Lektier i 2 kl

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.250 visninger
13 svar
5 synes godt om
8. april 2016

Anonym trådstarter

Jeg har en pige der gå i anden kl  og følger fint med.

Normalt så få hun lavet det meste i skolen, så hun måske kun har en halv side matematik  for 2 gange om ugen + læsning. Og vi nå næsten altid at lave det.

I marts  var hun syg 1 hel uge (hun er normalt sjældent syg) og alle de ting de andre har lavet i den uge har hun fået for herhjemme, og jeg kan bare mærke vi er ved at køre død i alle de lektier og nå ikke at få lavet det til de dage der stå.

Jeg har det i perioder svært psykisk og lige nu sker der rigtig meget da vi stå og skal flytte.

Og nu har hun så haft dansk for den sidste 1-2 uger, og jeg har det svært med dansk ( endnu kan jeg godt finde ud af det) men jeg kan mærke at jeg bare har lyst til at tude hver gang hun nævner dansk.

Og jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op.

Jeg skrev til læren idag om hun kunne kontakte mig (da hun endnu engang skrev til mig, for at sige at der var lektier for til på mandag)

Hun kunne så ikke nå at rige før engang i næste uge. Jeg tænke at så må jeg snakke med min datters pædagog og spørger om de vil lave noget af det med hende i sfo. 

Hun sagde så at hun ville lave det med hende i de timer hvor hun har kl. især dansken nu nå jeg har det svært med det.

Jeg skrev så til læren at min datter ikke ville få lavet dansken til på mandag. Men at vi nok skal læse og lave matematik til på mandag og at hun ville lave dansken i pædagogen time efter aftale med pædagogen.

Læren skriver så at de allerede laver lektier  i pædagogens time osv. Og at vi ville af og til skulle lave dansk og andre lektier  derhjemme. 

Så jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.

Selvfølgelig vil jeg lave lektier med min datter men vi kan ikke overskue det nå der er så meget og min datter er ved at køre surt i det ( normalt har hun det fint med lektier  og er glad for skolen) 

Og hvad skal jeg gøre om et par år nå vi ikke kan hjælpe hende  da hverken mig eller hendes far er godt til dansk.

Er det normalt at de få de lektier  for  som de skulle have lavet i skolen nå de er syge??

Undskyld det blev lidt lang. Havde lige brug for lidt luft.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2016

ann-kristina

Det lyder da helt vildt. Min datter går også i 2. klasse og hun har kun læsning for og det når vi altså ikke hver dag. Når man går i 2. Klasse skal der også væe tid til leg og hygge

Anmeld Citér

8. april 2016

De3Guldklumper

Vores skole er lektiefri efter den nye reform trådte i kraft. Så vi læser kun hjemme - resten er på skolen. De har nogen gange en opgavebog med hjem som de gerne må arbejde i hvis de har lyst. 

Men hun skal selvfølgelig være med og ha lært det de andre har lært i den periode hun var syg. Det er lige som dem som tager deres børn ud for at rejse nogle uger - dem jeg kender har haft lektier med på ferien for ikke at være bagud når de kom hjem igen. 

Hpber i kommer frem til et kompromis. Måske de lektier de laver i pædagog timen bedre kan laves hjemme så de hjalp hende med dansk der istedet for hjemme?

Anmeld Citér

8. april 2016

Anonym trådstarter

De3Guldklumper skriver:

Vores skole er lektiefri efter den nye reform trådte i kraft. Så vi læser kun hjemme - resten er på skolen. De har nogen gange en opgavebog med hjem som de gerne må arbejde i hvis de har lyst. 

Men hun skal selvfølgelig være med og ha lært det de andre har lært i den periode hun var syg. Det er lige som dem som tager deres børn ud for at rejse nogle uger - dem jeg kender har haft lektier med på ferien for ikke at være bagud når de kom hjem igen. 

Hpber i kommer frem til et kompromis. Måske de lektier de laver i pædagog timen bedre kan laves hjemme så de hjalp hende med dansk der istedet for hjemme?

Jeg kan forstå dem der tager ud at rejse skal lave lektier. Men det er jo ikke selv forskyldt  at være syg.

