Bio - hvorfor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. april 2016

Anonym trådstarter

Chellie skriver:

Det er fordi, det er nemmere og hurtigere bare at skrive, at man har haft en bio, fremfor at skrive "jeg var biokemisk gravid, men tabte". På almindeligt hverdags-sprog - selvom det teknisk set er ukorrekt - betyder en bio altså en meget tidlig abort. Ellers vil de fleste kalde det "en graviditet", også selvom den stadig kun er på bio-stadiet.

Hvorfor så ikk bare kalde det en SA hvilket det jo er. Det er jo ligeså nemt at skrive som bio og mere korrekt. 

Er det følelsesmæssigt nemmere at kalde det bio fremfor sa?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2016

Anonym

Biokemisk graviditet fra 0 til uge 6

Derefter kaldes det en Sa og ikke gør...

Vi kalder det en bio, fordi det er en bio(biokemisk graviditet) sådan hedder det i fagsprog og derfor kalder mange det også det... For hvorfor kalde det en Sa hvis det ikke er en Sa...

De der har prøvet en bio, og gerne flere gange ved hvorfor det kaldes sådan, og ser man en der har haft en bio ved man så at det er inden uge 6 de har mistet...

Hvorfor kalde en hund for en kat, når det ikke er en kat? 

Anmeld Citér

1. april 2016

CR

Anonym skriver:

Skriver anonym da jeg har på fornemmelsen at der nok er mange der vil blive rigtig sure nu og har ikk lyst til at stemples for det er ikke min mening at støde folk. 

Men hvorfor bliver folk ved at sige "jeg havde en bio" når de har en graviditet der går til grunde?

en bio er ligeså meget graviditet som dem hvor der kommer babyer ud af det jo. Er det fordi det er nemmere at forholde sig til fremfor at kalde det en abort eller at den er gået til grunde? Kan godt forstå det måske er nemmere at forholde sig til. Men det er jo bare ikke sådan det er. 

Malke graviditeter starter ud som bio'er uanset hvad udfaldet er. 

I behandlings verdenen kalder de det en bio hvis de fx har kunne måle forhøjet hcg i blodprøven som de automatisk tager ved forventet mens. Lige meget om du  bløder eller ej. Så kan de se hvis du bløder om du har haft en bio.

Anmeld Citér

2. april 2016

Chellie

Anonym skriver:

Hvorfor så ikk bare kalde det en SA hvilket det jo er. Det er jo ligeså nemt at skrive som bio og mere korrekt. 

Fordi en SA ikke er en SA før man er forbi bio-stadiet. Det er en fejl at antage andet. Selv lægerne kalder en biokemisk abort for en biokemisk graviditet - underforstået, det var en biokemisk graviditet, der aldrig blev til mere end dét. 

Anmeld Citér

2. april 2016

KissMeKissMeKissMe

Anonym skriver:

Skriver anonym da jeg har på fornemmelsen at der nok er mange der vil blive rigtig sure nu og har ikk lyst til at stemples for det er ikke min mening at støde folk. 

Men hvorfor bliver folk ved at sige "jeg havde en bio" når de har en graviditet der går til grunde?

en bio er ligeså meget graviditet som dem hvor der kommer babyer ud af det jo. Er det fordi det er nemmere at forholde sig til fremfor at kalde det en abort eller at den er gået til grunde? Kan godt forstå det måske er nemmere at forholde sig til. Men det er jo bare ikke sådan det er. 

Malke graviditeter starter ud som bio'er uanset hvad udfaldet er. 

Jeg synes faktisk det modsatte er mere underligt. Altså når folk skriver, at de har haft en spontan abort, selvom de måske har vidst at de var gravide i én dag. 

Der giver bio meget mere mening for mig, da spontan abort lyder meget voldsomt for noget, hvor man egentlig kun vidste, at der var "noget" fordi man måske testede for tidligt... 

Anmeld Citér

2. april 2016

modesty

Anonym skriver:

Fordi de fleste der får en bio (eller i hvert fald er klar over at de har haft én, da man jo ofte får sin menstruation nogenlunde til tiden) er folk som enten har prøvet at blive gravide i lang tid, og/eller som er i behandling. I den sammenhæng er det vigtigt at vide om der er tale om en mistet graviditet i uge 4 eller i uge 20.

Og det er det sådan set også alligevel - der er en verden til forskel. Ordet bliver brugt for at præcisere hvad der er sket. Det er vel ikke så svært at forstå?

Det virker lidt som om din "undren" dækker over at du tror at du skal oplyse folk som ved mindre end dig. Men vi ved godt hvad termerne dækker over. Vi bruger dem blot på en måde så de giver størst mulig forståelse uden at skulle skrive lange sætninger med mange adjektiver.

Anmeld Citér

2. april 2016

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Fordi de fleste der får en bio (eller i hvert fald er klar over at de har haft én, da man jo ofte får sin menstruation nogenlunde til tiden) er folk som enten har prøvet at blive gravide i lang tid, og/eller som er i behandling. I den sammenhæng er det vigtigt at vide om der er tale om en mistet graviditet i uge 4 eller i uge 20.

Og det er det sådan set også alligevel - der er en verden til forskel. Ordet bliver brugt for at præcisere hvad der er sket. Det er vel ikke så svært at forstå?

Det virker lidt som om din "undren" dækker over at du tror at du skal oplyse folk som ved mindre end dig. Men vi ved godt hvad termerne dækker over. Vi bruger dem blot på en måde så de giver størst mulig forståelse uden at skulle skrive lange sætninger med mange adjektiver.

På ingen måde. Min undren bunder i at jeg bare ikk forstår hvorfor/hvornår begrebet bruges da min opfattelse er at alle graviditeter er biokemiske de første 5-6 uger. Så spørger alene af den grund at jeg kan forstå hvad folk mener når de skriver det gang på gang. 

Anmeld Citér

2. april 2016

Anonym trådstarter

KissMeKissMeKissMe skriver:

Jeg synes faktisk det modsatte er mere underligt. Altså når folk skriver, at de har haft en spontan abort, selvom de måske har vidst at de var gravide i én dag. 

Der giver bio meget mere mening for mig, da spontan abort lyder meget voldsomt for noget, hvor man egentlig kun vidste, at der var "noget" fordi man måske testede for tidligt... 

Okay det kan jeg forholde mig til. Og giver god mening. Tak for et konstruktivt svar. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.