Uha jeg har lyst til at komme løbende og give jer begge to et kæmpe kram. Der sker så meget med en selv, med forholdet, med prioriteter, med drømme og meget mere når man mister et barn. Og det lyder til der er sket tog forskellige ting for jer og I derfor lige nu drøner I hver jeres retning i forsøget på at finde jer selv, få samlet de knuste mennesker op og gøre dem hele igen.
Meget kort kan jeg fortælle jeg mistede min datter da jeg lige havde afleveret mit speciale, mit omdrejningspunkt med hende i maven var den gode karakter og muligheden for karriere bagefter, da hun døde modtog jeg eksamensbeviset og det blev lagt i en skuffe og glemt, karrieren var mig så inderlig ligegyldig, for jeg havde nu en anden karriere som var den vigtigste i livet, nemlig den som mor. Mit omdrejningspunkt var på det levende barn og de børn jeg skulle have, arbejde var kun fordi jeg skulle forsørge os sammen med min mand. Jeg som gør løste bøger i alle genre kunne kun læse krimier, jeg der gik op i politik var bedøvende ligeglad og sådan kunne jeg blive ved mit fokus blev helt og aldeles ændret - modsat din mand blev det så fokus på børn og kun børn. Det er 9 år siden jeg mistede Lia - for cirka 1-2 år siden gik det op for mig jeg savnede Line der ville karriere, Line der debatterede politik, Line det sank ned i filosofiktekst og glemte verden, men der skulle altså gå 8 år før jeg savnede hende og endnu flere år før jeg fandt hende (har ikke fundet hende endnu men leder).
Det er jo meget modsat din mand og alligevel ikke, han har sat fokus på sig selv, på at få tankerne væk fra familien, børnene - det der smerter, det hvor han ikke slog til - han stod på sidelinien og mistede sit barn og næsten sin kone. Tænk om han nu kunne flytte væk, koncentrere sig om sin uddannelse og "glemme" han ikke slog til. Okay det er tolkning, kan også være han som en del andre der mister stopper op og spørger: hvad vil jeg, livet er utrolig skrøbeligt hvad vil jeg med...? Kender en del der har skiftet karriere, sted at bo, partner mm. Netop qua den livskrise det er at miste - og ja desværre glider mange fra hinanden i den proces.
Hvornår er nok nok spørger du, når du synes det. Du skal ikke støtte mere end du kan, du skal ikke være stærkere end du kan. Men synes du skylder sig selv at få en god lang snak enten med landsforeningen eller en anden der har mistet. Få sat ord på alt det her, måske var det samme sket om I ikke havde mistet, men har bare hørt lignende historier en del gange i de 9 år hvor jeg har været med i den meget kedelige "klub" af forældre der har mistet et barn.
Du skriver han ikke vil i flere sorggrupper. Har du selv kontakt med andre der har mistet?