Min datter er en af dem der er længst fremme i dansk og i matematik er hun der hvor hun skal være.

Ja jeg ville også prøve at finde en løsning, det var derfor jeg ville snakke med hende, men det virker ikke til at hun syntes der kan finde en løsning

Jeg overvejer at be om et møde med hende.

Pædagogen spurgte også om det var sådan så det var vigtigst med dansken i de timer og det sagde jeg ja til. Da jeg godt ved de ikke kan nå det hele i de timer.

Anmeld Citér

8. april 2016

Berta

Hej

Jeg synes der er forskel på at være syg og blive taget ud af skolen pga. ferie. 

Vi andre skal jo (typisk) heller ikke arbejde ekstra for at indhente noget arbejde fordi vi har været syge  (i flere dage)

Jeg kan godt forstå at man kan komme lidt bagefter hvis man har været syg - men det må så indhentes langsomt. De andre børn er jo nok også syge indimellem på andre tider så det udligner sig nok over tid. 

Jeg synes I skal tage en snak med læren om hvordan I får det planlagt så det ikke bliver en sur pligt for sin datter - men igen bliver sjovt og hyggeligt at lave lektier hjemme. 

/Berta 

Anmeld Citér

8. april 2016

Anonym trådstarter

ann-kristina skriver:

Det lyder da helt vildt. Min datter går også i 2. klasse og hun har kun læsning for og det når vi altså ikke hver dag. Når man går i 2. Klasse skal der også væe tid til leg og hygge

Er det folkeskole?? 

Det er også først herefter  hun har været syg at vi har siddet  hver eneste eftermiddag  og lavet lektier.  

Og lige nu har hun 2 halve sider matematik. 3 sider læsning og 3 sider dansk for til på mandag. Og det var kun i går vi valgte at sige hun ikke behøvede lave lektier. Ellers har hun lavet en side stort set hver dag for at komme efter det forsømte.

Anmeld Citér

8. april 2016

Bshizzle

Da min søn gik i 2 kl (går nu i 3 kl), da havde han virkelig mange lektier for hjemme !! 

Men efter den nye reform, så er det meget sjælden at han kommer hjem med lektier.. Enten har han nået at lave dem i Studie-tid/lektie-tid eller så har han vel kun 1 gang om ugen noget han kan lave på under 5 min. 

Jeg syntes faktisk det er lidt træls at han ik har mere for... Ja ! 

Jeg elsker at se han bruger hans hjerne og selv er stolt af at han kan lave dem. 

Det er jo ikke fordi han sidder 1 time og laver lektier så der ingen tid er til leg. 

Nu nu ved jeg godt du har snakket med Dansk læreren., men jeg tænker lidt... 

Har jeres barn fået sprog-hjælp / lektie hjælp i BH og frem til 2 kl? 

Jeg kan da mindes at jeg selv (så en del år siden)  fik 45 min hjælp om ugen med Matematik, da jeg havde meget svært ved det. 

Så er det mon ik noget man kan søge om? 

Ellers ville jeg helt sikkert anbefale at finde en ung pige (evt ligge et opslag op på skolens side eller ligende) som kan komme engang imellem og hjælpe barnet med Dansk  

På min søn's skole er der flere af 9 kl som hjælper børn som har svært ved nogle fag.  (De kan evt få lidt lommepenge den vej). 

Anmeld Citér

8. april 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg har en pige der gå i anden kl  og følger fint med.

Normalt så få hun lavet det meste i skolen, så hun måske kun har en halv side matematik  for 2 gange om ugen + læsning. Og vi nå næsten altid at lave det.

I marts  var hun syg 1 hel uge (hun er normalt sjældent syg) og alle de ting de andre har lavet i den uge har hun fået for herhjemme, og jeg kan bare mærke vi er ved at køre død i alle de lektier og nå ikke at få lavet det til de dage der stå.

Jeg har det i perioder svært psykisk og lige nu sker der rigtig meget da vi stå og skal flytte.

Og nu har hun så haft dansk for den sidste 1-2 uger, og jeg har det svært med dansk ( endnu kan jeg godt finde ud af det) men jeg kan mærke at jeg bare har lyst til at tude hver gang hun nævner dansk.

Og jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op.

