Hvornår på weekend hos far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2016

Anonym

Wow  det var da noget af en behandling af et lille bitte barn. Hvad er hun dog for en mor, hende eksen. Jeg må sige at jeg er målløs. Hun burde skamme sig.

Da min dreng var 4 måneder tror jeg overhovedet ikke jeg ville have kunne overkomme at smide ham af til overnatning nogle som helst steder. Ikke engang hos far. 

Hun var meget ung. Og fortalte ikke, at hun var gravid før 2 uger før fødslen. Derfor kom det som et chok for os. Vi havde kun været kærester i er par måneder. Og min ekskæreste og moren til barnet havde ikke været i kontakt i 8 måneder før. Så... Jah... Så jeg var meget inde over barnet i de første leveår, for min eks anede intet om børn og fik en fødselsdepression (eller i hvertfald en slem depression i forbindelse med den pludselige fødsel) 

vi fik at vide, at tog vi ikke barnet hveranden weekend, jamen så ville hun få det passet hos andre. For det var fordi, hendes forældre ikke kunne tage barnet hver weekend, når hun havde lektier osv.

Heldigvis kan jeg så sige, at moderen voksede med opgaven. Og i dag er en ok mor :-) hun var så også kun 18, da hun fødte 

Men ville egentlig bare dele erfaringer om samvær for sådan et lille barn. Og hvordan det påvirkede barnet negativt. For det gjorde det helt sikkert!

Jeg ville aldrig gøre det med mit eget! Heller ikke selv om far er meget inde over.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2016

modesty

Hvem skulle det ellers gælde? Det er vel ikke meningen, at børn skal deles mellem andre end far og mor?

Den tommelfingerregel med 1 overnatning pr. år bliver oftest brugt ifbm. hvor meget børn kan sove ude hos f.eks bedsteforældre når de bliver passet. Det er vel dét TS har ment.

Anmeld Citér

4. april 2016

Anonymor

modesty skriver:

Den tommelfingerregel med 1 overnatning pr. år bliver oftest brugt ifbm. hvor meget børn kan sove ude hos f.eks bedsteforældre når de bliver passet. Det er vel dét TS har ment.

Men statsforvaltningen bruger også modellen ift. samvær med den forældre, der ikke har bopælen. Det er i hvert fald min personlige oplevelse. Om det så giver mening eller ej, er en anden sag, det er bare væsentligt at have for øje, hvis fastlæggelsen af samværet kommer til at gå over statsforvaltningen.

Anmeld Citér

4. april 2016

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Hvem skulle det ellers gælde? Det er vel ikke meningen, at børn skal deles mellem andre end far og mor?

Jeg troede egentligt det kun drejede sig om bedsteforældre osv der ikke har været en del af barnets liv hver evig eneste dag

Anmeld Citér

4. april 2016

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Far kommer netop ikke til at være primær omsorgsperson når i går fra hinanden det er ganske enkelt umuligt med sådan en lille størrelse når han ikke er der til hverdag.

Så ja, det er stadig sådan statsforvaltningen råder selvom det er far.

Da min mor og far gik fra hinanden og min søster var lige knap 6 måneder, var det også sådan. Hun var lige omkring et år da hun begyndte at komme med de store på overnatning 1 overnatning til start. Et halv års tid mere og hun kom med hele weekenden. Det gik fint. Inden overnatning var hun med i dagtimerne når de andre var på samvær, men kom hjem og sov. Det startede ud med et par timer og blev så mere og mere. Og far så hende også i hverdagene i dagtimerne. Hentede i institution osv.

Der er længe at "undvære" sit barn. Men sådan er det når man går fra hinanden og barnet stadig er lille.

Nej det er rigtig nok, men det har han jo været indtil nu

Anmeld Citér

4. april 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Altså... Jeg havde en kæreste for flere år siden. Han fik et barn med sin ekskæreste, lige da vi havde fundet sammen. Vi fik barnet til en overnatning fra ca 4 måneder hveranden weekend. (Morens ønske!)

Da barnet fyldte 7 måneder trappede de op til 2 overnatninger. Sådan så vi hentede hos mor fredag eftermiddag og barnet blev hentet søndag eftermiddag. Sådan kørte det til til barnet var 5 år. Så fik faren barnet nogle gange en ekstra eftermiddag og sådan. 

Jeg vil så ikke anbefale det. Selvom min ekskæreste havde gjort meget for at være der, så kunne man se, at barnet ikke vidste hvad der skete. Barnet kom i øvrigt i pasning hos sine bedste forældre nogle timer hver dag, da moderen gik på HF, fra barnet var 14 dage. Så barnet var "vant til" pasning. Og barnet kom i dagpleje fra barnet var 5 måneder...

Barnet er nu stort, men har nogle problematikker. Om det skyldes alt det flytten rundt - det skal jeg ikke kunne sige. :-) 

Personligt ville jeg vente til barnet var en del større (over et år- gerne 2) også sove med på sofaen de første mange gange  

helt små børn under 6 måneder har kun en primær - det er først efter 6 måned at de kan forholde sig rigtig til flere omsorgsgivere i forhold til trygge relationer  

vi talte  dengang med Statsforvaltningen og foreningen far om overnatning. Der sagde begge, at de anbefalede 9-12 må eder for 1 overnatning, men KUN hvis far havde et meget tæt bånd og så barnet næsten hver dag. Ellers anbefaler de faktisk først, at barnet overnatter en nat, når de er 18 måneder. 

Det lyder lidt vildt i mine øre. Det kommer vi nok ikke til at følge

Anmeld Citér

4. april 2016

Anonym trådstarter

Anonymor skriver:

Nu svarer jeg ikke lige ud fra personlig holdning, men hvad jeg selv har fået at vide i SF. Da børnenes far og jeg gik fra hinanden, ringede jeg,fordi jeg var bekymret over, at han talte om 7/7 ordning, som jeg var stor modstander af. De sagde til mig - selvom det drejede sig om børnenes far - at tager meget udgangspunkt i "regnestykket" om 1 overnatning pr år barnet er, hvorfor jeg ikke skulle bekymre mig om at 7/7 blev aktuelt (de var 2 og 3 på det tidspunkt). 

Her kommer 7/7 ordning heller ikke på tale overhovedet. Det er vi gudskelov enige om

Anmeld Citér

4. april 2016

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Præcist det jeg mente

Anmeld Citér

4. april 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Mine børns far og jeg er gået fra hinanden. 

Vi er ret enige om at den store skal bo hos mig og på weekend hos ham fra torsdag-søndag hver anden uge, vi finder nok også en hverdag de kan ses i løbet af ugen. Vi har dog også en baby på fire måneder, h*n skal selvfølgeligt ikke overnatte hos far endnu, da jeg ammer. Men hvornår begyndte i at have baby på weekend? Tænker at vi starter op med en enkelt overnatning også bygger på 

Frygter at de ikke får et ordentligt forhold til hinanden, den store og far er meget tætte. 

jeg vil sige når hun ikke længere ammes. Så længe du ammer ervdu jo nød til at være der.

tror jeg ville starte med at far tog hende nogle timer evt efter en amning og så efter 2-3 timer enden sulten melder sig igen kan du hente.

så får far stadig noget tid.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.