Børnene giver mig dårlig samvittighed!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.156 visninger
16 svar
35 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. april 2016

Anonym trådstarter

Og jeg kan ikke helt finde ud af om det er berrettiget, om de er for forkælede, eller om jeg måske bør blive lidt mere hård i filten og ikke lade mig manipulere. Sagen er den, at i hver en ferie eller fri dag har mine børn fået den ide, at hvis vi ikke laver noget sjovt som lalandia, bonbonland, zoo, Tivoli, badeland, den blaa planet, kæmpe shoppetur osv så er det en dårlig ferie/fri dag og vi har taget det sjove fra ferien og 'straffer' dem for alle de andre laver altid noget sjovt og nøjes ihvertfald ikke med at cykle en tur, bage kage eller ha venner på besøg. I forvejen er vi fast i bonbonland mindst to gange om året, den blaa planet en gang hver sommer og lalandia badeland 1-3 gange om året samt zoo og legeland 1-3 gange også. Er det virkelig for lidt? Er vi tarvelige? Vi har sådan set ikke penge til mere og indimellem tar vi en tur som vi egentlig ikke har råd til, af lutter dårlig samvittighed. Vil jo ikke ha mine børn mangler oplevelser i forhold til deres venner. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2016

Trine89

Jeg syntes bestem ikke det lyder af lidt. 

Vi er slet ikke så meget afsted. 

Men det lyder også til at vi er heldig og nemt kan spise vores datter af med en "simpel" tur på legepladsen eller standen (om sommeren) 

Ellers har vi i løbet af året Maks 2 ture i zoo, 1 tur i sommerland og måske et par andre ture. 

Anmeld Citér

1. april 2016

Anonym

Jeg er enlig mor på su med 2 børn og de kommer slet ikke på så mange ture. Jeg har ikke dårlig samvittighed over det. Vi er rigtig gode til at lave ting sammen som ikke behøver at koste noget, f.eks en tur ud i naturen meden madpakke. Mine børn er ikke forsømte så jeg vil nok sige føj til jeres børn, de lyder lidt forkælede (sorry) og nej i skal bestemt ikke have dårlig samvittighed.

Anmeld Citér

1. april 2016

Anonym trådstarter

Trine89 skriver:

Jeg syntes bestem ikke det lyder af lidt. 

Vi er slet ikke så meget afsted. 

Men det lyder også til at vi er heldig og nemt kan spise vores datter af med en "simpel" tur på legepladsen eller standen (om sommeren) 

Ellers har vi i løbet af året Maks 2 ture i zoo, 1 tur i sommerland og måske et par andre ture. 

Ja stranden og legeplads er vi også tit på om sommeren, vi bor lige ned til stranden, men det er som om det ikke tæller rigtigt med som oplevelser hvis de ikke får lov at købe noget. Frygter lidt jeg har ødelagt mine børn. Så de nu kun kan hygge sig hvis de ved det koster penge. 

Anmeld Citér

1. april 2016

Sandratoft

Anonym skriver:

Og jeg kan ikke helt finde ud af om det er berrettiget, om de er for forkælede, eller om jeg måske bør blive lidt mere hård i filten og ikke lade mig manipulere. Sagen er den, at i hver en ferie eller fri dag har mine børn fået den ide, at hvis vi ikke laver noget sjovt som lalandia, bonbonland, zoo, Tivoli, badeland, den blaa planet, kæmpe shoppetur osv så er det en dårlig ferie/fri dag og vi har taget det sjove fra ferien og 'straffer' dem for alle de andre laver altid noget sjovt og nøjes ihvertfald ikke med at cykle en tur, bage kage eller ha venner på besøg. I forvejen er vi fast i bonbonland mindst to gange om året, den blaa planet en gang hver sommer og lalandia badeland 1-3 gange om året samt zoo og legeland 1-3 gange også. Er det virkelig for lidt? Er vi tarvelige? Vi har sådan set ikke penge til mere og indimellem tar vi en tur som vi egentlig ikke har råd til, af lutter dårlig samvittighed. Vil jo ikke ha mine børn mangler oplevelser i forhold til deres venner. 

Hvor gamle er dine børn? 

Det i laver lyder som ret meget, og tror jeg helt omvendt faktisk ville skære ned på de aktiviteter, så de måske kommer til at sætte lidt mere pris på dem

Anmeld Citér

1. april 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er enlig mor på su med 2 børn og de kommer slet ikke på så mange ture. Jeg har ikke dårlig samvittighed over det. Vi er rigtig gode til at lave ting sammen som ikke behøver at koste noget, f.eks en tur ud i naturen meden madpakke. Mine børn er ikke forsømte så jeg vil nok sige føj til jeres børn, de lyder lidt forkælede (sorry) og nej i skal bestemt ikke have dårlig samvittighed.