Jeg skrev til læren idag om hun kunne kontakte mig (da hun endnu engang skrev til mig, for at sige at der var lektier for til på mandag)

Hun kunne så ikke nå at rige før engang i næste uge. Jeg tænke at så må jeg snakke med min datters pædagog og spørger om de vil lave noget af det med hende i sfo. 

Hun sagde så at hun ville lave det med hende i de timer hvor hun har kl. især dansken nu nå jeg har det svært med det.

Jeg skrev så til læren at min datter ikke ville få lavet dansken til på mandag. Men at vi nok skal læse og lave matematik til på mandag og at hun ville lave dansken i pædagogen time efter aftale med pædagogen.

Læren skriver så at de allerede laver lektier  i pædagogens time osv. Og at vi ville af og til skulle lave dansk og andre lektier  derhjemme. 

Så jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.

Selvfølgelig vil jeg lave lektier med min datter men vi kan ikke overskue det nå der er så meget og min datter er ved at køre surt i det ( normalt har hun det fint med lektier  og er glad for skolen) 

Og hvad skal jeg gøre om et par år nå vi ikke kan hjælpe hende  da hverken mig eller hendes far er godt til dansk.

Er det normalt at de få de lektier  for  som de skulle have lavet i skolen nå de er syge??

Undskyld det blev lidt lang. Havde lige brug for lidt luft.

Jeg er godt nok lærer i de ældste klasser og ved ikke så meget om "de små", men det lyder helt hen i vejret, at børn og forældre i 2. klasse skal stresse over lektier. Jeg synes, de har mange timer i skolen, og jeg tvivler altså på, de bevarer glæden ved at gå i skole mange år endnu, hvis der er for mange og store krav også i deres fritid. 

En af pointerne bag reformen var, at børn, der ikke kan få hjælp til lektierne hjemme, skulle kunne få det i skolen - men den mulighed lyder det til, at læreren allerede har "udhulet" her i 2. klasse, når du er presset af hendes hjemmearbejde. 

Jeg ville skrive eller ringe til læreren og fortælle, hvordan det står til - ikke, at hun får svært ved at nå lektie X eller Y, men at I som familie er pressede, og at lektierne er en byrde lige nu. Hun skal ikke stadig "bøde for" sygedage i marts, altså! 

Det er vigtigt at prioritere læsning helst dagligt, men der må kunne skæres ned på andet. Meld klart ud. 

Anmeld Citér

8. april 2016

Anonym trådstarter

Berta skriver:

Hej

Jeg synes der er forskel på at være syg og blive taget ud af skolen pga. ferie. 

Vi andre skal jo (typisk) heller ikke arbejde ekstra for at indhente noget arbejde fordi vi har været syge  (i flere dage)

Jeg kan godt forstå at man kan komme lidt bagefter hvis man har været syg - men det må så indhentes langsomt. De andre børn er jo nok også syge indimellem på andre tider så det udligner sig nok over tid. 

Jeg synes I skal tage en snak med læren om hvordan I får det planlagt så det ikke bliver en sur pligt for sin datter - men igen bliver sjovt og hyggeligt at lave lektier hjemme. 

/Berta 

Ja syntes også der er forskel og har aldrig  hørt om nogen der skal lave lektier  nå de er syge 

Men jeg overvejer også at be om et møde. Men er lidt i tvivl  om jeg skal tale med pædagogen  igen først. For at høre om hun vil snakke  med læren. For tror ærlig talt ikke at det hjælper at jeg fortæller det som det er 

Anmeld Citér

8. april 2016

Berta

Ja syntes også der er forskel og har aldrig  hørt om nogen der skal lave lektier  nå de er syge 

Men jeg overvejer også at be om et møde. Men er lidt i tvivl  om jeg skal tale med pædagogen  igen først. For at høre om hun vil snakke  med læren. For tror ærlig talt ikke at det hjælper at jeg fortæller det som det er 

Det er ærgerligt hvis ikke læreren er lydhør overfor jer når du fortæller at det giver problemer. 

Men husk at det er dig der er forældre - og dermed bestemmer hvad dit barn skal og ikke skal. Allier dig med pædagogen hvis hun/han er lydhør. 

Jeg håber I finder en løsning. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.