviditet, der har været så længe undervejs.
PS. Behøver ingen dunk i hovedet. Ved godt, at det allerbedste er at være glad.
Kæmpe kram til dig 
Selvom min graviditet kom som lidt af en overraskelse, så kan jeg godt genkende nogle af de tanker du har dig.
Jeg var ovenud lykkelig for at være gravid, og at jeg skulle være mor, selvom det ikke havde været planen. Samtidig var jeg hunderæd for at det var for godt til at være sandt!
Jeg flyttede i en større lejlighed som jeg i bund og grund ikke rigtig havde råd til på alm su (havde dog en stor opsparing så jeg kunne klare mig ind til fødsel), og jeg var simpelthen så bange for at hun skulle dø i min maven, så flytningen endte som spilte penge, og sygemeldingen fra mit studie endte med at være til ingen verdens nytte.
Det hjalp mig rigtig meget at snakke med jdm, og min mor om mine tanker/min frygt, som egentlig fortsatte et godt stykke tid efter fødslen også.
Jeg tror i virkeligheden det er ret normalt at man som gravid får katastrofetanker og bliver nervøs for det lille liv i maven, uden nogen særlig grund.