Jeg frygter seriøst også lidt jeg har ødelagt børnene ved at overforkæle dem med materielle goder og dyre oplevelser. Og nu vil de ha mere og mere for at blive oprigtigt glade og er lidt (meget) utaknemmelige.  Intet er godt nok. Kan man vende sine børn af med at være for forkælede? 

Anmeld Citér

1. april 2016

Trine89

Anonym skriver:

Ja stranden og legeplads er vi også tit på om sommeren, vi bor lige ned til stranden, men det er som om det ikke tæller rigtigt med som oplevelser hvis de ikke får lov at købe noget. Frygter lidt jeg har ødelagt mine børn. Så de nu kun kan hygge sig hvis de ved det koster penge. 

Nu ved jeg ikke hvor store de er. Men jeg trir bestemt ikke de er "ødelagte". Man har måske bare givet dem en dyr vane. Men det kan man altså godt lave om på. selvom det nok ikke er nemt.  

Jeg ville tage alle ture af tapetet. Og så i til fx sommerferien sige der kan blive to ture (af de dyre, som zoo, Tivoli, sommerland osv) hvis man har fx tre uger sammen. Og resten må de lære at det er okey at have dage hjemme i haven, en tur på stranden hvor man så kan få en is. 

Har man så tid og overskud kan man stille og roligt ligge en lille tur ind i det lidt mindre ferier som efterårsferien, vinterferie og påskeferie.

Men jah det vil nok ikke være uden brok den første tid hvis man har været vant til ferie fyldt med en masse aktiviteter.  

Anmeld Citér

1. april 2016

sol_og_sommer_<3

Anonym skriver:

Jeg frygter seriøst også lidt jeg har ødelagt børnene ved at overforkæle dem med materielle goder og dyre oplevelser. Og nu vil de ha mere og mere for at blive oprigtigt glade og er lidt (meget) utaknemmelige.  Intet er godt nok. Kan man vende sine børn af med at være for forkælede? 

Hvor gamle er dine børn?

Jeg tænker at en dyr oplevelse ikke nødvendigvis er en god oplevelse, eller omvendt, og det skal du vise dine børn. Vær lidt kreativ og find på nogle ting at lave sammen hvor i hygger jer.

Børn tænker jo ikke på hvad noget koster. Jeg tror det der betyder noget for dem er, at de får nogle oplevelser lidt ud over det sædvanlige, så har de også noget at fortælle deres kammerater.

Men noget ud over det sædvanlige kan vel også være en telttur i haven f.eks.

Anmeld Citér

1. april 2016

ErDuHerIkkeSnart

Hehe... Ja selvfølgelig manipulerer de dig - og det virker jo også efter hensigten

Ingen af de aktiviteter du nævner er da noget man som barn har "krav på" - det er noget man i ny og næsten kan være heldig at opleve i det omfang mor og far vurderer at der er tid, råd og lyst til det... 

Og den der med at "alle de andre må godt' - det er jo det ældste trick i bogen - tag en snak med dem (afhængig af alder) om hvad man kan tillade sig at kræve og hvorfor man ikke altid får hvad man peger på Held og lykke!

Anmeld Citér

1. april 2016

serinasmor

Du er simpelthen nødt til at overhøre og ignorere enhver kommentar med "ej hvor strengt - det må alle de andre"  ..  

1. for det første er det sjældent sådan virkeligheden er - det kan sagtens føles sådan for barnet, fordi Mette var i Legoland i den weekend og Mads i løveparken ugen efter og ugen efter det var Jesper i Tivoli ... Så er der jo pludselig gået 3 uger hvor dine børn ingen steder var men "alle de andre" var .. De andre er så reelt 3 forskellige børn som var af sted i hver deres weekend - men i de andre weekender havde de besøg, bagte kage eller lavede ingenting
  2. Dem du sammenligner dig med kan jo sagtens være skilsmisse familier med 2 husholdninger og som overkompenserer savnet
  3. Der vil komme en lind strøm af - det må de andre - fra nu af ... Og det er lige meget om det er at komme på legepladsen selv, gå i kiosken og købe slik, gå over vejen, være oppe til kl 22, tage til fest, overnatning hos venner i hverdagene, drikke 3 øl til en fest osv osv  

Der sker altså intet ved at lave ingenting det er der ingen der tager skade af ... 

Kan så supplere med at frøkenen herhjemme er 6 år. Hun har været i zoo 3 gange i DK og 1 gang i udlandet. Har aldrig været i Lalandia eller Legoland. Har aldrig været i legeland. Har været i en forlystelsespark i Østtyskland, men har aldrig været i Tivoli. Har været i sommerland 1 gang, men aldrig været i Jesperhus... Og sådan kan jeg fortsætte 

Vi er ikke afsted hverken hver ferie eller hver weekend ... Det kan vi ikke holde til hverken økonomisk eller på andre måder  til gengæld kan vi sagtens bruge en halv lørdag i skoven, ved søen eller i haven med madpakker  

Gør hvad jeres økonomi kan tåle og hvad i ellers har lyst til ... Det er ikke rimeligt at tage på pligt ture! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.